2024. április 30. 06:49

KezdőlapF1Az Alpine saját könnyelműsége miatt veszítheti el Piastrit?

Az Alpine saját könnyelműsége miatt veszítheti el Piastrit?

-

Amennyiben igaznak bizonyulnak a sajtóhírek, a McLarennek csak be kellett passzolnia a labdát az Alpine üresen hagyott kapujába Oscar Piastri elhappolásához, a franciák pedig most csak abban reménykedhetnek, hogy anyagilag kompenzálják őket.

Továbbra is kérdéses, hogy mi lesz az Alpine-Oscar Piastri ügy végkifejlete, de egyre több minden utal arra, hogy az ausztrál pilóta jövőre nem fog az Alpine-nál versenyezni. Persze, mondhatjuk, hogy a 21 esztendős F2-es bajnok ezt már azután világossá tette, hogy a francia istálló kiadta a közleményt a szerződtetéséről, de Otmar Szafnauer csapatfőnök szavaiból arra következtethetünk, hogy az Alpine most már inkább azt helyezi előtérbe, hogy kompenzációban részesüljön.

A franciák jelenleg arra várnak, hogy az FIA szerződésekkel foglalkozó testülete, a Contract Recognition Board (CRB) döntést hozzon arról, hogy jogosan tartanak-e igényt Piastri 2023-as szolgálataira. Eközben Szafnauer a Reutersnek viszont azt nyilatkozta, hogy szinte biztosan bírósági ügy lesz a dologból: „Több mint 90%, hogy a Legfelsőbb Bírósághoz fogunk fordulni.”

Amennyiben így lesz, az egyben azt is jelenti, hogy valószínűleg nem lesz lehetőségük megtartani Piastrit. „Amennyiben a CRB azt mondja, hogy »az engedélyed csak az Alpine-nál érvényes«, majd ő (Piastri) közli, hogy »ez nagyszerű, de soha nem fogok nekik vezetni, inkább kiülök egy évet«, akkor a Legfelsőbb Bírósághoz kell fordulni kompenzációért” – nyilatkozta a csapatfőnök.

Oscar Piastri, Alpine
Kicsi rá az esély, hogy az Alpine-nál fog versenyezni Fotó: Alpine

Emellett egy másik forgatókönyv is elképzelhető, amelynek megvalósulása esetén szintén a bíróságra vezethet az Alpine útja. Mégpedig, ha a CRB rájuk nézve kedvezőtlen döntést hoz, és úgy határoz, hogy a franciák jogtalanul tartanak igényt Piastrira az idei szezon után. Amenyiben így lesz, az Alpine valószínűleg abban az esetben is bíróságra megy, hogy ugyancsak kompenzációért folyamodjon, miután az utóbbi években eurómilliókat költött Piastri felkészítésére. A CRB egyértelmű esetekben ilyenkor is dönthet, de ebben a szituációban vélhetően túlmutat már a hatáskörén annak a meghatározása, hogy mekkora kár érte a csapatot.

„Még nem ültünk le a könyvelőkkel, hogy kiszámoljuk minden költésünket, de ha a Legfelsőbb Bírósághoz fordulunk, akkor ezt meg kell majd tegyük” – mondta Szafnauer a Reutersnek.

Hol hibázhatott az Alpine?

Miután a franciák látszólag kezdenek beletörődni abba, hogy így vagy úgy, de elveszítik az F1 jelenlegi legnagyobb ígéretét, jogosan merül fel a kérdés, hogy miért jutottak idáig. Az, hogy Piastri miért nem akar náluk versenyezni, természetesen csak ő tudhatja, de az már az istálló felelőssége lenne, hogy bebiztosítsa magát minden eshetőségre. A RacingNews365.com információi szerint ez azonban nem történt meg, az Alpine-nál dolgozó jól értesült forrásokra hivatkozva ugyanis azt írják, hogy Piastrinak soha nem is volt F1-es szerződése a franciákkal.

Zak Brown, McLaren, Osztrák Nagydíj
Zak Brownnak szinte biztosan fizetnie kell, a kérdés, hogy kinek és mennyit Fotó: McLaren Racing

Miként azt Szafnauer is elmondta, Piastri tavaly novemberben, még a román származású szakember érkezése előtt írt alá egy szerződést az Alpine-nal, amely tartalmazta, hogy a csapatnak milyen kötelezettségei vannak az irányába. Ennek értelmében vállalták, hogy bizonyos számú tesztkilométert tehet meg F1-es autóval, illetve fizetik a kiadásait, és közben az istálló 2022-es tartalékja lehet. És amennyiben az Alpine teljesíti ezeket a kötelezettségeket, opciójuk van Piastrit a versenyzőjükké tenni a 2023-as szezonra.

A szaklap szerint ez a szerződés viszont nem Piastri és az F1-es csapat, hanem Piastri és az Alpine versenyzői akadémiája között köttetett, azaz a szerződést a CRB soha nem is jegyezte be, miután nem F1-es szerződésről van szó. Éppen ezért, amikor a McLaren benyújtotta a Piastrival kötött szerződését, sem ők, sem az Alpine nem kapott olyan visszajelzést a CRB-től, hogy bármilyen probléma állna fenn.

A McLaren tehát azt használhatta ki, hogy az Alpine F1-es csapatával nem volt érvényes szerződése Piastrinak, mert, ha lett volna, azt nem tudták volna megkerülni azzal, hogy ők is aláírnak vele egyet. A wokingiaknak így viszont jelenleg csak amiatt kell aggódnia, hogy sikerül-e megegyeznie Daniel Ricciardóval a nyolcszoros futamgyőztes szerződésének felbontásáról (sajtóhírek szerint Ricciardo menedzsmentje 21 millió dolláros kompenzációt kér), mivel az igen valószínűnek tűnik, hogy a Piastrival kötött állítólagos szerződésükkel nem lesz gond.

Friss