back to top
2024. november 23. 00:34

KezdőlapF1Nincs vége a botránynak? - Kemény büntetéseket kaphat az F1-es mezőny több...

Nincs vége a botránynak? – Kemény büntetéseket kaphat az F1-es mezőny több mint fele

-

A Red Bull szerint jelen állás szerint a mezőny több mint fele túllépi az idei költségplafont, azaz jövőre hat csapat is büntetéssel nézhet szembe.

Alighogy véget ért a Red Bull körül kirobbant költségplafon-botrány, már itt is lehet az újabb. A 2021-es költséglimitet 2,2 millió dollárral túllépő energiaitalos csapat szerint ugyanis jövőre nem csak egy, hanem hat istálló is bajban lehet. „Szerintem a jelenlegi helyzet az, hogy hat csapat van a költségplafon fölött. Ilyen mértékben nem kalkulálták bele az inflációt, az energiaárakat pedig különösem nem” – nyilatkozta Helmut Marko, a bikások tanácsadója az Auto Motor und Sportnak.

A Ferrarival és a Mercedesszel együtt a Red Bull is azon csapatok közé tartozott, amelyek az idei szezon során az említett problémák miatt a költségplafon megemelése mellett kardoskodtak. Ez végül megtörtént, az FIA, az F1 és a tízből kilenc csapat egyetértésével 3,1%-al emelték a költségkeretet. A Red Bull szerint azonban sokan így sem fognak beleférni abba.

„2022-re nézve fennáll annak a veszélye, hogy hat csapat is megszegheti a költségplafont. Az energiaárak exponenciálisan növekedtek. Van rá esély, hogy számos csapat, több olyan, amely már az F1-es bizottság ülésén leszögezte ezt, meg fogja szegni az idei plafont” – jelentette ki Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

Zsinórban második szabályszegése felé robogott a Red Bull?

Mindez pedig akár a Red Bull által kapott 7 millió dolláros bírságnál és 10%-os aerodinamikai tesztelési idő csökkentésnél nagyobb büntetéseket is előrevetíthet. „Nem gondoljuk, hogy 2022-ben túl fogjuk lépni a költségplafont, de ezek a büntetések precedenst teremtenek a jövőre nézve. Ha 10%-os levonást kapunk [az aerodinamikai tesztelésre fordítható időből] 0,3%-os túllépésért, hogy fog kinézni az 5%-os túllépésért kapott büntetés?” – tette fel a kérdést Horner.

Mindez pedig még érdekesebb annak tükrében, hogy az Auto Motor und Sport számításai szerint az infláció mértéke, valamint a futamok számának növekedése és a sprintekért kapott kompenzáció miatt az idei költségplafon 140 millió helyett 146,25 millió dollár lesz (a 2021-es sem 145 volt, hanem 149), míg 2023-ban már a tervezett 135 millió helyett 154 milliót költhetnek majd el a csapatok.

Friss