back to top
2024. november 23. 17:46

KezdőlapF1Az újabb halálos balesettől tartva törölhetik ezt a Belga Nagydíjat is?

Az újabb halálos balesettől tartva törölhetik ezt a Belga Nagydíjat is?

-

A versenyzők már előre hangsúlyozzák, hogy a biztonságot kell szem előtt tartani a várhatóan végig esős belgiumi versenyhétvégén, és az FIA-nak nem szabad tartania attól, hogy adott esetben ne engedje a pályára az autókat, ha nem megfelelőek a körülmények.

Ismét szomorú előzményeket követően kerül sor a Forma-1-es Belga Nagydíjra, legalábbis, amennyiben az időjárás is úgy akarja, ugyanis a teljes hétvégére esőt jósolnak Spába. Ez pedig sokakban a 2021-es, mindössze két körig tartó Belga Nagydíj emlékeit idézheti fel, amelyet végül nem tudtak megrendezni az esős körülmények között nagyon leromló látási viszonyok miatt.  Az előttünk álló hétvégén pedig még hangsúlyosabbá válhat az, hogy a pilóták mit látnak az esőben, hiszen a hónap elején főként a rossz látási viszonyok miatt veszítette életét a Formula Regional spái hétvégéjén Dilano van ’t Hoff.

George Russell, a grand prix-versenyzők érdekvédelmi szervezetének (GPDA) egyik elnöke úgy nyilatkozott a Belga Nagydíj csütörtöki sajtónapján, hogy amennyiben szükséges, az FIA-nak nem szabad majd haboznia ismét meghozni azt a nehéz döntés, hogy lefújja a versenyt. Emellett beszélt arról is, hogy a 18 esztendős pilóta haláláról is leginkább az tehetett, hogy nem voltam megfelelőek a körülmények, ezért nem látja szükségesnek a spái pálya átépítését vagy további módosítását.

George Russell, Azeri Nagydíj, Mercedes
Russell szerint csak idő kérdése volt, hogy mikor történik súlyos baleset  Fotó: Finn Pomeroy/Mercedes

„Folyamatosan egyeztettünk az FIA-val Dilano halálát követően. A két kérdés közül az egyik, hogy Spa elég biztonságos-e, a másik pedig a körülmények. Az tény, hogy a motorsport mindig veszélyes lesz, amikor az ember ilyen sebességgel halad. Ha rangsorolni akarnánk a pályákat kockázat alapján, az biztos, hogy Spa a kockázatosabbak közé kerülne Dzsiddával vagy Monacóval, bizonyos mértékig Szuzukával. És amikor ehhez még hozzájön a kihívást jelentő időjárás, a láthatóság, hogy nem látunk semmit… Úgy jellemeztem ezt, hogy olyan, mintha szakadó esőben mennénk az autópályán kikapcsolt ablaktörlővel. A pilótafülkéből ez tényleg ilyen. Úgyhogy rövid távú megoldás nem igazán létezik. Személy szerint az gondolom, hogy Spa elég biztonságos, egyszerűen megoldást kell találnunk a látási viszonyokra.”

„Szerintem két évvel ezelőtt az volt a korrekt döntés, hogy lefújják a versenyt. Ahhoz elég biztonságosak és megfelelőek voltak a körülmények, hogy egyetlen Forma-1-es autó körözzön, de amikor 20 autó van a pályán egyszerre, a harmadik helytől hátrafelé senki nem lát semmit. 20-30-40 méterekről beszélünk. Úgy érzem, hogy csak idő kérdése volt, hogy valami olyasmi történjen, mint ami a Formula Regionalban történt. A versenyzők nem mennek padlógázzal az egyenesben, mert nem látnak, aztán valakit eltalálnak hátulról, és ott is van egy autó a pálya közepén. Természetesen lefújni egy futamot senki számára sem tökéletes, de nem akarunk látni egy olyan óriási balesetet, amilyet nemrég láttunk.”

Forma-1, Nico Hülkenberg, Haas, Magyar Nagydíj 2023, péntek
A jelenlegi autók jókora vízfüggönyt húznak maguk után az esőben  Fotó: Sulyok István/TRP Hungary

Charles Leclerc szerint is az a legfontosabb, hogy minden körülmények között a biztonságot tartsák szem előtt. A Ferrari monacói pilótája ezért szeretné, ha sem ők, sem más nem helyezne nyomást az FIA-ra.

„Ez egy újabb dolog, amit az FIA-nak meg kell vizsgálnia, különösen egy ilyen hétvégén, amelyen igen sok eső várható. Ne érezzék, hogy el kell indítaniuk egy versenyt, csak mert semennyit nem köröztünk előtte. Ezen a hétvégén ilyen helyzetbe kerülhetünk. Nyilvánvalónak hangzik, de a biztonság az elsődleges, ennek kell lennie a prioritásnak. A történtek után az emberek, és mindenekelőtt mi, pilóták nem szabad panaszkodjunk, ha nem tudunk körözni azért, mert nem biztonságos.”

Fernando Alonso is hangsúlyozta, hogy minden azon múlik majd, hogy az esős körülmények között mennyit fognak látni.

„Nyilván figyelni fogunk a látási viszonyokra, ez a legfontosabb tényező. A tapadás általában rendben van, a felúszással sem lehet gond, mert nem számítunk sok esőre vagy állóvízre. A legnagyobb kérdőjelet a látási viszonyok fogják jelenteni. Budapesten a láthatóság az [esős] első szabadedzésen határeset volt, úgyhogy ez nem pályaspecifikus dolog, nem arról van szó, hogy Spában rosszabb. Egyszerűen a jelenlegi, szívóhatású autókkal és nagy gumikkal nagyobb a vízfüggöny, mint korábban. Úgyhogy ezt nyilván figyelnünk kell. Sprinthétvégéről van szó, úgyhogy nem csak egy időmérő vagy verseny elhalasztása vagy törlése jelent kockázatot, hanem kettőé, ezért a kockázat kicsit nagyobb, mint egy normál hétvégén.”

Forma-1, Carlos Sainz, Ferrari, Magyar Nagydíj 2023, péntek
Carlos Sainz (Fotó: Sulyok István/TRP Hungary)

Az F1 a Brit Nagydíj után Silverstone-ban először tesztelte a vízpermet csökkentését szolgáló „sárvédőket”, az első tapasztalatok alapján azonban még sok munka vár az érintettekre, mire megfelelő megoldást találnak a problémára.

A Belga Nagydíj hétvégéje pénteken, magyar idő szerint 13 órakor indul az egyetlen szabadedzéssel, majd 17 órától már a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről döntő időmérő edzést rendezik.

Friss