Nem valószínű, hogy a Haas F1-es istállója Günther Steiner miatt nem szerepelt úgy az elmúlt években, ahogyan azt Gene Haas csapattulajdonos elvárta, ezért az olasz csapatfőnök elküldése könnyen lehet, hogy semmit sem old meg. Viszont a vegetáló istálló ezzel elveszítette „sztárjátékosát”, ami még sokba fájhat neki.
Amikor Joe Saward, az F1-es cirkuszt az 1980-as évek vége óta megszakítás nélkül követő veterán újságíró azt írja, hogy „ez valódi földrengés a sportágban és hatalmas meglepetés”, akkor válik igazán nyilvánvalóvá, hogy Günther Steiner távozása a Haas csapatfőnöki székéből igazán váratlan volt, és még a legjobban értesültek sem látták előre.
Saward szerint a Haas egyenlő volt Steinerrel, amivel nem nagyon lehet vitatkozni, lévén az egész csapat, pontosabban a modelljének ötlete az ő fejéből pattant ki, és utána jött a képbe a projektet anyagilag támogató Gene Haas. És rögtön az első idényükben, 2016-ban bebizonyosodott, hogy a saját infrastruktúrára elköltött vagyonok helyett járható út, ha az akkori szabályok szerint megengedett összes alkatrészt másik csapattól – esetükben a Ferraritól –, illetve külső beszállítóktól veszik/kapják. Ezt az utat azonban idővel eltorlaszolta az FIA, és ma már a Haas is kénytelen saját kasztnival és saját maga által tervezett aerodinamikával versenyezni.
Meglepő bejelentés a Forma–1-ben: távozott a legnépszerűbb csapatfőnök
A sikeressége ezáltal pedig már sokkal nagyobb mértékben múlik a saját szakemberein és saját infrastruktúráján, mint korábban, ezért a Williams, Sauber, AlphaTauri hármashoz hasonlóan az lett volna a logikus, ha elkezd annak fejlesztésébe invesztálni. Gene Haas azonban valamiért nem tette ezt meg, nem vont be befektetőket, és nem változtatott a csapata szerkezetén, amely továbbra is a riválisok központjához képest kert végi sufninak tűnő angliai (Banbury) bázisról működik, miközben már Fiorano és a Ferrari mellett is van egy kontingense, az Egyesült Államokban, Kannapolisban levő létesítményt pedig szinte nem is használja.
Pedig a gazdaságilag minden korábbinál vonzóbb Forma–1-ben Haasnak bőven meglett volna a lehetősége arra, hogy tőkeerős partnereket szerezzen és továbbfejlődjön. Így viszont hiába minden erőfeszítés, a csapat valószínűleg nem fog jelentősen előrelépni. Haas azonban úgy véli, a jelenlegi infrastruktúrával is el lehet, illetve el lehetett volna érni jobb eredményeket. Végül ez nézetkülönbség vezethetett az ellentétekhez közte és Steiner között.
Gene Haas jól elvan így is
A csapat közleményéből is nyilvánvaló, hogy a felek nem a legjobb viszonyban váltak el, hiszen Gene Haas egy rövidke mondatban elintézett köszönetnyilvánításon túl nem említette Steinert, aki pedig egyáltalán nem szólalt meg a közleményben. Az ilyesmi mindig sokatmondó. Haas és Komacu szavaiból pedig az is kiderült, hogy mi az, amit előbbi eddig hiányolt: a hatékonyság. A csapattulajdonos azon az állásponton van tehát, hogy a Haas az utóbbi években nem működött elég hatékonyan, az eredmények javulásához pedig ez, és nem az infrastruktúra fejlesztése szükséges.
Az pedig, hogy Komacu is ezt hangsúlyozta, felveti a kérdést, hogy a japán mérnök tényleg úgy gondolja-e, hogy a Haas változatlan szemlélettel is sikeres lehet, vagy pedig csak azt mondta, amit Gene Haas hallani akart, hogy megkapja a távozó Steiner állását. Hogy melyik a kedvezőbb forgatókönyv a csapatra nézve, az mondjuk tulajdonképpen mindegy is, a sikerek fő kerékkötője ugyanis inkább Gene Haas, mintsem a korántsem tökéletes, sokszor alulértékelt, de a Covid idején a Haast mégiscsak megmentő, az életben maradáshoz szükséges szponzorok felhajtásában azelőtt és azután is kulcsszerepet vállaló Steiner.
Gene Haasból pedig mintha hiányozna az F1-ben végképp elengedhetetlen küzdőszellem és mindenre kiterjedő győzni akarás. Ő a CNC esztergagépeket gyártó vállalkozása, a Haas Automation reklámozásának eszközeként tekint az F1-es csapatára, amihez nem kell nyerni, csak létezni. Ezért aztán soha nem invesztált a feltétlenül szükségesnél többet a csapatba, és megelégedett azzal is, hogy van egy stabil lábakon álló F1-es istállója.
Ez a hozzáállás viszont teljesen ellentétes a Steinerben és az F1-ben dolgozó legtöbb emberben munkálkodó versenyszellemmel, így tökéletesen érthető, ha a most már csak volt csapatfőnököt frusztrálni kezdte a helyzet. Hogy végül Simone Restával egy napon hagyta el a gárdát, az azt mutatja, hogy a technikai igazgató is ugyanazon a véleményen volt, mint ő.
Hogy ezek után mit tartogat a jövő a csapatnak, az már az idén kiderülhet, hiszen amennyiben Komacu irányításával ugyanazokból a hozzávalókból jobb levest főznek, Gene Haasnak lesz igaza. Viszont, ha nem, akkor nyilvánvalóvá válik, hogy a probléma gyökere nem Steinerben keresendő. Az elmúlt években a Netflix Drive to Survive című F1-es dokusorozatának köszönhetően elképesztő népszerűségre szert tevő csapatfőnök kiválása ráadásul marketingszempontból is érzékenyen érintheti az istállót, mert bár ez a csapat nevében nem mutatkozott meg, ez a gárda a kezdetektől Steiner, és nem Gene Haas csapata volt, amire a csapatvezető kultikus státuszba emelkedése csak rátett egy óriási lapáttal.
És amikor nem jöttek az eredmények – márpedig tavaly nem jöttek –, a Haasnak akkor is volt egy Steinere, akiért a szponzorok viszont jöttek, és aki egyszemélyben identitást adott az istállónak. Amennyiben Komacu vezetésével nem sikerül számottevő előrelépést elérni, úgy Gene Haasnak lesz egy alulteljesítő, legnagyobb sztárját elvesztő F1-es csapata, amely a szükséges befektetések nélkül be lesz betonozva az utolsó helyre.
Amennyiben pedig ezek után sem lesz hajlandó megnyitni a pénzcsapokat, logikus lépés lenne eladni az egészet, mondjuk az Andrettinek. Persze ez Steiner szempontjából már édes mindegy lesz, viszont így is könnyen megeshet, hogy az olasz-amerikai „túléli” majd a Haast, és már réges régen az F1-ben fog betölteni valamilyen pozíciót, miután a Liberty hasznot húz a töretlen népszerűségéből.