2024. április 30. 16:04

KezdőlapF1Ezért büntették Verstappent és nem Hamiltont a Brazil Nagydíj felügyelői

Ezért büntették Verstappent és nem Hamiltont a Brazil Nagydíj felügyelői

-

A Brazil Nagydíj sportfelügyelői megindokolták a Max Verstappen és Lewis Hamilton ütközése kapcsán hozott döntésüket.

Lewis Hamilton és Max Verstappen előbbinek könnyen lehet, hogy a győzelmébe kerülő ütközése bőven szolgáltatott vitatémát a Brazil Nagydíj után. A két világbajnok a verseny 7. körének elején ment egymásnak a kettes kanyarban, amikor a holland kívülről próbálta megelőzni a riválisát, majd a második kanyarban belülre kerülve összeért a Mercedesszel.

A felügyelők végül úgy látták, hogy „túlnyomórészt” Verstappen felelős az ütközésért, ezért a holland két büntetőpontot kapott, illetve 5 másodperces időbüntetéssel is sújtották, amit a következő bokszkiállásánál le is töltött.

Verstappen nem akart nekimenni Hamiltonnak, de újra megtenné

Sokan ugyanakkor nem értették, hogy miért Verstappent büntették, vagy hogy egyáltalán miért kellett bármelyiküket is büntetni egy első ránézésre inkább versenybalesetnek tűnő szituációban. Többek között Martin Brundle, a Sky Sports 158 F1-es futamnyi tapasztalattal rendelkező szakkommentátora sem értette a döntést, és elsőre azt mondta, hogy inkább Hamilton volt a hibás, mert nem hagyott elég helyet, majd igencsak meglepődött, amikor megjelent a képernyőn a Verstappen büntetéséről szóló üzenet.

Nos, a felügyelők szerint Verstappen azért volt túlnyomórészt felelős, mert túl nagy sebességgel próbált meg bemenni a kettes kanyarba. „A felügyelők számos kameraállásból visszanézték a felvételeket, beleértve a fedélzeti kamerákat, illetve a zárt láncú rendszer és a közvetítés felvételeit is. Verstappen megkísérelte megelőzni Hamiltont az egyes kanyar külső ívén úgy, hogy nagyon későn fékezett. Nem fejezte be az előzést az egyes kanyarban, a túlzott sebessége pedig befolyásolta a kanyarbejáratát a kettes kanyarban, ahol összeért Hamiltonnal” – olvasható a felügyelők büntetésről szóló indoklásában.

A felügyelők azt ugyanakkor elismerték, hogy Hamilton sem tett meg mindent azért, hogy ne ütközzenek össze. „Bár a felügyelők felismerték, hogy Hamilton hagyhatott volna egy kicsit több helyet a kettes kanyar csúcspontján, úgy határoztak, hogy túlnyomórészt Verstappent terheli a felelősség.”

A tavalyi szezonban felmerülő vitás eseteket követően az FIA pontosította az előzésre vonatkozó szabályokat, amelyekben a belső íven történő előzéssel kapcsolatban a következő szerepel: „Ahhoz, hogy az előzött félnek elegendő helyet kelljen biztosítania az előző fél számára, az előző autó jelentős részének az előzött autó mellett kell lennie, az előzési manővert pedig biztonságos, kontrollált módon kell végrehajtani, lehetővé téve, hogy az autó világosan a pálya határain belül maradjon.”

„Azzal kapcsolatban, hogy mi számít jelentős résznek, a felügyelők a különböző tényezők mellett azt fontolják meg, hogy az előző autó első kerekei legkésőbb a kanyar csúcspontjáig az előzött autó mellé kerülnek-e.”

Verstappen első kerekei jócskán Hamilton autója mellett voltak, így az a feltétel teljesült, ebből következően feltételezhetjük, hogy Hamilton részéről elvárható lett volna, hogy elég helyet hagyjon. A felügyelők – miként azt az indoklásban is írták – azonban úgy ítélhették meg, hogy Verstappen túl nagy tempót vitt be a kettes kanyarba, azaz nem volt teljesen biztonságos és kontrollált az előzés végrehajtása.

Az ütközés:

Friss