Max Verstappen és Sergio Pérez számára minden tökéletesen alakult a Szingapúri Nagydíjon ahhoz, hogy beleszóljanak a végjátékba. De aztán jött Logan Sargeant.
A katasztrofális időmérő edzés után (Max Verstappen a 11., Sergio Pérez a 13. rajtkockát szerezte meg a futamra) a Red Bull versenyzői az 5. és a 8. helyen zárták a Szingapúri Nagydíjat, de ennél jóval előrébb végezhettek volna, ha Logan Sargeant balesete miatt a 20. körben nem küldik be a biztonsági autót.
Ennek oka, hogy a mezőnyből majdnem egyedüliként (rajtuk kívül csak Valtteri Bottas tette ezt meg) mindkét energiaitalos autó a kemény gumin rajtolt, így az élmezőnyből mindenki másnál tovább maradhattak volna kint. Csakhogy a biztonsági autó lehetőséget adott a többieknek arra, hogy valamivel korábban megejtsék az egyetlen tervezett kerékcseréjüket, és a kemény gumit feltéve eljussanak a célig, míg Verstappenék kénytelenek voltak kint maradni, mert a közepes gumi nem bírt volna ki 42 kört.
LAP 20/62
Sargeant bumps the wall
He's got going again but his damaged wing is showering sparks everywhere…
⚠️ @astonmartin SAFETY CAR ⚠️#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/qGJN1WOEfZ
— Formula 1 (@F1) September 17, 2023
Sargeant hibája romba döntötte a Red Bull versenyét
A címvédő nagyjából 29 másodpercet veszített ezzel az élen állókhoz képest, a végén pedig 21 másodperccel ért célba Sainz mögött. Persze ebből nem lehet egyszerű kivonással azt a következtetést levonni, hogy ha nincs a Safety Car és a később Esteban Ocon Alpine-ja miatt életbe léptetett virtuális biztonsági autós fázis, akkor Verstappen 8 másodperccel nyert volna, de az biztos, hogy a futam végén esélye nyílt volna legalább arra, hogy frissebb és lágyabb gumin támadjon.
Ennek pedig az az oka, hogy Sainz az első etapban nagyon visszafogta a tempót (olykor még a mezőny végén autózók is gyorsabbak voltak nála), hogy óvja a gumijait (a Ferrari gumikezelése itt sem volt a legjobb), illetve, hogy a mezőny egyben tartásával megakadályozza, hogy a mögötte haladók egy korábbi cserével elévágjanak. Így miután az élmezőny tagjai lecserélték volna a kerekeiket, a Red Bullok az élen találták volna magukat, ami persze csak pünkösdi királyságnak bizonyult volna, de a kerékcsere után friss gumikon eredhettek volna az egyre kopottabb keményeket nyüstölők után, akárcsak a VSC-fázis kihasználó két Mercedes.
Ehelyett kénytelenek voltak a kopott keményeken szenvedni és folyamatosan pozíciókat veszíteni az új keményeken őket támadókkal szemben, így mire a 39. és 40. körben kiálltak, a 15., illetve a 17. helyen találták magukat, 43, valamint 54 másodperces hátrányban az élen álló Sainzhoz képest.
Ezután főleg Verstappen tempója volt meggyőző, és a holland képes is volt számos autót megelőzni. Öt körrel a kiállása után jött a VSC, amikor a két Mercedes is kereket cserélt, a holland pedig ezután 0,3 másodpercen belül volt az övénél 5 körrel frissebb közepes gumin hajrázó Russell és Hamilton köridejeihez képest, ami mutatja, hogy ha nincs a 20. körös Safety Car, ő is felérhetett volna az élbolyra.
„A futamon is minden ellenünk volt a biztonsági autókkal, úgyhogy valószínűleg ez volt a legrosszabb forgatókönyv. Őszintén úgy gondolom, hogy amennyiben a biztonsági autók egy kicsit jobban nekünk kedveznek, az élen álló srácokkal csatáztam volna. Különösen az utolsó etapban lett volna elég könnyű ez” – nyilatkozta Verstappen a verseny után, akinek így megszakadt a 10 futamos nyerőszériája.
„Nem olyan volt a futam, amilyet akartunk, de a mai nap már egy kicsit jobb volt. De így is balszerencsések voltunk. Egyértelműen tanultunk egy kicsit a mai napból, és talán tudjuk, mit csináltunk rosszul szombaton. Nem mehetek bele a részletekbe, de csak jövőre mutathatjuk meg, hogy jobb lett-e a helyzet vagy nem” – összegzett.