Damon Hill arról elmélkedett, hogy a felek kommunikációja ellenére vajon miért nem jelentették még be Lewis Hamilton szerződéshosszabbítását. 1996 világbajnoka nem tartja kizártnak, hogy honfitársa a szezon első futamaitól teszi függővé maradását, de azt is felvetette, hogy esetleg a Mercedes húzza az időt.
Az biztos, hogy az idei Forma-1-es idény egyik slágertémája Lewis Hamilton jövője lesz, ami a pályán kívül zajló eseményeket illeti. Legalábbis egy ideig biztosan, hiszen hiába kommunikálja azt hónapok óta mindkét fél, hogy lényegében csak formalitás és csupán idő kérdése, a Mercedes egyelőre semmit nem jelentett be ezzel kapcsolatban. Ennek következtében, ahogyan az lenni szokott, elkezdődtek a találgatások, hogy esetleg mégsem ennyire egyszerű a helyzet.
A manapság már szakértőként dolgozó Damon Hill is ezt a kérdést boncolgatta a The Telegraph-on megjelent írásában. Az 1996-os idény világbajnoka is tudja, ameddig nincs hivatalos közlemény, addig egyre többször fog felmerülni a kérdés Hamilton jövőjéről. A Brabham, a Williams, az Arrows és a Jordan egykori versenyzője úgy véli, honfitársa a fizetésen is nehezen egyezik meg Toto Wolff-fal, a Mercedes csapatfőnökével.
„Honnan tudja a pilóta, hogy mikor kell menni? – tette fel a kérdést. – Ha Lewis Hamilton jelenleg nem is nagyon fontolgatja ezt a kérdést, mivel a 17. Forma-1-es szezonjának megkezdésére készül, az biztos, hogy számára kényelmetlen módon egyre gyakrabban fogják feltenni neki, ahogyan az óra a kiváló karrierjének vége felé ketyeg. Úgy tudjuk, hogy 2024-re nincs szerződése. Ahogyan a futamok jönnek sorban a szezonban, közte és Toto Wolff között a »találd ki, milyen számra gondolok« játék fog zajlani. Ha megnyeri azt a pokolian nehezen elérhető nyolcadik világbajnoki címet, akkor kitűzi a zászlóját az F1-es rekordok könyvének csúcsára, és befejezi? Vagy ha nem nyer, hiába reménykedik tovább?”
Ennek kapcsán az a kérdés is felvetődhet, hogy Hamilton nem fogja-e lekésni, vagy nem késte-e már le a saját visszavonulását. Hill többször is átélhette ezt: utolsó szezonjában, 1999-ben nagyon visszaesett a teljesítménye, és miközben csapattársa, Heinz-Harald Frentzen a világbajnoki címért küzdött, ő kis híján az idény közepén búcsút intett a sportágnak. Édesapja, a cikkben is megemlített Graham Hill esetében azonban ennél is tovább tartott az az időszak, amikor sokak szerint már nem kellett volna versenyeznie, hiszen utolsó hat évében még csak dobogóra sem állhatott kétszeres világbajnokként. Fia azonban úgy véli, Hamilton tempójával aligha lesz gond.
„Nem mindig könnyű megtalálni [a jó időpontot] – folytatta. – 38 évesen Lewis nyilván öregszik, de ugyanolyan gyors, mint eddig, és ugyanannyira fitt. Azzal, ahogyan a versenyzők manapság odafigyelnek magukra, és a szervokormánnyal az autóban, nem hiszem, hogy bármilyen fizikai oka lenne annak, hogy ne tudna még jócskán a 40-es éveiben járva is vezetni, ha lenne rá motivációja. Fernando Alonso az élő bizonyíték erre. Az a kérdés, hogy mi tartja itt őt. Csak az, hogy megszerezze a nyolcadik világbajnoki címét? Visszavonul, ha ez sikerül neki? Vagy azért [van a mezőnyben], mert annak szeretetéért akar továbbra is versenyezni? Személy szerint én nem tudom elképzelni, hogy Lewis körbe-körbe autózzon, és dobogós helyeket próbáljon szerezni, ahogyan ebbe Fernando kénytelen volt beletörődni.”
Hill ezt követően rátért arra, hogy mik a lehetséges okai a késlekedésnek. A 62 éves egykori versenyző két lehetőséget említett, és kapásból egyiket sem lehet kizárni. Az egyik az, hogy Hamiltonnak végleg elveheti a kedvét, ha idén sem harcolhat tartósan a futamgyőzelmekért, de azt is lehetségesnek tartja, hogy csapata kedvezőbb feltételeket akar kicsikarni magának.
„Bár ő és a Mercedes is hónapok óta azt mondja, hogy úgy tervezi, hogy folytatja, tény, hogy kevesebb mint egy héttel az év első futamának [időpontja], március 5-e előtt még semmi nincs bejelentve – fogalmazott Hill. – Felmerül a kérdés, hogy miért. Az egyik lehetséges magyarázat, hogy mindkét fél megvárja, mennyire versenyképes a Mercedes, mielőtt elkötelezné magát egy új szerződés mellett. Ha 2023-at úgy kezdik, hogy tempóban mérföldekkel le vannak maradva, Lewis talán kevesebb hajlandóságot fog mutatni egy új, hosszú távú szerződés aláírására? Vagy talán a csapat az, amely húzza az időt? Lewis nem olcsó mulatság. Sokat ad a Mercedesnek, de sokba is kerül nekik. George Russell személyében van egy fiatal pilótájuk, aki a megfelelő autóban képes lehet bajnoki címet szerezni. Nem hiszem, hogy Lewison és a Mercedesen kívül bárki is tudja a választ ezekre a kérdésekre. Az egyetlen, amit tudunk, hogy ez kritikus időszak a sportág egyik legnagyobbjának pályafutásában.”