back to top
2024. november 22. 21:49

KezdőlapF1Bizarr balesetek, Schumacher nagy esélye, Vettel jóvátétele - elfeledett pillanatok a Kínai...

Bizarr balesetek, Schumacher nagy esélye, Vettel jóvátétele – elfeledett pillanatok a Kínai Nagydíjról

-

Ha nincs a koronavírus-járvány, ma rendezték volna a 20. Kínai Nagydíjat, de a verseny zsinórban negyedszer is elmaradt. Emlékezetes pillanatokban viszont az eddigi 16 felvonás is bővelkedett.

Ma rendezték volna az idei Forma-1-es szezon negyedik versenyét, a zsinórban negyedik éve elmaradt Kínai Nagydíjat. A versenynaptárban 2004-ben debütáló helyszín több emlékezetes viadalnak adott már otthont: 2006-ban itt szerezte pályafutása utolsó győzelmét Michael Schumacher, de 2009-ben itt nyert először F1-es futamot a Red Bull, illetve itt történt Lewis Hamilton drámai kiesése 2007-ben. A The-Race.com azonban nem ezeket, hanem az emlékezetes, ám a köztudatban talán kevésbé megmaradt eseményeket idézte fel azon a napon, amelyen az előző háromhoz hasonlóan a COVID-járvány miatt törölt futamot rendezték volna.

Lerobbanó első kerekek

Az összeállítás első szereplője az F1-ben 2009 és 2011 között a Toro Rosso színeiben 55 nagydíjon részt vevő Sébastien Buemi, akivel a 2010-es Kínai Nagydíj első szabadedzésén megtörtént, ami alighanem bármelyik F1-es versenyzőre a frászt hozná: 300 km/h fölötti tempónál egyszerre szakadt le az autójáról menet közben mindkét első kerék, miközben a svájci versenyző a pálya leghosszabb egyenesében száguldott az azt követő hajtűkanyar felé.

A The-Race-nek Buemi felidézte, hogy az arra a versenye hozott új, könnyített felfüggesztés-elem volt a ludas, illetve a csapat, mivel túl könnyűre alkotta meg az alkatrészt, és az idő szűke miatt nem is tesztelte azt próbapadon az éles bevetés előtt.

Először a fékezés pillanatában a jobb oldali tört el, majd ettől hirtelen minden erőhatás a bal oldalit érte, és az is megadta magát, de az egész olyan gyorsan történt, hogy szabad szemmel nézve gyakorlatilag egyszerre szállt el a két kerék.

„Látványosan nézett ki, de ha van tökéletes hely arra, hogy ilyesmi történjen, akkor ez az volt, mivel csak egyenesen kimentem a nagy bukótérbe. Elég vicces volt, mivel folytattam a kormányzást, miközben már nem voltak kerekeim. Mire rájöttem, hogy mi is történt, az autó már megállt” – idézte fel Buemi.

Schumacher a rajt előtt összetörte a Ferrarit

A 2005-ös szezonban a Kínai Nagydíj először és utoljára a szezonzáró futamként szerepelt a naptárban, és volt is még tétje, hiszen a konstruktőri világbajnoki cím még nem dőlt el. Végül a Renault domináns versenyzéssel ezt is bezsebelte, miközben a vb-címeket több éves dominancia után elveszítő Ferrari az éves teljesítményéhez méltón zárta le a szezont.

Michael Schumacher már fél órával a rajt előtt, a rajtrácsra vezető körében összetörte a Ferrarit, amikor az őt nagy sebességgel utolérő Christijan Albers Minardijának útjába kormányozta azt. Ezt még megúszta egy megrovással, majd Albershez hasonlóan átült a tartalékautóba, de a futamot így sem tudta befejezni, mert egy meglazult csatornafedél miatt beküldött biztonsági autó mögött haladva a hideg gumikon kipördült a 9. helyről a kavicságyba.

Nem a hétszeres világbajnok volt mondjuk az egyetlen, aki komoly balesetet okozott aznap, hiszen Narain Kathikeyan is megtette ezt a hátsó egyenesre fordulva. Az F1 történetének első indiai versenyzője ezzel nem éppen méltón búcsúztatta a fennállása utolsó versenyét teljesítő Jordant.

Ezen a versenyen búcsúzott egyébként a 2006-tól Toro Rossóvá átvedlő Minardi és a V10-es motorok is (legalábbis azok, amelyek 2006-ban nem a feanzai istálló autóiban teljesítettek szolgálatot a V8-asok szintjére fojtva).

Karthikeyan balesete:

Rövidzárlat a világbajnoknál

Nemcsak a 2005-ös Kínai Nagydíj volt igencsak nyomorúságos a hétszeres világbajnoknak, hanem az első, 2004-es verseny is. Az abban az évben az első 13 versenyből 12-t megnyerő német Spában bebiztosította az év végi elsőséget, az ezt követő négy futamból azonban csak egyet nyert meg, miközben a formája látványosan visszaesett.

Ez a visszaesés Sanghajban volt a legszembetűnőbb, ahol Schumacher hatalmasat hibázott a szombati időmérőn, és az első kanyarban elszállt, mint a győzelmi zászló, így csak a bokszutcából kezdte meg a másnapi versenyt. Sokan arra számítottak, hogy az F2004-ben rejlő potenciált bemutatva átgázol a mezőnyön, és minimum dobogós lesz, ám nem ez történt.

Helyette a versenyen is bemutatott egy megpördülést, majd összeütközött Christian Kliennel, végül pedig defektet kapott és csak a 12. lett, miközben csapattársa, Rubens Barrichello nyert.

Embed from Getty Images

A rajt utáni az orvosi autót is meg kellett előznie 

Vettel pokolból a mennybe ment

Talán sokan emlékeznek rá, ahogy Sebastian Vettel a 2007-es Japán Nagydíjon egyetlen pillanat alatt megtorpedózta a Red Bull tökéletes hétvégéjét, és a biztonsági autó mögött haladva kiütötte az esőben a második helyen álló Mark Webbert. Ezzel természetesen nemcsak az anyacsapatot, hanem a Toro Rossót is megfosztotta a dobogótól az F1-ben néhány hónappal korábban debütáló német, majd a garázsban sírva fakadt.

Kínában azonban ütős választ adott a kritikusainak (akik közé természetesen Mark Webber is beállt), és a 17. helyről rajtolva (12. lett az időmérőn, de 5 helyes büntetést kapott Heikki Kovalainen feltartásáért) 4 helyet javított az első kanyarban, majd a 7. körben már a legjobb tízben haladt. Mivel elég sok benzint cipelt, ki tudta várni, amíg féltáv környékén intermediate gumikról száraz pályás abroncsokra válthat, miközben az összes többi pontszerző kétszer járt a bokszban.

Ez a húzás, valamint Jenson Button hajrában történt megelőzése és Lewis Hamilton drámai kiesése negyedik helyet ért a fiatal németnek, és mivel csapattársa, Vitantonio Liuzzi hatodik lett, ez vált a Toro Rosso addigi fennállásának legjobb eredményévé. Vettel nem véletlen ünnepelt aztán könnyek között a csapattal a paddockban.

Embed from Getty Images

Rossz helyen nyílt a DRS

Az állítható hátsó szárny 2011-es bevezetése óta a versenyen kizárólag az arra kijelölt helyen lehet használni az előzést segítő eszközt, ám Fernando Alonso a 2011-es Kínai Nagydíjon sikeresen aktiválta a rendszert a DRS-zónán kívül. A szárny a 23. körben, a hátsó egyenes utáni hajtű és az utolsó kanyar között nyílt ki a Ferrarin, ami természetesen szabálytalan, ám a spanyol megúszta a büntetést, miután kiderült, hogy a minden csapatnál egységes központi vezérlőelektronika nem küldte időben az aktiválást engedélyező jelzést, ezért Alonso csak 400 méterrel a DRS-zóna után kapta meg azt, majd a kanyart követően aktiválta a szárnyat.

Vettel a bokszutcában előzött

Ebben a mondatban önmagában semmi különös nincs, hiszen rendszerint látunk előzéseket a bokszutcában, de nem így. A kínai pályával különösen jó viszonyt ápoló Vettel ugyanis a 2016-os versenyen elképesztően okos húzással előzte meg Nico Hülkenberget és Carlos Sainzot úgy, hogy nemes egyszerűséggel a bokszutca még nem sebességhatár alá eső részén viharzott el a Force India és a Toro Rosso mellett a biztonsági autós fázis alatt.

Schumacher visszatérésének legjobb eredménye is itt úszott el

A Forma-1-be 2010-ben, a Mercedes színeiben visszatérő hétszeres világbajnok mindössze egyetlen dobogós helyezést tudott felmutatni a csapatnál eltöltött három idényéből. A 42 éves veterán a kaotikus 2012-es Európa Nagydíjon lett harmadik Valenciában, de annak a szezonnak az elején másodikként is célba érhetett volna Kínában, ha a Mercedes nem rontja el a kiállását.

Az évet jó formában kezdő istálló megszerezte az első rajtsort az időmérőn, a Nico Rosbergnél lassabb Schumacher pedig az első kerékcseréig a második helyen haladt. Ekkor azonban rosszul rögzítették a jobb első kerekét, majd miután útjára engedték, arra utasították, hogy álljon félre.

Embed from Getty Images

A két Mercedes vezeti a versenyt 

Noha semmi sem garantálja, hogy Schumacher a második helyen fejezte volna be a futamot a hiba nélkül, Rosberg nyerni tudott, a hétszeres világbajnokot üldözők pedig a Mercedesekkel ellentétben három kiállásos taktikán voltak, így a 42 esztendős németnek jók voltak az esélyei.

A brackley-iek az év hátralevő részében alulmaradtak a fejlesztési versenyben, így Schumachernek és Rosbergnek is egyre távolabbivá vált a dobogó, az említett valenciai versenyt követő 12 futamon egyetlen ötödik hely lett a legjobb eredményük.

Friss