Lando Norris duplán szerencsésnek érezheti magát, amiért ép bőrrel megúszta az USA Nagydíjat, Fernando Alonso és Lance Stroll balesete után ugyanis centiken múlt, hogy nem történt komoly baja.
A Forma-1 az USA Nagydíj után is közzétette a legjobb fedélzeti kamerás felvételeket tartalmazó összeállítását, amelynek utolsó jelenetsorában az látható, amint Lando Norris a 11-es kanyart követő egyenesben száguld, majd hatalmas törmelékesőbe rohan.
A felvételek a 22. kör eseményeit mutatják, ekkor ment neki Fernando Alonso Lance Stroll Aston Martinjának. Az eset során pedig nemcsak a két összeütköző versenyzőnek volt nagy szerencséje (Alonsónak azért, hogy nem szállt bele a pálya melletti kerítésbe, Strollnak pedig azért, hogy szintén nem csapódott a falnak, és a hátulról érkezők közül senki nem trafálta telibe), hanem a mögöttük érkezőknek is.
Előbb-utóbb ebbe bele fog halni valaki – videón Alonso ijesztő balesete
Mivel Alonso autójáról leszakadt az első szárny, Strollnak pedig az ütközéstől defektet kapó bal hátsója azon nyomban ledarálta az Aston hátsó szárnyát, a mögöttük levő versenyzők óriási törmelékzáporba szaladtak bele. A szanaszét hulló karosszériaelemek megrongálták Mick Schumacher és Lando Norris autóját is, utóbbi azonban szerencsésnek érezheti magát, hogy ennyivel megúszta.
Hogy mekkora szerencséje volt Norrisnak, azt a Dr Obbs felhasználónéven tweetelő mérnök vezette le képernyőfotók segítségével. Az első két képen az látszik, ahogy Norris eltalál egy igen nagy törmelékdarabot, ami szerencsére a kerekét érte el, és nem a glóriának vagy a glória nyílásain átrepülve a fejének csapódott. A harmadik és a negyedik fotó pedig megmutatja, hogy Norris duplán szerencsés volt, a törmelék ugyanis leszakította az idei évtől bevezetett, kerekek melletti függőleges légterelő elemet, ami szintén fejen találhatta volna a fiatal britet, csakhogy a bal oldali tükör tartópillérén irányt változtatott, és elrepült a glória fölött.
In this image you can see that after contact with the debris, the FT deflector came off and nearly struck Lando's helmet. In this case it appears to strike the mirror arm and is deflected upward away from the driver. Very scary situation indeed. pic.twitter.com/zW7z9HoA0J
— Dr Obbs (@dr_obbs) October 26, 2022
A telemetriai adatok alapján azt is megtudhattuk, hogy az első, törmelékkel való találkozásnál Norris 274 km/h-val haladt, tehát nagyjából ekkora sebességgel találhatta volna el a fejét a karosszéria-elem. Az első kontakt után lassított, a telemetria szerint 217 km/h-ra, a saját leszakadó keréklégterelője tehát valahol 274 és 217 km/h közötti tempónál csapódhatott volna a sisakjának, de mivel a légterelő az ütéstől vele ellentétes irányba repült, a relatív becsapódási sebesség ennél nagyobb lett volna.
Persze, azt nem lehet kijelenteni, hogy Norris biztosan életveszélyes sérüléseket szerzett volna, vagy ne adj’ isten meghal, ha eltalálja a törmelék, hiszen a becsapódás szöge és pontos helye is sokat számít, de az biztos, hogy nagy ütést mért volna a fejére.
Videón az eset:
We need to agree on a name for "thing above the front wheel" 🤔
Fairing? Brow? Winglet? Leave your suggestions below! 😆#USGP #F1 @LandoNorris pic.twitter.com/sD8LKVp6y5
— Formula 1 (@F1) October 26, 2022
Jobb lenne a szélvédő?
Dr Obbs kikérte más F1-es szakértők véleményét is az esetről, és felvetette, hogy nem lenne-e jobb az IndyCarban használatos, Justin Wilson 2015-ös halálos balesetét követően bevezetett – a korábbi F1-es pilótát egy leszakadt orrkúp találta fejbe – aeroscreen F1-es megfelelőjét alkalmazni a királykategóriában, hiszen bármennyire is mentett már meg sok életet a glória, csak nagyobb tárgyak ellen véd, és előbb-utóbb valami óhatatlanul át fog repülni alatta, elég csak Felipe Massa 2009-es hungaroringi rugós esetére gondolni, amelybe a brazil pilóta kis híján belehalt.
Sam Collins, az F1 TV szakértője és szakkommentátora a Twitteren több korábbi fényképet is megosztott arról, hogy az FIA milyen megoldásokat tesztelt a glória bevezetése előtt. A Red Bull a 2016-os Orosz Nagydíjon, Sebastian Vettel pedig a 2017-es Brit Nagydíj szabadedzésén próbált ki szélvédőt, de a négyszeres világbajnok elmondása szerint szédült tőle, és a tükröződések is zavaróak voltak.
Az F1 ezért végül elvetette ezt a megoldást, és a glória mellett tette le a voksát, amelynek korai változatainál szintén gondoltak a szemből érkező tárgyakra, és olyan verziókat is teszteltek (nem F1-es autón), amelyeknek több tartópillére a pilóta feje előtt volt, de ezek alighanem már túlságosan zavarták volna a kilátást. Úgyhogy maradt a ma ismert glória, amely eddig remekül vizsgázott, de Norris austini esete is mutatja, hogy mindig van hová javítani a biztonságon.