Miután eltűnt a neve a csapat hivatalos honlapjáról, már szinte biztosra lehetett venni a távozását, nem sokkal később pedig a Haas be is jelentette, hogy az idei szezonban már nem Günther Steiner lesz az amerikai istálló csapatfőnöke.
Tavaly ősszel kaptak szárnyra azok a pletykák, melyek szerint Günther Steiner, a Haas F1-es istállójának csapatfőnöke 900 millió dollárra készül perelni a csapat tulajdonosát, Gene Haast, mert egy 2016-os megállapodás során az amerikai üzletember 50%-os tulajdonrészt ígért neki, amit nem kapott meg. Steiner akkor csak nevetett a pletykákon, és mivel azokat az igencsak kétes hírű BusinessF1 Magazine írta meg, jogosan kérdőjelezhető meg a valóságalapjuk.
Ám az elképzelhető, hogy a háttérben már akkor is feszült valamilyen ellentét Haas és Steiner között, a csapatfőnök neve a mai napon ugyanis eltűnt a Haas F1 Team hivatalos weboldaláról, és a csapattagok menüpontnál már csak Gene Haas, valamint a két versenyző, Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg, illetve a tartalékpilóta Pietro Fittipaldi neve olvasható.
A közösségi médiában több forrás is úgy véli, mindez nem véletlen, és Simone Resta technikai igazgató után a csapatot annak 2016-os beszállása óta irányító Steiner is távozik a gárdától, amivel kétségtelenül az egyik, ha nem a legkedveltebb csapatfőnök válna ki a száguldó cirkuszból, hiszen az 58 esztendős olasz a Netflix Drive to Survive (Hajsza a győzelemért) című dokumentum-sorozatának köszönhetően világszerte elképesztő népszerűségre tett szert.
FRISSÍTÉS
A Haas magyar idő szerint szerdán kora este végül bejelentette, hogy nem hosszabbítja meg Steiner tavaly esztendő végén lejárt szerződését. Gene Haas csapattulajdonos és az olasz szakember között korábban is adódtak feszültségek, különösen a csapat által követendő irányt illetően, aminek a tavalyi idény végén látványos jele volt, hogy az egyik autó a régi, a másik az új aerodinamikai csomaggal versenyzett.
Steiner az Autosport szerint az infrastruktúra fejlesztését szorgalmazta, míg Haas inkább a meglévő források hatékonyabb felhasználása mellett érvelt. Ez 2023-ban egyértelműen nem sikerült, hiszen a Haas az utolsó helyre csúszott vissza a konstruktőri pontversenyben, ami jelentős pénzveszteséggel járt, így az amúgy sem túl bőkezű tulajdonosnak az idén többet kell majd invesztálnia a csapatba.
Steiner helyét az eddigi mérnökigazgató, Komacu Ajao veszi át a csapatfőnöki székben. A japán szakembernek a pályán mutatott teljesítmény maximalizálása lesz a feladata, és hamarosan kineveznek mellé egy operatív igazgatót, aki a kereskedelmi és versenyzéshez nem kapcsolódó ügyekkel foglalkozik majd.
„Először is szeretnék köszönetet mondani Günther Steinernek az elmúlt évtizedben végzett kemény munkájáért, és minden jót kívánok neki a jövőre – olvashatók a közleményben Gene Haas szavai. – Világos volt, hogy a szervezetként történő előrelépéshez javulnia kell a pályán nyújtott teljesítményünknek. Komacu Ajao csapatfőnöki kinevezésével a mérnöki szemléletet helyezzük a menedzsmentünk középpontjába.”
„Értünk el sikereket, de következetesen kell szállítanunk az olyan eredményeket, amelyek segítenek elérni szervezetként a nagyobb céljainkat. Hatékonyan kell használnunk a rendelkezésre álló forrásainkat, miközben a tervezési és mérnöki képességeink fejlesztése kulcsfontosságú ahhoz, hogy sikeresek legyünk csapatként. Már várom, hogy együtt dolgozzak Ajaóval és alapvetően biztosítsuk, hogy maximalizáljuk a bennünk levő potenciált. Ez őszintén tükrözi azon vágyamat, hogy rendesen versenyezzünk az F1-ben” – jelentette ki Haas.
„Természetesen nagyon izgatott vagyok, hogy csapatfőnök lehetek a MoneyGram Haas F1 Team-nél. A 2016-os debütálása óta a csapat tagjaként nyilván szenvedélyesen fektettem az F1-es sikerébe, és már várom, hogy én vezessem a programunkat és a különböző műveleteket, hogy biztosítsam, olyan struktúrát építsünk, amely javítva a pályán nyújtott teljesítményt. Teljesítményalapú vállalkozás vagyunk, és az utóbbi időben nyilvánvalóan nem voltunk elég versenyképesek, ami mindannyiunknál frusztrációt szült”.
„Elképesztő támogatást kapunk Gene-től és a különböző partnereinktől, és fejlődő pályán mutatott produkcióval akarjuk tükrözni a szenvedélyességüket. Remek embereink vannak Kannapolisban, Banbury-ben és Maranellóban, és tudom, hogy együtt elérhetjük azokat az eredményeket, amelyekre képesek vagyunk.”
Először kritizálta nyíltan volt főnökét és csapatát Mick Schumacher
Resta a Ferrarihoz mehet vissza
Steiner távozásának bejelentését Simone Resta technikai igazgató kiválásának híre előzte meg, azaz egyszerre két magas rangú csapattag is elhagyta a Haast. A 2014 és 2018 között a Ferrari főtervezőjeként dolgozó olasz mérnök 2021-ben, a maranellóiak és a vele szoros technikai partnerségben levő Haas közötti megállapodás részeként csatlakozott az amerikai istállóhoz, de nem sikerült elérnie a várt előrelépéseket. Különösen a biztatóan alakuló 2022-es szezon után volt csalódás a Haas tavalyi szereplése, és az, hogy a VF-23-as az egész idényben küszködött a gumikezeléssel, majd az USA Nagydíj bevetett átfogó fejlesztési csomag sem vált be.
Az Autosport arról írt, hogy Resta a Haas és a Ferrari közötti megállapodásban bekövetkezett változás miatt jött el az amerikai csapattól, de azt még nem tudni, hogy visszatér-e a Ferrarihoz, vagy esetleg a Saubernél vállal munkát, ahol az Audi 2026-os érkezésében segíthetne. Az a környezet sem lenne ismeretlen a számára, hiszen 2018 májusától 2019 augusztusáig a még Alfa Romeo néven futó istálló technikai igazgatójaként tevékenykedett.