back to top
2024. november 22. 15:50

KezdőlapF1Eddig nem látott megoldással spórol meg közel 200 millió forintot az F1-es...

Eddig nem látott megoldással spórol meg közel 200 millió forintot az F1-es csapat

-

A Haas csökkentette bokszfalának méretét, és ezzel összesen 500 ezer dollárt, azaz körülbelül 180 millió forintot spórol a szállítási költségeken. Ezt az autó fejlesztésére tudják fordítani, de ez és főleg az új szponzor sem jelenti azt, amit többen feltételezhetnek.

A héten zajlik a Forma-1 bahreini tesztje, és ilyenkor az egész világ azt figyeli, hogy az autókon milyen újítások láthatóak. Arról azonban kevesebb szó esik, hogy a pályán kívül, nem közvetlenül a versenyzéssel kapcsolatban milyen ötletekkel álltak elő a csapatok. A Haas viszont most ebben a tekintetben hívta fel magára a figyelmet egy költségcsökkentő megoldással.

A Haas a spórolás jegyében csökkentette bokszfalának méretét

Az amerikai istálló a megszokottnál kisebb, mindössze három helyből álló bokszfallal rukkolt elő Szahírban a korábbi hat helyett. A jövőben mindössze Günther Steiner csapatfőnöknek, Komacu Ajao vezető versenymérnöknek, valamint Peter Crolla csapatmenedzsernek jut hely rajta. Hogy ennek mi értelme van? Nos, a Haas ezzel a megoldással becslések szerint 250 ezer dollárt, azaz körülbelül 90 millió forintot spórol a szállítási költségeken. Legalábbis erről szóltak az első híradások, de később kiderült, hogy a gyártási módon is változtatnak, és a hat elkészülő darabot repülőgép helyett a tengeren szállítják, amivel még egyszer ugyanennyi összeget spórolnak meg. Ez önmagában is pozitívum, annak tudatában pedig pláne, hogy ez a tétel beletartozik a költségplafonba.

„Amikor hatékonyságra van szükség, akkor az ember mindent megvizsgál – nyilatkozta Steiner, amikor a kis méretű bokszfalról kérdezték. – Hat ember legyen kint a bokszfalon, vagy negyedmillió [dollár menjen] az autófejlesztésekre? Tudom, hogy mit csinálunk. A srácok álltak elő ezzel az ötlettel, és nincs problémám azzal, ha bent kell maradnom [a garázsban]. Nem kell hogy ott legyek. Három hellyel biztosítani tudjuk, amit biztosítani kell, és át tudjuk rendezni. Ezzel pénzt spórolunk, amit a fejlesztésekbe tehetünk, mert ott van a költségplafon.”

A Haasnak most már nem önmagában a spórolás miatt számít ez az összeg, hanem azért, hogy minél hatékonyabban férjenek bele a költségvetési korlátba. A szabály életbe lépése óta először ugyanis megtehetik, hogy elmennek az ezúttal 135 millió dolláros határig, köszönhetően az új névadó szponzoruknak, a MoneyGramnek. Így pedig idén reményeik szerint hatékonyabban tudnak fejleszteni.

„A fejlesztés az egyetlen módja annak, hogy gyorsabbak legyünk – jelentette ki Steiner. – Szóval az ember igyekszik minél több [pénzt] felszabadítani az újításokra. Idén sokkal jobban tudunk tervezni, mert tavaly minden későn jött, és nem igazán tudtunk előretekinteni, csak el kellett jutnunk az első futamig. Azzal, hogy mindent egy kicsit korábban aláírtunk, idén valamivel előbb el tudtuk kezdeni a fejlesztést, és jobb az autóra vonatkozó fejlesztési tervünk.”

A Haas tavaly kifejezetten jól kezdte a szezont, és az első 11 futamon 34 pontot szerzett. Az idény második felében viszont ehhez csak 3 egységet tettek hozzá, amivel a leggyengébb istállónak bizonyultak ebben az időszakban. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy a fejlesztési versenyben rosszul teljesítettek, ami nem véletlen, hiszen csak a Magyar Nagydíjra vittek nagyobb csomagot. A jobb anyagi körülmények azonban nem jelentik azt, hogy az amerikai alakulat idén ész nélkül fog fejleszteni.

Forma-1, Kevin Magnussen, Haas, Bahrein teszt 2. nap
Idén nagyobb lehetőségei vannak a Haasnak (Fotó: Sam Bloxham/LAT Images)

„Nem, mert én nem támogatom, hogy feltegyünk egy csomagot, ha az a csomag nem hoz semmit – felelte Steiner arra a kérdésre, hogy 2023-ban több csomag várható-e. – Az ember pénzt ad ki, és nincs eredménye. Időtervet állítunk fel, és megnézzük, mit tudunk fejleszteni. Legyen szó teljes csomagról, egy kisebb borításról vagy az első szárnyról, bármi is az, a költségvetésünk elég a fejlesztésekhez, és alkalmazkodunk, ahogyan haladunk előre és a szélcsatornában megtaláljuk a teljesítményt. Nem határozzuk el, hogy Barcelonára mindenáron új karosszériát akarunk. Ha kifejlesztjük, és nem hoz semmilyen előnyt, miért gyártanánk le? Szóval csak megpróbáljuk ezt menedzselni.”

A mémgyárosok fantáziáját is beindította a megoldás

Friss