back to top
2024. november 23. 03:14

KezdőlapF1Nem lehet komolyan venni az F1 törekvését, amíg egy alapvető dologban nincs...

Nem lehet komolyan venni az F1 törekvését, amíg egy alapvető dologban nincs változás

-

A Forma–1 igyekszik befogadóbbá és többek között a nők számára is elérhetővé válni. Azonban amíg az FIA legnagyobb sorozataiban, beleértve az F1-et, nem változtatnak meg egy alapvető dolgot, addig ezt a törekvést nehéz komolyan venni.

Az elmúlt években a Forma–1 vezetése sok más mellett azt is a zászlajára tűzte, hogy befogadóbbá váljon, és minél inkább elérhető legyen azon társadalmi csoportok számára, amelyek tagjai eddig alig vagy egyáltalán nem képviseltették magukat. Többek között ilyenek a nők is, hiszen a sorozat történetében mindössze öten fordultak meg közülük, és csupán ketten jutottak el futamig, legutóbb 1976-ban Lella Lombardi révén.

Ahhoz, hogy a sorozat egy napon újabb nőt köszönthessen a mezőnyben, vagy hogy egyáltalán a motorsportban növekedjen a nők aránya, nyilvánvalóan számos tényezőnek teljesülnie kell. Ezek közül vannak nehezebben és könnyebben megvalósítható feladatok. A szabálykönyv nyelvezete az utóbbiba tartozik, mégis komoly problémák vannak vele.

Ahogyan minden indoeurópai nyelv, úgy az angol is használ nemeket, ha máshol nem is, de a személyes névmásoknál igen. Az elmúlt évtizedekben pedig a motorsport különböző szabálykönyveiben mindig a hímnemű személyes névmást használták, tekintet nélkül arra, hogy volt-e női versenyző. A közelmúltban ezen próbált változtatni a Motorsport UK, azaz a brit motorsportszövetség első embere, Hugh Chambers, és a szervezet által felügyelt sorozatok már egy olyan szabálykönyvet használnak, amely a személyes névmásokat a „pilóta” vagy a „versenyző” szóval helyettesíti.

Forma-1, Lella Lombardi
Lella Lombardi, az F1 egyetlen női pontszerzője (Fotó: Wikimedia Commons)

„Teljesen újraírjuk a szabálykönyvünket – nyilatkozta a Racefansnek. – Ez körülbelül 264 oldalas, és világszerte a legjobb nemzeti versenyszabályzatnak tartják, de az elmúlt száz évben többször is átdolgozták. Jelenleg egy hatalmas próbát teljesítünk, hogy egyszerűsítsük és érthetőbbé tegyük. Ennek az egyik legfontosabb része, hogy eltávolítsuk [a férfi személyes névmásokat], és teljes mértékben befogadóvá tegyük. A motorsportban az az egyik rendkívüli dolog, hogy teljesen nemsemleges. Iparágként mi nagyon rosszul használtuk ki ezt a lehetőséget, így a [versenyzői] engedélyek tulajdonosainak csupán az öt százaléka nő.”

Hogy mi a helyzet az autósport csúcsával? Nos, az FIA által felügyelt hat legnagyobb széria (Forma–1, Formula E, WEC, WRC, ralikrossz-vb és W2RC) szabálykönyve a mai napig tartalmaz hímnemű személyes névmásokat. Még úgy is, hogy például az idei Le Mans-i 24 órás versenyen egy teljesen nőkből álló egység, az Iron Dames is elindult. Ugyanez a helyzet a Forma–2-ben és a Forma–3-ban, miközben előbbiben Tatiana Calderón szerepelt éveken át, utóbbiban pedig Sophia Flörsch vesz részt jelenleg is.

Ezzel párhuzamosan az FIA-val együttműködő, de attól független IndyCar nyelvezete sokkal befogadóbb a nőkre nézve, ahogyan a kétkerekű sorozatokat, így a MotoGP-t is felügyelő FIM-é is. Sokan akár legyinthetnek is erre a szempontra, de mindez az általános szóhasználatban is megjelenik, a nők pedig kívülállónak érezhetik magukat emiatt, és ez nyilvánvalóan nem az autóversenyzés irányába tereli őket.

„Emlékszem, amikor sokkal fiatalabb voltam, egy vezetéstechnikai eligazításon voltam, és az emberek azt mondták, hogy »srácok« és »fiúk« – idézte fel egy neve elhallgatását kérő női pilóta a Racefansnek. – Akkoriban amúgy sem sok lány vezetett, de az ember úgy állt ott, hogy legszívesebben azt mondta volna, hogy »helló, itt vagyok«. Fel akartam emelni a kezem, és mondani, hogy »nem fiú vagyok«. Azonban beletörődtem, mert amúgy sem volt sok lány a paddockban. Nem tettem ellene semmit, de ha megálltam a pályán, vagy volt egy balesetem, vagy bármi, akkor hallottam a körülöttem lévőket, hogy »jól van?« [hímnemet jelentő személyes névmással – a szerk.], pedig a sisakomra rá volt írva, hogy mi a nevem, és történetesen élénk rózsaszínű volt. Ezek apróságok, és a nemek szerinti szabálykönyv sem segített.”

A brit portál a Nemzetközi Automobil Szövetséget is megkereste azzal a kérdéssel, hogy terveznek-e változtatni ezen. A szervezet részéről az a válasz érkezett, hogy frissíteni fogják a szabálykönyveket és a Nemzetközi Sportkódexet, de konkrét időpontról vagy határidőről nem esett szó. Hozzátették, hogy az FIA alapszabálya kimondja, hogy a természetes személyekre utaló kifejezések mindkét nemre alkalmazandók, és azt nemrég ki is egészítették, hogy befogadóbb legyen.

Tatiana Calderón, Alfa Romeo
Tatiana Calderón (Fotó: Alfa Romeo)

Chambersnek azonban nincs jó véleménye azokról a szervezetekről, amelyek nem törekednek a nemek közötti egyenjogúságra legalább a nyelvezetben. „Ez elfogadhatatlan – jelentette ki. – Mindenképpen nyomást gyakorlunk azokra, akikkel a motorsport világában találkozunk, és nem biztosítják a teljes befogadást és a megfelelő nyelvezetet. Emellett teljes mértékben ki fogunk állni.”

Chambers azt is elárulta, hogy a Prodrive alapítójával, illetve elnökével, Dave Richards-cel, valamint Toto Wolffnak, a Mercedes csapatfőnökének feleségével, a csak női versenyzőket foglalkoztató F1 Academy ügyvezető igazgatójával, Susie Wolff-fal létrehoztak egy kezdeményezést, amely a 8 és 12 év közötti lányok gokartozását támogatja. Emellett számos bizottsággal is rendelkeznek, amelyek az LMBTQ-személyek, a fogyatékkal élők, a különböző rasszokhoz tartozók és a nők motorsportba való integrálását hivatottak segíteni.

Ami biztos, hogy a Forma–1 kapva kapna a lehetőségen, hogy egy női pilóta is ott legyen a mezőnyben, amennyiben erre reális esély nyílik, és a sportág vezetése mindent meg fog tenni annak érdekében, hogy ez megvalósuljon. Azonban amíg a szabálykönyv nyelvezetében sincs egyenjogúság a két nem között, addig a nők felzárkóztatásáról szóló törekvést igencsak nehéz komolyan venni.

Friss