back to top
2024. november 22. 15:57

KezdőlapF1Hamilton és a Mercedes addig panaszkodott, amíg beugratták az FIA-t?

Hamilton és a Mercedes addig panaszkodott, amíg beugratták az FIA-t?

-

Az F1 technikai igazgatója úgy véli, az FIA túlreagálta a pattogás jelenségét egy bizonyos csapat miatt. Hozzátette, az új szabályok megalkotásában résztvevők egyikeként előre látnia kellett volna a jelenséget.

A 2022-es idényre technikai szempontból teljesen átalakult az F1 szabályrendszere, és ez egy nem várt jelenséggel is járt. A szezon első része egyértelműen arról szólt, hogy a csapatok hogyan oldják meg a pattogást, mígnem az FIA közbelépett: előbb az erre vonatkozó méréseket szigorította, majd a padlólemezre vonatkozó előírásokon is módosított.

Mindez nagy port kavart a paddockban, hiszen a pattogás messze nem egyformán érintette a csapatokat. Míg a Red Bull már az idény legelején orvosolni tudta a problémát, addig a Mercedes sokáig küzdött a rázkódással. Ez az Azeri Nagydíjon csúcsosodott ki, ahol Lewis Hamilton óriási hátfájdalmak közepette teljesítette a futamot, később pedig kijelentette, hogy élete legrosszabb futama volt ezen a téren, és attól félt, hogy a falban fog kikötni.

Az FIA az ezt követő montreali hétvégére adta közzé az első technikai direktívát, így többen is azzal a feltételezéssel éltek, hogy a Mercedes nyomására hozták meg ezt a döntést. Hogy ez így volt-e, azt még hosszú ideig aligha fogjuk megtudni, mindenesetre tény, hogy a csillagos istálló sokat javult a következő hónapok során. Az mindenesetre kiderült, hogy Pat Symonds mit gondol erről az egészről.

„Úgy gondolom, [az FIA] kicsit túlreagálta [a helyzetet] a bakui futam után – nyilatkozta az Auto Motor und Sportnak az F1 technikai igazgatója, majd egyértelműen a Mercedesre utalt. – Ott jött ki a legrosszabb hatás, mert egy csapat kipróbált valamit, ami nem működött, majd elég zajosan a nyilvánosság elé állt. A problémák akkor is megoldódtak volna, ha nem avatkoznak közbe. A legtöbb csapat most már érti, hogyan kell kontrollálni a pattogást.”

Lewis Hamilton, Mercedes, Abu-dzabi Nagydíj
Fotó: LAT Images

A delfinezésnek is nevezett pattogással a barcelonai, hivatalosan bejáratásnak nevezett előszezoni teszteken találkozott először a mezőny, és kivétel nélkül mindenkit meglepetésként ért, még ha aztán nyilvánvalóan gyorsan meg lehetett magyarázni az alapvető hátterét. Természetesen a szabályalkotó csapat sem volt kivétel, de Symonds most elismerte, hogy időben észre kellett volna venniük a jelenséget.

„Be kell vallanom, hogy ez nem volt a radarunkon, pedig ott kellett volna hogy legyen – jelentette ki. – Megvoltak az eszközeink, hogy előre feltérképezzük, mert dinamikus szimulációkkal dolgoztunk. Ezeket például arra használtuk, hogy megnézzük, mi történik egy olyan esetben, amilyet Mark Webber szenvedett el egyszer Valenciában. Ehhez speciális szoftverre van szükség, és ezt használhattuk volna arra, hogy előre lássuk, illetve megértsük a pattogást. Nekem is tudnom kellett volna, mert dolgoztam szívóhatású autókkal. Egyszerűen megfeledkeztem róla. Kétségtelen, hogy a pattogás megváltoztatta a dolgokat. A csapatoknak meg kellett oldaniuk, mielőtt az aerodinamikán dolgozhattak volna. Ez nem tisztán aerodinamikai probléma, rengeteg mechanikai tényező is közrejátszik benne, mint például a felfüggesztés merevsége.”

A szabályokat alapvetően a könnyebb előzése, illetve a szorosabb versenyzés reményében alkották meg. Előbbi egyértelműen bejött, utóbbi viszont nem, hiszen nőttek a különbségek a mezőnyön belül, és a Red Bull végül tükörsimán húzta be a világbajnoki címeket. Symonds azonban lát esélyt arra, hogy ez hosszabb távon megváltozik.

„Alábecsültük azt a tényt, hogy néhány csapat még mindig nagy aerodinamikai részleggel rendelkezik, ahol többet készülhettek az új szabályokra – magyarázta. – Mi viszont bízunk benne, hogy az első és az utolsó közötti különbség gyorsan csökkenni fog. Ezt kis mértékben már [a mostani] szezon során is lehetett látni.”

Friss