back to top
2024. november 25. 09:35

KezdőlapF1Ilyen volt az F1 első tömegbalesete - szenzációs felvételek 1950-ből (videó)

Ilyen volt az F1 első tömegbalesete – szenzációs felvételek 1950-ből (videó)

-

1950-ben ezen a napon, május 21-én rendezték az első Forma-1-es Monacói Nagydíjat (ami természetesen nem egyenlő az első monacói GP-vel), az abban az évben életre hívott F1-es világbajnoki sorozat második állomását. Ezen a versenyen aratta első győzelmét a királykategóriában a későbbi ötszörös világbajnok Juan Manuel Fangio, aki rajttól a célig dominálta a 100 körös futamot. Azt a futamot, amelynek 21 indulójából 9-en már az első kört sem „élték túl.”

A Monaco Grand Prix egy éves távollét után (II. Lajos monacói herceg halála miatt egy éves gyászt rendeltek el, így az 1949-es futam is elmaradt) tért vissza 1950-ben a Grand Prix-versenyzés körforgásába, hogy immár a nyolc nappal korábban Silverstone-ban elrajtolt Forma-1-es világbajnoki sorozat részeként fogadja a világ legjobb autóversenyzőit.

Ezen a hétvégén debütált az F1-ben a Ferrari és a Simca-Gordini, hiszen egyikük sem indult Silverstone-ban (Enzo Ferrari kevesellte a pénzdíjat, így inkább Monzában, egy F2-es versenyen indította az autóit), de nemcsak ez, hanem a monacói születésű Louis Chiron részvétele miatt is volt miért izgatottnak lenni a helyi publikumnak. A hazai hős 1931-ben már nyert Monacóban, és az 1950-es verseny előtt arról is szó volt, hogy egyetlen nagydíj erejéig a szezonnyitón a teljes dobogót kibérelő Alfa Romeónál indulhat, ami komoly esélyessé tette volna egy újabb sikerre. Végül azonban az Alfa maradt a Farina, Fangio, Fagioli felállásnál, és Chiront csak tartaléknak nevezte, így az 50 éves versenyző a Maseratival vett részt.

A Ferrari F1-es története is ezen a napon indult el 1950-ben

A Ferrari lemaradt az első időmérőről

A Monacói Nagydíj – azaz pontosabban az F1 – 2022-ben szakított a hagyománnyal, és eltörölte a csütörtöki edzésnapot a Hercegségben, 1950-ben azonban nemhogy pályára léptek a pilóták három nappal a verseny előtt, hanem már időmérő edzés is zajlott. Ráadásul igencsak nagy téttel bírt, hiszen a szervezők úgy döntöttek, hogy az első öt rajthelyről az első időmérő dönt, így biztosítva, hogy a pilóták már itt is 100%-ig odategyék magukat.

Ez a döntés azonban váratlanul érte a Ferrarit, amely csak szombatra tervezett megérkezni a pályára, azaz legfeljebb a 6. rajtkockát szerezhette meg. A pole pozíció 1:50.2-vel (akkoriban még csak tizedmásodpercig mérték az időket) Fangioé lett, tőle 2,6 másodperccel (!) elmaradva Farina szerezte meg a második, a Maseratival José Froilán González pedig a harmadik rajtkockát. A negyedik időt Philippe Étancelin érte el a Talbot-Lago színeiben, majd következett Fagioli a harmadik Alfával. A Ferrarik aztán a szombati időmérőn legalább a 6. (Villoresi), a 7. (Ascari) és a 9. (Sommer) helyre odaértek. Chiron a Maseratival a 8. helyről várhatta a versenyt.

Jöttek a hullámok

A hűvös, de napos időben kezdődő 100 körös futam izgalmas csatát ígért az Alfa Romeók, Maseratik és Ferrarik között, de ezeket a számításokat a Földközi-tenger rögtön az első körben keresztülhúzta. A rajtot Villoresi kapta el a legjobban, és a hatodikról feljött a harmadik pozícióba, miközben Farina lerajtolta Fangiót és átvette az első helyet, de az argentin mindössze néhány kanyar után visszaelőzte őt. Az olasz elszántan üldözte csapattársát, de végül az első kört sem tudta teljesíteni, az uszoda előtti Tabac-kanyarban ugyanis megcsúszott a hullámok által vizessé tett pályán, a falnak ment, majd visszacsapódott az érkező mezőny útjába. Villoresi, Étancelin, Ascari, Chiron és Sommer sikeresen kikerülte őt, de csapattársa, Fagioli szintén a falba csúszott, González pedig nekiment Farina autójának, ami láncreakciót indított el.

Fangio a híres monacói hajtűben

A méretes, ám súlyos sérüléssel szerencsére nem járó tömegkarambol eredményeként Farina és González mellett Fagioli, Rosier, Manzon, De Graffenried, Trintignant, Harrison, Rol (ő a karját törte) és Schell egyaránt kiesett, egy csapásra 9 fősre csökkentve a versenyben levők létszámát. González és Fagioli azért még megpróbált továbbmenni, de utóbbi csak a bokszig jutott, előbbi pedig a második körben, a Gasworks-hajtűben (ma Grand Hotel-hajtű) csapódott a falnak és gyulladt ki a korábbi balesetben megrepedt üzemanyagtankja miatt. González sikeresen kiugrott, de a karján másodfokú égési sérüléseket szenvedett.

Eközben a Tabac-kanyar inkább hasonlított roncstemetőre, mint egy Forma-1-es pálya részére, de a versenyt nem szakították félbe, az állva maradt 9 pilótának így körökön át kellett kerülgetnie a roncsokat. Prince Bira egyszer félre is állt, és leszidta a pályabírókat, amiért nem iparkodnak jobban a takarítással, Villoresi pedig a második körben lefulladt a nagy kerülgetésben, így visszaesett az utolsó helyre.

A korabeli 58 másodperces összefoglaló a versenyről IDE KATTINTVA érhető el.

Fangio nyert, majd barátain segített

Ez mondjuk a nézőknek jól jött, ezután ugyanis a Ferrari pilótája szolgáltatta az izgalmakat azzal, hogy felzárkózott a mezőny végéről: a 14. körben már harmadik volt, majd Ascarival csatázott egy nagyot. A későbbi kétszeres világbajnokot végül a bokszban tudta megelőzni azzal, hogy az ő tankolása 5 másodperccel (37 helyett 32) rövidebb ideig tartott.

Egy ideig úgy tűnt, hogy Villoresi talán még Fangiót is elkaphatja, de az argentin a saját kiállása után is kényelmes, fél perces előnyben haladt az élen, majd az olasz 63. körben, a hátsó tengely meghibásodása miatt bekövetkezett kiesése után ellenfél nélkül maradt. Az Alfa Romeo ásza Ascarival szembeni egykörös előnye birtokában ki is jött még egy biztonsági kiállásra, hogy a hátralevő 36 kört magabiztosan teljesítve életében először nyerjen a Forma-1-ben.

A második helyen Ascari jött be körhátrányban, a harmadik helyet pedig a helyiek nagy örömére Louis Chiron szerezte meg Sommer és az ötödik, egyben utolsó pontszerző helyet elcsípő Bira előtt.

A mai napig Chiron az egyetlen monacói, aki dobogós helyen végzett a hazai versenyén

A győzelmével a pontverseny első helyére Farinával holtversenyben felugró Fangio az ünneplést követően arra is szakított időt, hogy sérült honfitársainak segítsen, ugyanis nem González volt az egyetlen argentin, akinek baja esett a hétvégén: a 48 esztendős Alfredo Pián a Scuderia Achille Varzi pilótájaként a szombati időmérőn ütközött a védőkorlátnak, majd az autóból kirepülve lábát törte.

Fangio a verseny után Monacóban maradt, hogy rajta tartsa a szemét a barátain, majd személyesen fuvarozta el a sérülése miatt az autóversenyzői karrierjét befejezni kénytelen Piánt Bolognába egy ortopéd szakorvoshoz. Ezután visszament Monacóba, hogy Gonzálezt egy égési sérülésekre specializálódott kórházba szállítsa.

Friss