back to top
2024. november 25. 17:39

KezdőlapTEREPRALLYA dobogót célozza meg az Audi a Dakaron

A dobogót célozza meg az Audi a Dakaron

-

A sport forradalmasítása energiahatékony módon ezt a feladatot Audi nem kisebb feladatot tűzte ki maga elé az Audi az RS Q e-tron második indulásával a Dakar Rallyn. Rolf Michl, az Audi Sport vezetője konkrét eredmény-elvárást is megfogalmazott, a cél a dobogós eredmény elérése.

Az Audi egy sikert már elért az autóval, az RS Q e-tron elektromos meghajtással, energiaátalakítóval és nagyfeszültségű akkumulátorral rendelkező hajtáslánca decemberben elnyerte a Race Tech Magazin szakértőitől az Év Versenymotor hajtáslánca díjat.

Szilvesztertől Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger és Carlos Sainz/Lucas Cruz egy prológon és 14 további szakaszon méreti meg magát és az autót a Dakaron.

„Valódi sportos feszültséget érzünk, ugyanakkor alaposan felkészültünk a rallyra” – mondta Rolf Michl, az Audi motorsport részlegének vezetője. „Most nagyon megbízható az autónk. A fejlesztések az első generációs RS Q e-tronhoz képest jelentősek. A mi folyamataink is sokkal jobban begyakoroltak. Célunk a dobogós helyezés. A lehető legjobban felkészültünk, de minden külső tényező kiszámíthatatlan, csak a Dakaron fogjuk megtapasztalni őket.

Audi, Dakar
foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

Mindhárom páros az Audi RS Q e-tron jelentősen továbbfejlesztett változatával versenyez majd. A T1-U kategóriában indulnak, amely 2022 óta jelöli ki az utat a terep-rali alacsony károsanyag-kibocsátású jövője felé. Az első és a hátsó tengely meghajtása elektromos, az elektromos motorok energiáját egy nagy feszültségű akkumulátor adja. Átdolgozott vezérlőrendszer optimalizálja a különböző rendszerek energiamérlegét. A négyhengeres turbófeltöltős motorból és egy további motor-generátor egységből (MGU) álló rendkívül hatékony energiaátalakító, amely az optimális működési állapotban működik és tölti az akkumulátort, először működik megújuló forrásból származó üzemanyaggal, így több mint 60 százalékkal csökkentik a CO2-kibocsátást.

„A világ legnehezebb rallyjára való felkészülés során semmit sem bíztunk a véletlenre” – mondta Uwe Breuling, a járműműveletek vezetője. „Sokat tanultunk a rallykon és a teszteken az első évünkben, és mindent következetesen megvalósítottunk – technikailag, logisztikailag és szervezetileg. Az Audi Sport, a pilóták, a navigátorok és a Team Q Motorsport közötti szoros együttműködés kifizetődő, és nagyon zökkenőmentesen működik.”

Audi, Dakar
foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

A kiterjesztett tesztek és egy októberi verseny során az RS Q e-tron második generációja bizonyította megbízhatóságát és teljesítményét. „Részletesen teszteltük az autókat Neuburgban az átépítés után, és lehetőséget adtunk a párosoknak, hogy újra vezethessék őket” – mondja Arnau Niubó Bosch, a járműtelepítési projektmenedzser. „A mérnökeink alaposan kioktatták Mattiast, Emilt, Stéphane-t, Edouardot, Carlost és Lucast a technológia használatára, hogy a szakaszokon a sérüléseket maguk is ki tudják javítani. A 15 napos versenyen egyetlen rossz nap elveszett lehetőséget jelenthet.

„A részletek a pilótafülkében, a beállítások, instrukciók, a gumicserék gyakorlása, az optimum keresése: valóban alaposan végeztük a munkánkat . A rugók kiválasztásával kapcsolatos részletes döntéseket például az útvonaltól függően hozzuk meg, hogy köves talajon vagy homokban versenyzünk e” – mondta Mattias Ekström, aki tavaly a legjobb eredményt érte el a csapatból. Társa, Emil Bergkvist komoly előrelépést tett Marokkóban: „Ott jobban megértettük az itinert. Lehetővé teszi, hogy magasabb szinten vezessünk és következetesebbek legyünk. Hasonlóan jó stratégiát dolgoztunk ki a Dakarra a mérnökökkel.” 

Stéphane Peterhansel, 35. alkalommal indul a Dakaron és 14-szer nyert már. „Az év során önbizalmat szereztünk” – mondta Mr. Dakar. „Az autó tartóssága nagyon jó. Érezhetően kevesebb a stressz az egész csapatban. Három paraméter határozza meg a különbséget: a technológia, a mi pilóták és a navigátorok teljesítménye. Nagyon erős versenytársakat várok a Toyotától és a BRX-től.

Audi, Dakar
foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

„Sokkal más helyzetben vagyunk, mint egy évvel ezelőtt. Más a hangulat a csapatban, most már mindenki ismeri a Dakart. A hangulat a lehető legjobb. De minden versenyzőnek új fejlesztései is vannak, és egyelőre semmit sem tudunk az új erőviszonyokról” – mondta peterhansel navígátora, Edouard Boulanger.

A háromszoros Dakar-győztes Carlos Sainz számára a csapat nagyon rövid időn belüli  fejlődésén van a hangsúly: „A jelenlegi helyzetet nem lehet összehasonlítani az egy évvel ezelőttivel. Sokat segít az új autóval szerzett tapasztalat, így a céljaink is változnak. 2022-ben óvatosak voltunk, most pedig reméljük, hogy versenyezhetünk az elsőségért. A legnagyobb kihívást maga a Dakar jelenti. Minden nap tartogat meglepetéseket.” 

Sven Quandt így összegezte több évtizedes pilóta- és csapatfőnöki tapasztalatát: „Idén időben készen álltunk, és hajón küldtük el az autókat. Egy éve repülővel kellett szállítanunk őket, annyira el voltunk késve. A behajózás után is sok előkészület vár ránk – többek között az FIA-val és a Dakar tervezésével kapcsolatban. Akármilyen magabiztosak is vagyunk, soha nem lehetsz túl magabiztos a Dakaron. Ez nem csak a technológia és az emberek teljesítményéről szól, hanem a szerencséről is. És ezt nem tudod megjósolni. De jól felkészültünk. Idén ismét nagyon magas dűnéket tartalmaz az útvonal, tavaly a dűnék könnyebbek voltak. A Dakar nagyon sokat követel mindannyiunktól: két hétig tart, de megérkezésünk pillanatától kezdve gyakorlatilag három hétig a sivatagban vagyunk. Majd kiderül az is, mennyire jók ellenfeleink. Egyikük sem mutatta meg teljes potenciálját 2022-ben. Talán csak a rajt után két, három vagy négy nappal, januárban fogjuk látni, hogy ki mennyire erős.”

Audi, Dakar
foto: Audi Communications Motorsport / Michael Kunkel

 

Friss