Az 1992-es szezonban Mansell elképesztő formában versenyzett, és öt fordulóval a szezon vége előtt, már a Magyar Nagydíjon megszerezte a világbajnoki címet.
1992 volt az az év, amikor Mansell szívósságát és elszántságát végre egy domináns autóval hálálta meg a sors. Az akkor 39 éves Nigel Mansell, aki 12. F1-es szezonját futotta, az év 11. versenyén, azaz a Hungaroringen már bebiztosította világbajnoki címét a Williams csapatával.
Ebben a kiírásban a Williams-Renault FW14B volánja mögött ült a brit, ami az egyik legfejlettebb versenyautónak számított, de két évvel később, a sokak által vitatott aktív felfüggesztési megoldást, melyet a Williams ebben az autóban használt végül betiltották.
Ayrton Senna nyerte a futamot
Mansell több mint 40 másodpercces lemaradásban ért célba Ayrton Sennához képest, aki akkor a McLaren-Honda versenyzőjeként megnyerte az 1992-es Magyar Nagydíjat. A második hely azonban elég volt Mansellnek ahhoz, hogy a Williamses csapattársát, Riccardo Patresét távol tartsa a bajnoki címtől, és végleg bebiztosítsa helyét az F1 legnagyobbjainak klubjában.
Mansell végül 108 ponttal fejezte be a szezont, 52 egységgel többet szerezve, mint csapattársa, Riccardo Patrese. A bátor, worcestershire-i születésű brit kilenc versenyt nyert meg az év során. Érdekesség, hogy a Magyar Nagydíj ebben a szezonban egyike volt azon kevés versenyeknek, ahol Mansellnek nem volt esélye a győzelemre.
A riválisok rendesen megnehezítették a brit dolgát
Lassan kezdett Mansell, a második rajtkockából egészen a negyedik helyig esett vissza, és kénytelen volt visszaverekedni magát az élre, hogy életben tartsa reményeit az aznapi ünneplésre.
Mansell beragadt a rajtnál, ezért Gerhard Berger és Ayrton Senna is megelőzte őt. Miután Patrese indult az élről, így Nigel Mansell a világbajnoki címet még nem jelentő negyedik helyen haladt.
A 8. körben Mansell sikeresen megelőzte Bergert és Senna után eredt, akit hiába igyekezett minden lehetséges eszközzel támadni, végül nem sikerült átlépnie. A versenyt Patrese váratlan megforgása állította a feje tetejére. Ekkor az a szituáció állt elő, hogy ha Mansell meg tudja tartani Senna mögötti helyét, akkor világbajnok, amennyiben a hetedik helyre visszaesett csapattársa nem tör be újra a pontszerzők közé.
Mansellnek egy defekt miatt új abroncsokra volt szüksége, a kiállást követően pedig a 6. helyre tért vissza a pályára. A brit ezután gyorsan megelőzte Mika Häkkinent, előre lépve ezzel egy pozíciót. Ekkor újabb váratlan fordulat következett, Ricardo Patrese motorja ugyanis felrobbant, így kiesett a versenyből.
A brit ekkor sem dőlt hátra, utolérte és megelőzte Martin Brundlet, majd mégegy pozíciót előrelépett, amikor Michael Schumacher autójának hátsó szárnya egy korábbi ütközés utóhatásaként egyszerűen leszakadt.
Nincs sétakocsikázás
Nigel Mansell ekkor már világbajoki címet érő pozícióban autózott a harmadik helyen, de ahelyett, hogy a kényelmes célbaérést választotta volna, inkább megtámadta és sikeresen meg is előzte Gerhard Bergert, a futam során már másodszor. Mint kiderült, Patrick Head a Williamsnél rosszul számolt, és azt kalkulálta, hogy a második hely kell a vb-cím bebiztosításához, miközben a harmadik is elég lett volna.
Ayrton Senna ekkor már behozhatatlan előnyt autózott ki az élen és megnyerte második futamát a szezonban. Az 1992-es Magyar Nagydíjon így végül Senna mellett a világbajnoki címét ünneplő Nigel Mansell állhatott a dobogó második fokára, őt pedig az osztrák legenda Gerhard Berger követte harmadikként.
Mansell a 12. szezonjában szerezte meg első és egyben egyetlen Forma-1-es világbajnoki címét.