back to top
2025. május 09. 11:16
Többi

    KezdőlapERCÍgy készül a Skoda Fabia RS Rally2 motorja

    Így készül a Skoda Fabia RS Rally2 motorja

    -

    A Skoda Motorsport rendszeresen bepillantást nyújt az új Rally2-es Fabia fejlesztési folyamataiba. Ezúttal a motor építéséről árultak el néhány részletet.

    A gyár alapként a sorozatgyártású motorblokkot használja, amely például a Škoda Octavia 2.0 TSI-ben is megtalálható. Az FIA engedélyezi a dugattyúfuratok átmérőjének módosítását. A versenyautóban való használathoz a blokk legfontosabb módosítása a furat 1 mm-es növelése. Az újonnan kifúrt hengerek falát ezután újra kell felületkezelni. Az új furat kivitelezése az alak és a felület minősége szempontjából szó szerint alkímia. Ezt a folyamatot nevezik hónolásnak.

    foto: Skoda Motorsport

    A dugattyú mozgásához a henger alakjának a lehető legtökéletesebb henger formájúnak kell lennie. A hengerfejfej tényleges felszerelése a blokkra akkora deformációt okoz, hogy ez aztán negatív hatással van a kívánt tömörségre. Ezért figyelembe kell venni a hengerfej merevségének hatását a henger alakjára. A dugattyúrész megfelelő kenése érdekében megfelelően be kell állítani az előfeszítést és a dörzskövek mozgási szögét a dörzsgépen. Ez komoly mérnöki feladat, mert ha nem ez nem tökéletesen történik, akkor ez a motor megnövekedett olajfogyasztását vagy megnövekedett súrlódási veszteségeket okoz. Ezek a blokkbeállítások körülbelül 1 hónapot vesznek igénybe.

    foto: Skoda Motorsport

    Egy szerelőnek összesen 10 munkanapot vesz igénybe, hogy a blokkot a teljes motorra illessze, és az egész folyamat a motorműhelyben történik. Miután a motort összeszerelték, a motor a fékpadra kerül bejáratásra és funkcionális ellenőrzésre, hogy a motor kenése, tömítettsége megfelelő e, és eléri a kívánt teljesítményparamétereket.

    Amikor a motor visszatér a tesztekről, felszerelik a generátorral, majd összepárosítják a sebességváltóval, és máris készen áll a versenyautóba való beszerelésre. A teljes autóépítési ütemtervben az ötödik napot a motor és a sebességváltó beépítésére szánják.

    foto: Skoda Motorsport

     

    Friss