Az M-Sport már az Észt Rally előtti szerdán észrevett problémára utaló jeleket Ott Tanak autójának motorja adatai között, azonban nem volt biztos, hogy valóban baj van az erőforrással, ezért csak a gépátvétel után lett kicserélve.
Ott Tanak gyakorlatilag esélytelenül versenyezhetett hazai WRC futamán, miután csütörtökön az M-Sport motort kényszerült cserélni a Ford Pumában, ami 5 perc büntetéssel járt.
A fordos csapat elárulta, hogy bár szerdán is voltak jelei a problémának, igazából nem volt biztos, hogy baj lesz, ezért csak a gépátvétel után, a shakedown szakasz első teljesítését követően került sor a cserére.
“Azt hiszem, hogy az emberek félreértették a motorcseréről adott korábbi nyilatkozatomat – mondta Richard Millener, az M-Sport csapatfőnöke a WRC hivatalos oldalának. – Valóban volt néhány jel, ami már szerdán problémára utalt. Ezért az egész napot az adatok elemzésére fordítottuk, sok olyan dolgot változtattunk, amit a szabályok engednek, hogy biztossá váljunk, van-e akkora probléma, hogy cserélni kell a motort. Végül azonban csak a gépátvétel után vettük észre a bajt, ezért nem számított, hogy a shakedown előtt vagy után került sor a cserére. A büntetés akkor már biztossá vált, ha cserélni kell az erőforrást. A stratégia az volt, hogy elmegyünk a shakedown-ra, majd azt követően döntünk az esetleges cseréről, mert egész addig nem voltunk 100%-ig biztosak a problémában. Nem a költségspórolás miatt nem került sor előbb a cserére, egy pillanatig sem haboztunk volna, ha egyértelmű lett volna korábban, hogy egy másik motorra van szükség. Tanak nem tudott még a problémáról szerdán, mert a pályabejárást végezte, és nem szerettünk volna extra nyomás helyezni rá, úgy, hogy még mi sem voltunk biztosak a problémában.”
Ott Tanak végül a nyolcadik helyen zárt az Észt Rallyn, a bajnoki pontversenyben a negyedik helyen áll 66 pont hátránnyal Kalle Rovanpera mögött, és 11 pontra a második helyen álló Elfyn Evans-től.