2024. március 29. 08:51

KezdőlapF1Először beszélt a Piastri-balhéról az Alpine csapatfőnöke - Alonsót és Piastrit is...

Először beszélt a Piastri-balhéról az Alpine csapatfőnöke – Alonsót és Piastrit is kritizálta

-

Terjedelmes interjút adott az El Confidencialnak Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke, a fő téma pedig természetesen mi más lehetett, mint az utóbbi hét legfontosabb történései, azaz Fernando Alonso csapatváltása, és az Oscar Piastri szerződtetése körül kirobbant botrány.

Először nyilatkozott Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke azóta, hogy Fernando Alonso bejelentését követően kirobbant a botrány Oscar Piastri és az istálló között. A kétszeres világbajnok Aston Martinhoz igazolásának hírére az Alpine gyorsan cselekedett, és másnap közleményt adott ki arról, hogy 2023-ra előlépteti juniorját és idei tartalékját, aki viszont nem sokkal ezután közölte: nem írt alá semmilyen szerződést, és nem akar, illetve nem is fog az Alpine-nál versenyezni jövőre.

Piastri döntését Szafnauer sem érti, és szerinte az ausztrál pilóta nem elég lojális ahhoz a csapathoz, amely a szárnyai alá vette, és amely dollármilliókat ölt a felkészítésébe. Ám még mielőtt a tavalyi F2-es bajnokról beszélt volna, a román származású szakember az El Confidencialnak adott exkluzív interjúban Alonso döntéséről is kifejtette a véleményét.

Fernando Alonso, Alpine
Alonso igen fura módon egyezett meg az Aston Martinnal Fotó: Alpine

„Mint azt korábban is mondtam, egy kicsit mindkettő – felelte arra a kérdésre Szafnauer, hogy csalódott-e a spanyolban, vagy inkább úgy van vele, hogy az F1-ben már csak így mennek a dolgok. – Nem vagyok annyira naiv, hogy ne ismerném a Forma-1 játékszabályait, miután már sok mindent megéltem. De úgy gondolom, hogy tisztességes ember vagyok, és ha elkötelezem magam valami mellett, akkor a legjobbamat fogom nyújtani. Megtartom a szavam, mert így nőttem fel, az apám erre tanított. Így csináltam Sebastian Vettel-lel, Julian Jakobival – aki régen Ayrton Sennát és most Sergio Pérezt képviseli –, valamint a korábban Paul di Restát képviselő Anthony Hamiltonnal is. De megértettem, hogy nem mindenki ugyanúgy intézi a dolgait.”

Szafnauer ezekkel a mondataival kétségtelenül Alonso azon húzására utalt, amellyel a kétszeres világbajnok egyszerűen átverte őt, hiszen a Magyar Nagydíj vasárnapján még azt mondta neki, hogy nem írt alá semmit senkivel, és majd a nyári szünet alatt tárgyalnak a szerződéshosszabbításáról, aztán másnap bejelentette, hogy az Aston Martinhoz szerződött

A csapatfőnök ezzel kapcsolatban tisztába tett még egy dolgot, Alonso ugyanis finoman beleszállt főnökébe azok után, hogy Szafnauer azt mondta, azért nem érte el versenyzőjét az Aston Martin-bejelentés után, mert Görögországban, egy hajón nyaralt. A spanyol ugyanis erre kitett egy Instagram-posztot, amint szülővárosában, Oviedóban sétál, és a képre írta, hogy “paradicsom.”

„Alonso vasárnap este azt mondta, hogy Görögországban lesz egy hajón – reagált Szafnauer az interjúban, megerősítve, hogy nem magától találta ki mindezt. – Reggel [a bejelentés után] néhányszor hívtam, de nem tudtam elérni. Azért mondta [hogy Görögországban lesz], hogy tudassa, nehéz lesz őt elérni.”

Szafnauer nem zárja ki, hogy Briatore keze is benne van

Szafnauer szavaiból egyértelműen átjön, hogy a spanyol veterán cselekedetével kapcsolatban leginkább az intézési móddal van problémája, és Alonso csapatváltásának okait el tudja fogadni. „Őt kell megkérdezni, de Alonsónak nagyon fontos volt a hosszú távú elköteleződés a csapat részéről. Egy két éves szerződés, ami egy plusz egy évre szólt. Fernando számára a szerződéshosszabbítás volt az egyik kulcstényező” – erősítette meg, amit már korábban is mondott, azaz, hogy az Alpine csak egy évvel akart hosszabbítani a spanyollal, hogy jövőre az akkori teljesítménye alapján határozhasson a továbbiakról.

Az Alpine csapatfőnöke azt is elárulta, hogy a jelenleginél nagyobb fizetést ajánlottak a 41 esztendős pilótának, de olyan pletykákat is hallott, hogy az Aston Martin ennél jóval többet kínált. „Nem tudom, hogy ez döntő tényező volt-e, kérdezzék meg őt!” – zárta rövidre a kérdést az 57 éves szakember, aki elképzelhetőnek tartja, hogy az Aston Martin már jóval korábban felvette a kapcsolatot Alonsóval.

Fernando Alonso, Alpine
Alonsótól sosem állt távol a Forma-1 politikai oldala Fotó: Alpine

„Minden, amit a Forma-1-ben töltött éveim és az alapján tudok, hogy tavaly még az Aston Martinnál voltam, azt mondhatom, hogy Fernandóval talán már tavaly, vagy valójában két évvel ezelőtt is zajlottak egyeztetések. Lehetségesnek tűnik. Logikusnak nem, de lehetségesnek igen. És valószínűnek is…”

Miként azt sem zárja ki, hogy Alonso és Piastri menedzsmentje egy gondosan kitervelt akciót hajtott végre a háttérben. A kétszeres világbajnokot ugyanis a mai napig Flavio Briatore, a Renault és a Benetton korábbi csapatfőnöke menedzseli, míg Piastrinak az a Mark Webber a menedzsere, aki szintén Briatore védence volt.

„Úgy érti, hogy információt osztottak meg egymással? – kérdezett vissza az interjút készítő újságíró felvetésére Szafnauer, majd kifejtette az álláspontját.

„Nézze, ezt nem tudom bizonyítani, de ez a Forma-1, és ha néhány év múlva valaki előáll azzal, hogy bizonyítéka van az információ-megosztásról, nem leszek meglepve. Mindig mindenkinek azt mondom, hogy a Forma-1-ben úgy kell cselekedni, mintha mindenki tudna mindent. Hogy az ilyen dolgokban nincsenek titkok. Amikor megkérsz valakit arra, hogy valamit ne mondjon el, úgy viselkednek, mintha mindenki tudna róla. 25 éve így működöm a Forma-1-ben. Amennyiben történt ilyen [információcsere], nem kell rajta meglepődni.”

Hogy pontosan milyen információcsere zajlott, azt pontosan nem lehet megmondani, de vélhetően a szerződésekben szereplő záradékokkal és azzal kapcsolatos, hogy az Alpine-nak meddig kell jeleznie, hogy igényt tart Piastrira. 

Piastri kihúzta a gyufát

Míg Alonso érvei – miszerint biztosítani akarta a hosszabb távú jövőjét az F1-ben – érthetőek, addig Szafnauer nem igazán talált magyarázatott arra, hogy mi vezérelte Oscar Piastrit. A csapatfőnök álláspontja, hogy jogosan tartanak igényt a 21 esztendős pilótára.

„Ami a Piastri bejelentéséről kiadott sajtóközleményét illeti, amint értesültünk Fernandóról és az Aston Martinról, megcsináltuk a közleményt, mert már dolgoztunk vele a következő szezonon, és láttuk, hogy a folytatás Alonsóval nem lehetséges.”

Oscar Piastri, Alpine
Szafnauer nem ezt várta Piastritól Fotó: Alpine

„Szerződésünk van Piastrival, amit novemberben írt alá. Beszéltünk az ügyvédeinkkel, akik azt mondták, hogy ez egy kötelező érvényű szerződés, amelynek egy része lehetővé teszi, hogy 2023-ban beültessük Oscart az egyik autónkba. Ezért is adtuk ki a sajtóközleményt. Ezen kívül opciónk van 2024-re is, illetve lehetőségünk kölcsön adni őt egy másik csapatnak.”

„Azt akartuk, hogy Fernando velünk maradjon még egy évet, Oscart pedig kölcsönadjuk 2023-ra. Minden sajtótájékoztatón azt mondtam, hogy Piastri a Forma-1-ben fog versenyezni 2023-ban. Ez azért volt, mert tudtam, hogy vagy a mi autónkban, vagy kölcsönben fog versenyezni, ha Fernando marad. De Alonso valamilyen oknál fogva – noha szerintem én tudom az okokat, de erről őt kell kérdezni – úgy döntött, hogy az Aston Martinhoz megy, ezért elkezdtük véglegesíteni a megállapodást Piastrival ahelyett, hogy kölcsönadtuk volna. Ezért ment ki a közlemény.” 

Szafnauer szerint most egy kis idő kell ahhoz, hogy lássák, mi lehet a Piastri-ügy végkifejlete, de továbbra is úgy véli, hogy jövőre a fiatal ausztrál lesz Esteban Ocon csapattársa. Még azzal együtt is, hogy szerinte nem volt lojális az Alpine-hoz.

„Ezt tőle kell megkérdezni, mert én magam sem értem” – utalt Piastri viselkedésére.

„A 100 futamos tervben (ennek a végére akarnak élcsapattá válni –  a szerk.), amin dolgozunk, szerintem van hely Piastrinak. És mi támogattuk őt, úgyhogy mutathatna némi lojalitást azért, hogy szó szerint több millió eurót öltünk a felkészítésébe. Úgyhogy én sem értem [a döntését], erről őt kell megkérdezni.”

A több millió euró jelentős részét a tavalyi autóval az utóbbi év során teljesített, elméletben továbbra is zajló tesztprogram emésztette fel, amelynek keretein belül Piastri eddig 3500 km-t vezetett. „Több, független tesztet is csináltunk vele, ami egyáltalán nem olcsó. Csak a motor költsége 1,75 millió euró, és akkor ott vannak a szerelők, akik részt vettek a teszteken, valamint az utazási és szállásköltség. Rengeteg pénzt költöttünk arra, hogy felkészítsük őt a jövőjére, és ha ebben a jövőben nem nálunk versenyez, logikus és fair, hogy kompenzációt szeretnénk” – mondta Szafnauer arra a kérdésre, hogy amennyiben nem tudják megtartani Piastrit, jogi úton akarnak-e majd elégtételt venni. A csapatfőnök viszont hangsúlyozta, hogy itt még nem tartanak, és először kivárják, hogy mi lesz az ügy vége.

Oscar Piastri, Alpine, teszt, Abu-dzabi, 2021
Az Alpine rengeteg pénzt ölt Piastri felkészítésébe Fotó: Alpine

„Mindig azt láttam, hogy Laurent Rossi [az Alpine márkaigazgatója] mindkét pilótának a legjobbat akarja. Laurent nagyon keményen dolgozott azon, hogy ülést találjon Piastrinak jövőre. Az Alpine-nál azt próbáltuk tenni, ami mindkét pilótának a legjobb, miközben őszinték voltunk velük, és nem próbáltunk meg játszmázni. Mindegyik versenyző tudta, hogy mi zajlik. Sajnos Alonso aláírt az Aston Martinhoz, és megértem, hogy miért tette ezt, de Piastrit nem értem meg.”

„Piatsritról nagyobb lojalitást vártam, lojálisabbnak kellene lennie a csapat iránt, amely vigyázott rá, amely eljuttatta a világbajnokságig, és mindenekfelett, amely az utóbbi egy év során autóba ültette, hogy felkészítse, és megismerje a pályákat. Nagyobb lojalitásra számítottam Oscartól, mint amekkorát mutat. 1989 óta vagyok a Forma-1-ben, és nem láttam még ehhez foghatót. És ez nem a Forma-1-ről, hanem az emberi tisztességről szól. Történhetne ez a jégkorongban, vagy a futballban, nem számít. Az ember nem csinál ilyet. Aláírt egy papírt, egy dokumentumt arról, hogy valami mást fog csinálni [azzal szemben, amit csinált]. Nekem a neveltetésemből adódóan nincs szükségem arra, hogy valaki azt mondja, miután aláírtam valamit, hogy »hazudsz, mert aláírtad ezt«. Nekem, ha azt mondják, »hé, segíts, én pedig segítek neked holnap«, kizárt dolog, hogy megszegjem a szavam. Kizárt dolog. Mindent megtettél, amire kértelek, most pedig megígérem, hogy ha ezt teszed, akkor én azt teszem. Nincs szükségem egy papírra, ami leírja, hogy milyen feltétel esetén tudok kifarolni.”

Kemény szavak ezek Szafnauertől, aki tehát nem fogja vissza magát Piastri és a menedzsmentje húzásával kapcsolatban. Kérdés, hogy amennyiben az Alpine-nak lesz igaza, és Piastrinak jövőre a franciák színeiben kell versenyezni – már amennyiben az istálló tényleg ezt akarja –, valóban lesz-e visszaút a két fél kapcsolatában egy ilyen botrány után.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss