Mai szemmel szinte elképzelhetetlen, hogy egy Forma-1-es istálló úgy érkezzen meg az első versenyre, hogy egy métert sem tett meg az új autójával, majd egy helyi gokartpályán, a kíváncsiskodó lakosok előtt járassa be azt. 1989-ben az Onyx-istálló megtette ezt.
Hamarosan megkezdődnek az idei autók bemutatói a Forma-1-ben, majd február végén rendezik a szezonnyitó Bahreini Nagydíj előtti három napos tesztet. Ezt megelőzően a csapatok többsége forgatási napon járatja majd be a 2023-as versenygépét, hogy megbizonyosodjon róla, minden rendben működik.
Nem mindig volt azonban ennyire szervezett és profi az F1, több mint 30 évvel ezelőtt pedig a sportágban megragadni próbáló kiscsapatok körében az is előfordult, hogy rendkívül felkészületlenül estek be az első versenyre. Így indult az Onyx-csapat is, amelyről szenzációs videót posztolt az egyik felhasználó az F1-es Redditre.
Bejáratás egy gokartpályán
Valószínűleg jó néhányan emlékeznek még a Forma-1-ben az 1988-as szezontól rendszeressé váló, és egészen az 1992-es Magyar Nagydíjig tartó előkvalifikációs korszakra. Ez volt az az időszak, amikor a turbómotorok közelgő, 1989-től érvénybe is lépett betiltásával egy rakás csapat próbált szerencsét az autósport hirtelen jóval olcsóbbá váló királykategóriájában – persze az eredményességhez akkor is egy rakás pénz kellett –, és mivel 30-nál több autó nem vehetett részt a szabadedzéseken (a versenyen csak 26 rajtolhatott el), selejtezőre volt szükség.
20 éve leplezték le a Stiget, akit korábban majdnem megölt minden idők legrosszabb F1-es csapata
Ebben a korszakban döntött az F1-es szereplés mellett az azelőtt a Forma-3000-ben versenyző és ott sikereket elérő Onyx-istálló, amely az 1989-es szezonra saját autót épített. Főtervezőnek és gyakorlatilag az összes technikai dologért felelős mérnöknek felkérték a korábban a McLarennél is megforduló, 1985-ben első próbálkozásra Indy 500-at nyerő (versenymérnökként, természetesen) Alan Jenkins-t, aki megalkotta az Onyx ORE-1-es versenyautót.
A Belga Sport néhány évvel ezelőtt megjelent dokumentumfilmjében a főszereplők többek között erre az időszakra is visszaemlékeztek.
Mivel a kocsi szó szerint az angliai bemutató reggelére lett kész úgy, hogy az azt megelőző kilenc napban az egyik napról a másikra 18-ról 75 fősre duzzadt istálló éjjel-nappal dolgozott rajta, egyetlen métert sem teszteltek vele, és így utaztak el a szezonnyitó Brazil Nagydíjra.
„Az autó az első perctől kezdve fantasztikus volt. Nagyon törékeny, de rengeteg okos megoldást felvonultatott” – emlékezett vissza a Jenkins-szel baráti kapcsolatot ápoló, az istálló egyik pilótájának szerződtetett Stefan Johansson.
Ez persze csak később derült ki. „Brazília őrület volt – összegezte Jenkins a helyzetet, majd Mike Earle, a csapat társalapítója felidézte, hogy miként tudtak megbizonyosodni a versenyhétvége kezdete előtt arról, hogy az ORE-1-es egyáltalán működik. – Nem mehettünk az F1-es pályán, úgyhogy beszéltünk a helyiekkel, akik mondták, hogy van a közelben egy gokartpálya, ahová elvihetjük az autót.”
Johansson az 1989-es USA Nagydíjon
Az olyan világsztárok, mint Ayrton Senna felemelkedésének otthont adó riói Maqui-Mundi pályáról van szó, amely a város feletti domboldalban található. Itt tette meg első métereit az Onyx-istálló első Forma-1-es autója. „Nevetséges volt, de legalább azt megtudtuk, hogy működik az kocsi” – nyilatkozta Earle.
Kígyó!
A teszt tehát rendben zajlott, de természetesen az autó teljesítményéről nem kaphattak valós képet egy gokartpályán. A korábban a McLarennél és a Ferrarinál is versenyző Johanssonnak azonban így is örökre emlékezetes maradt az a nap. „Az első kerékkel felszedett egy kígyót az aszfaltról, ami berepült a pilótafülkébe” – idézte fel a történteket Jenkins.
„Csak a kígyó egy része volt – mert természetesen millió darabra szakadt –, ami beesett a fejem mögé. Nekem pedig kígyófóbiám van. Az egyetlen dolog, amitől egész életemben féltem, azok a kígyók. Úgyhogy majdnem összeszartam magam. Elkezdtem kapálózni, hogy megszabaduljak a kígyótól” – emlékezett nevetve a svéd.
Az alábbi, gokartpályás tesztről készült felvétel egészen szürreális környezetben készült, egy finoman szólva is lepukkant gokartpályán, ahol a helyi lakosok kíváncsi tekintetétől kísérve az Onyx először motorborítás és orrkúp nélkül indította be a kocsit, amelyben Johansson sisak nélkül gurult egy kicsit, majd jöhetett a rendes „teszt”:
A másnapi előkvalifikáción aztán rögtön jött az első éles bevetés. „Reggel nyolckor kezdtünk, szóval 6:30-ra a pályán kellett lenni, tehát 5 óra körül keltünk. Az ember megérkezett a pályára és csak morgott mindenkire, nem akart beszélni és hihetetlenül fel volt spannolva” – ecsetelte Johansson.
A riói selejtezőn összesen 13 pilóta vett részt, és mindegyiküknek az volt a célja, hogy az első négyben végezzen, ennyien jutottak be ugyanis a hétvége további részére, hogy aztán az időmérőn újabb négy versenyző búcsúzzon, és kialakuljon a 26 fős mezőny. A korai kezdés és az, hogy rögtön minden kör számított, persze nagy stresszt rótt a csapatokra.
„Ha továbbjutottál, annyira kimerített az egész, hogy mikor valaki szólt, hogy tíz perc múlva kezdődik az első szabadedzés, legszívesebben közölted volna vele, hogy »nem érdekel, elmentem haza«” – jellemezte Jenkins az előkvalifikációk hangulatát.
Az Onyx számára végül borzasztóan alakult a bemutatkozó hétvége, Johansson és csapattársa, a belga Bertrand Gachot ugyanis az utolsó két helyen zárt az előkvalifikáción. Előbbi ideje 7,4, utóbbié 10 másodperccel maradt el a Martin Brundle által a Brabhammel futott etalontól.
Embed from Getty Images
Gachot Brazíliában debütált volna, de a selejtezőn sem jutott túl
Gachot ráadásul idő előtt leparkolta a kocsit, mire Jenkins megvádolta azzal, hogy biztos kicsúszott valahol, és közölte vele, hogy ne tagadja, mert mindenki hibázhat. Gachot azonban ragaszkodott hozzá, hogy az autóval volt valami gond, és mint később kiderült, neki volt igaza, a vadonat új kocsin ugyanis elgörbült a bal oldali kormányösszekötő.
Az Onyx végül az első három verseny egyikén sem jutott túl az előkvalifikáción, de a szezon későbbi részében ez már többször összejött nekik, sőt, Johansson hat pontot is szerzett, miután Franciaországban az ötödik, Portugáliában pedig a szenzációs harmadik helyen ért célba.