back to top
2024. november 23. 03:30

KezdőlapF1Így állíthatja meg Alonso Verstappent, és nyerhet 10 év után ismét F1-es...

Így állíthatja meg Alonso Verstappent, és nyerhet 10 év után ismét F1-es versenyt

-

Tény, hogy brilliáns időmérős teljesítményével Max Verstappen fél kézzel már rátette a kezét az idei Monacói Nagydíj serlegére, de Fernando Alonsónak (vagy akár másnak) van azért esélye arra, hogy megtréfálja a hollandot.

Minden idők egyik, ha nem a legizgalmasabb időmérő edzését nézhettük végig tegnap Monacóban, ám miután az a versenyző szerezte meg a pole pozíciót, akinek várhatóan a legjobb lesz a versenytempója, sokakban bizonyára felmerült, hogy a Monacói Nagydíj előre lefutott, legalábbis, ami a győzelmet illeti.

Figyelembe véve, hogy legutóbb az 1996-os monacói futamon történt előzés az első helyért (Damon Hill ment el Jean Alesi mellett), jogos az aggodalom, ám némi reményt adhat az izgalmakra vágyóknak, hogy az elmúlt 30 Monacói Nagydíj kevesebb, mint kétharmadát nyerte meg az a versenyző, aki a rajt utáni első kanyarból kifelé az élen állt. Tehát míg valóban jóval nagyobb esélye van a pole-ból indulónak nyerni a Hercegségben, mint más helyszíneken, azért itt sem jelent 100%-os garanciát a sikerre az első rajtkocka.

Elképesztő izgalmak a monacói időmérőn: az egyik Red Bull összetört, Alonso majdnem pole-t szerzett

Mivel a második rajtkockát szerezte meg, papíron Fernando Alonso lesz Verstappen első számú kihívója. A spanyol az idén eddig kétszer rajtolt az első sorból, és ebből egyszer, Dzsiddában sikerült megkaparintania a vezetést, ráadásul pont egy Red Bullt, Sergio Pérezt előzött meg. Rögtön a rajtnál lehet tehát esélye, különösen úgy, hogy itt rendre jól teljesít, míg Verstappen azért esetenként gyengébben rugaszkodik el. „Való igaz, hogy az idén nagyon jók a rajtjaink, Max pedig talán olykor nem a legkövetkezetesebb. Amikor jó, akkor annyira jó, mint mi, olykor viszont kicsit rosszabb” – nyilatkozta Alonso az időmérő utáni sajtótájékoztatón.

Az F1-ben legutóbb a 2013-as Spanyol Nagydíjon nyerő 41 esztendős veterán azonban ezzel együtt sem gondolja úgy, hogy minden a rajtnál fog eldőlni „A táv az első kanyarig túl rövid, legyen bármilyen is a rajtod, a pálya pedig szerintem túl keskeny ahhoz, hogy az ember próbálkozzon. Várjuk ki, hogy mi lesz, de jelenleg nem úgy állok hozzá, hogy az lesz az egyetlen esélyünk. Hosszú lesz a verseny, mi pedig arra fogunk koncentrálni.”

Persze kérdés, hogy Alonso valóban így gondolja-e, vagy csak már az időmérő után megkezdte a pszichológiai hadviselést, és igyekszik elhitetni mindenkivel, hogy nem fog keménykedni a rajtnál, hogy aztán a lehető legagresszívabban támadja a hollandot az első kanyarban.

Sokatmondók voltak Esteban Ocon szavai is, a harmadik helyről rajtoló francia ugyanis biztosra vette, hogy Verstappen és Alonso egymásnak fog esni a rajtnál, ő pedig majd lecsaphat a kínálkozó lehetőségre.

Fernando Alonso, Aston Martin, Monacói Nagydíj
Vajon mit tervez Alonso?  Fotó: Aston Martin

A gumik nagyobb szerepet kaphatnak a vártnál

Normál körülmények között, azaz biztonsági autós fázis és/vagy piros zászlós megszakítás nélkül biztosan egykiállásos lesz a Monacói Nagydíj is, és a lágy gumik rövid élettartama miatt a legtöbben a közepes-kemény taktikára szavazhatnak az élmezőnyből, míg hátrébb a kemény gumin rajtolást is megfontolhatják a versenyzők.

Simone Berra, a Pirelli F1-es főmérnöke szerint az alacsony tapadási szint miatt a lágy és a közepes keverék is szemcsésedhet, ezért úgy véli, hogy bár Monacóban nagyon vissza lehet fogni a tempót a gumik óvása érdekében, még így is rizikós a lágyakon rajtolni az első körös előrelépés reményében, és mindenki a közepes gumikon fog rajtolni.

Érdemes ugyanakkor megjegyezni, hogy a csapatok sokszor agresszívabb stratégiát választanak, mint amit a Pirelli jósol, ezért bőven benne van, hogy az Aston Martin mondjuk lágy gumikon kockáztat, és megpróbálja lerajtolni Verstappent, hogy aztán a gumikezelésben rendre jeleskedő Alonso extrém lassú tempóval óvja a piros oldaldalú Pirelliket. Amennyiben ez nem jön össze, a második helyet ezzel a módszerrel még mindig megtarthatná a spanyol, Verstappen viszont – amennyiben ennél keményebb gumin kezd – jó eséllyel faképnél hagyná.

Max Verstappen, Red Bull, Monacói Nagydíj
Verstappen van a legjobb helyzetben, de azért még nem nyerte meg a versenyt  Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool

Az előzésre elvben persze az elévágás is esélyt kínál, Monacóban ezt azonban a szokottnál nehezebb kivitelezni, mert az élen álló általában nagyon visszafogja a tempót, ami miatt egyben marad a mezőny, így pedig a hátul haladók nagy eséllyel forgalomba térnek vissza a korai kiállás után, azaz nem tudnak a kivezető körükben elég gyorsak lenni ahhoz, hogy sikerrel elévágjanak.

Amennyiben pedig Verstappen megtartja a vezetést a rajtnál, még úgy is van néhány változó, ami kicsavarhatja a kezéből az első helyet. Ilyen az időjárás, ami jó eséllyel száraz marad, de az előrejelzések szerint 20% esély így is van az esőre. Aztán ott van egy váratlan biztonsági autós fázis, ami, ha rosszkor jön, helyzetbe hozhatja Alonsót, vagy azt, aki éppen a Red Bullt üldözi.

Ezzel együtt természetesen bőven benne van a pakliban, hogy ugyanaz a három pilóta ugyanabban a sorrendben integet majd a dobogón, amely az első három rajtkockát elfoglalta, de akkor még mindig nézhetjük az utolsó helyről rajtoló Sergio Pérezt, ahogy a mezőny leggyorsabb autójában ülve próbálja magát áthámozni a mezőnyön.

Friss