back to top
2024. november 22. 07:52

KezdőlapUTÁNPÓTLÁSRácz Geri ott folytatja, ahol még a legendás Colin McRae-nek is a...

Rácz Geri ott folytatja, ahol még a legendás Colin McRae-nek is a fejét akarták venni  

-

Július 29. és 31. között a skóciai Knockhillben rendezik a MINI CHALLENGE JCW idei negyedik fordulóját, a mezőnyben a legutóbbi versenyen eddigi legjobb eredményét elérő Rácz Gerivel. Az EXCELR8 Motorsport versenyzőjére igazi hullámvasút vár, amelyen egyszer még a legendás ralivilágbajnok Colin McRae is kihúzta a gyufát.

A skóciai motorsport központjában, a Dunfermline városától 10 km-re északra fekvő Knockhillben lép pályára a hétvégén a MINI CHALLENGE-ben versenyző Rácz Geri. Az EXCELR8 Motorsport pilótája önbizalommal telve várja a szezon negyedik fordulóját, hiszen az ezt megelőző versenyhétvégén idei eddigi legjobb eredményét érte el, ráadásul egy olyan pályán, amelyen korábban még tesztelni sem volt alkalma.

Ezúttal azonban más lesz a helyzet, hiszen az előző versenyhétvége óta eltelt több mint egy hónap során a HUMDA Academy közreműködésével versenyző sportoló három teszten is részt vett: előbb a csapata bázisához közel fekvő Snettertonban, majd Brands Hatch GP-n, végül a negyedik forduló hetének hétfőjén Knockhillben ült autóba.

„Jó volt, hogy tudtunk tesztelni a versenyhétvége előtt, hiszen ez is egy ismeretlen pálya a számomra, ráadásul korábban Snettertonban is volt egy tesztünk, ami abban segített, hogy a szünet után újra felvegyem a ritmust. Illetve, ott is fogunk majd versenyezni, így azt a pályát is fontos volt megtanulnom” – emelte ki a gyakorlások lényegét a 16 esztendős pilóta, akinek fő célkitűzése a skóciai fordulóra az, hogy javítson az eddigi időmérős teljesítményén, ezzel jobb helyzetbe hozva magát a futamokra.

Legendás sztori a még nem legendás pilótáról

Ami az 1974-ben, bárányfarm helyén épült, mindössze 2 km hosszú pályát illeti: noha nem rendelkezik olyan gazdag és régre visszanyúló történelemmel, mint az eddigi három versenyhétvége helyszíne, így is kiemelt helyet foglal el a brit motorsport történelmében. 

Skócia nemzeti motorsport központjaként és az ország egyetlen FIA-licenccel rendelkező pályájaként nemcsak a brit túraautó-bajnokságot (és betétfutamát, a MINI CHALLENGE-et) látja vendégül, hanem a brit superbike-bajnokság (BSC) mezőnyét is. Ez a két sorozat jelenti az évi két csúcseseményt is.

A kétkerekűek már túl vannak idei knockhilli megméretésükön, július végével pedig a másik, hatalmas érdeklődést vonzó széria is tiszteletét teszi Fife megyében. A BTCC mezőnye egy évet leszámítva 1992 óta csap össze a pilóták körében közkedvelt helyszínen, és bár ez a 30 év jócskán tartogatott izgalmakat, a pálya történetének egyik legérdekesebb és leginkább megmosolyogtató történetét mindjárt az első, 1992-es verseny hozta.

Ekkor teljesítette ugyanis bizonyos Colin McRae élete első és egyetlen BTCC-hétvégéjét, amely igencsak emlékezetesre sikerült. Az akkor 24 esztendős, legendának még egyáltalán nem mondható skót pilóta brit ralibajnokként, a BMW gyári túraautó-programját és a Subaru ralicsapatát egyaránt működtető Prodrive-főnök David Richards javaslatára indult Knockhillben, hogy helyi hősként még több nézőt csalogasson ki a széria skóciai debütálására.

Utólagos elmondása alapján a már rali vb-s tapasztalattal is rendelkező McRae-t egyáltalán nem foglalkoztatta a túraautózás, így nem is készült különösebb lelkesedéssel a hétvégére, az első futamon elért 8. helyével mégis ő lett a BMW egyetlen pontszerzője. A második futamon ezután jó úton haladt afelé, hogy megismételje ezt az eredményt, ám a célegyenesre fordító hajtűben kilökte az előtte haladó Matt Nealt, amiért utólag kizárták. Ez azonban nem nyugtatta meg Steve Nealt, Matt apját, egyben a Rimstock Racing csapatfőnökét, aki az akkori beszámolók szerint azzal a céllal akarta felkeresni a fiát elintéző raliversenyzőt, hogy letépje a fejét, és itt még nem állt volna meg. 

„Matt nem volt túl boldog, de egyértelműen Steve volt a szószóló. Valószínűleg egész hétvégén akkor voltam a leggyorsabb, amikor a futam után visszafutottam a motorhome-ba” – emlékezett vissza a közjátékra a skót pilóta egy 2006-os interjúban.

Hullámvasút, amin nagyon észnél kell lenni

Az 1992-es BTCC-hétvége óta lényegében változatlan, rendkívül lendületes és élvezetes aszfaltcsík finomságait Geri szimulátoron, majd a már említett teszten igyekezett elsajátítani. Elmondása és tapasztalatai alapján pedig igen bevállalósnak kell lenni a jó köridő eléréséhez, egyúttal kétszer is meg kell majd gondolni, hogy az ember melyik kanyarban próbál előzni.

„A knockhilli pálya nagyon rövid, és amit a szimulátor nem feltétlenül ad át, de élőben már megtapasztaltam, hogy egy igazi hullámvasút. Nagyon tetszik, izgalmas és különleges aszfaltcsík a nagy szintkülönbségek miatt. Ami az előzési lehetőségeket illeti, ebből a szempontból szerintem ez lesz az eddigi legnehezebb helyszín a versenynaptárban. A pálya első harmadában nagyon nehéz lesz bebújni a másik autó mellé, mert nagyon szűk, egymásba fűződő kanyarokból áll, és ha ott valaki hibázik, és rosszul ítél meg egy szituációt, abból nagy baleset lehet. Ezért ezen a szakaszon tisztelnünk kell a másikat. A maradék kétharmad körön már inkább lesznek előzési lehetőségek, mert szélesedik a pálya, de ott sem sok, hiszen az egész aszfaltcsík mindössze 2 km hosszú, így ez a szakasz is nagyon rövid” – elemezte a rá váró kihívást a fiatal versenyző.

A tempós kanyarok mellett egy belső kamerás kört figyelve az is rögtön szembeötlő lehet, hogy nagyon agresszívan kell támadni a rázóköveket a jó köridő eléréséhez. „Elengedhetetlen lesz maximálisan meglovagolni a kerékvetőket, mert ha nem tesszük, az meg fog látszani a teljesítményen” – nyilatkozta Geri, aki az Oulton Parkban rendezett kétfutamos hétvége után ismét három versenyen bizonyíthat.

„A három futam minden szempontból jobb, mert ha esetleg történik valami az elsőn, akkor egy kétversenyes hétvégén nehezebb a második futamon jól teljesíteni. Ebből a szempontból is jobb, és természetesen élvezetesebb, ha többet tudok versenyezni” – tekintett előre az EXCELR8 Motorsport versenyzője, aki az új kihívás mellett azt is várja, hogy találkozzon a lelkesedésükről és motorsport iránti szenvedélyükről híres skót drukkerekkel.

A HUMDA Academy tagja lett

Gerinek a tesztelés mellett is jutott bőven elfoglaltság a harmadik és negyedik versenyhétvége közötti bő egy hónapra. A legfontosabb esemény ezen időszak alatt az volt, hogy a MOTAM másik két tehetséges sportolója mellett, a két túraautós támogatott egyikeként ő is bekerült a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által indított HUMDA Academy tehetséggondozó programba. A kezdeményezés az autó- és motorsportok feltörekvő képviselőit átlátható és szakmai szempontok által kijelölt célok elérésében támogatja.

A fiatal sportolónak emellett volt ideje a rajongóknak is kedveskedni, és ellátogatni a Shopmarkban található Thomas Breitling üzlethez, amely előtt valós versenyautójának bemutató változatát is kiállították. Geri MINI-jének szerepe ráadásul nem merült ki ennyiben, miután az azzal a legkreatívabb fotót készítő szurkoló páros bérletet nyert a knockhilli hétvégével egyidőben zajló Forma-1-es Magyar Nagydíjra.

A MINI CHALLENGE JCW Class hivatalos programja

Szombat

10.10 – 10.40: Időmérő edzés
14.40 – 1. futam, 20 perc
18.25 – 2. futam, 20 perc

Vasárnap

13.25 – 3. futam, 20 perc   

Friss