back to top
2024. november 22. 18:11

KezdőlapTEREPRALLYA „Dakar paródiájaként” indult, mára annál is nagyobb eseménnyé vált a Budapestről...

A „Dakar paródiájaként” indult, mára annál is nagyobb eseménnyé vált a Budapestről rajtoló verseny

-

Idén is megrendezik a Budapest–Bamako-ralit, amely pénteken rajtol el a magyar főváros közeléből. A legfontosabb részletekről Szabó Gál András, az esemény megálmodója és főszervezője számolt be.

Nemrég véget ért a Dakar-rali, de a Dakar-rali „szellemi örököse” csak ezen a héten kezdődik. Így hivatkoznak magukra a Budapest–Bamako-rali (B2) szervezői, aminek mindenképpen van alapja, hiszen ennek a versenynek a nagy része Nyugat-Afrikában zajlik. Ráadásul most már bizonyos értelemben túlnőtte a Dakart.

A viadalt amatőr versenyzők számára írták ki, éppen ezért bármilyen autóval, motorral vagy quaddal el lehet rajta indulni, így sokkal kevésbé költséges, mint a Dakar. Az időeredmény nem számít, csupán az, hogy az adott versenyző vagy versenyzők minél több navigációs ponthoz elérjenek, és minél több pontjuk legyen a végelszámolásnál.

Az idei kiírás január 26-án, pénteken délben fog rajtolni. Pontosabban az idei első kiírás, ugyanis most először nem egy, hanem két versenyt rendeznek annak érdekében, hogy minél többen elindulhassanak. A második futam az első után három héttel, február 16-án rajtol. Többek között erről is beszélt az esemény főszervezője és megálmodója, Szabó Gál András.

Idén először a Bamako kinőtte magát – nyilatkozta az első rajt előtti sajtótájékoztatón, amelyen a RallyCafe.hu is jelen volt. – Olyan értelemben nőtte ki magát, hogy nem egy Bamako lesz, hanem kettő. Ez azért kellett, mert nem fértünk bele egy futamba. Elindult egy várólista, és egyszer csak olyan sokan voltak a várólistán, hogy azt mondtuk, hogy esély nincs arra, hogy bejussanak az emberek a futamra, ezért hozzáadtunk még egy futamot. Olyan, mint amikor egy koncertre megtelik a stadion, és akkor úgy döntenek a szervezők, hogy ne maradjon ki senki, bejussanak azok is, akik várólistán vannak. Úgyhogy hozzáadtunk még egy Bamakót, amit az idén először próbálunk ki: három héttel később indul a második Bamako, ez egy valamivel kisebb, családiasabb futam.”

Ami az útvonalat illeti, a végállomás egy ideje már nem abban a városban van, amelyet a név sugall, sőt, az országban uralkodó állapotok miatt egyáltalán nem látogat el Maliba a mezőny. Ehelyett évről évre más-más nyugat-afrikai országban tartják a befutót. Azonban ne szaladjunk ennyire előre, nézzük az útvonalat az elejétől!

A rajt a budaörsi repülőtéren lesz, ahonnan egy három és fél napos ún. szupermaratoni etap során a résztvevők Magyarországon, Szlovénián, Olaszországon, Franciaországon és Spanyolországon át eljutnak utóbbi déli részéig. Ott komppal átjutnak Marokkóba, ahol azok is csatlakoznak hozzájuk, akik az európai szakaszt kihagyták.

Szabó kiemelte, hogy most először meglátogatják Fezt, a középkori királyi várost, majd Merzougánál lépnek be a Szaharába. Innen indul az első keményebb sivatagi nap, melynek során az ottani dűnerendszertől eljutnak az Erg Chigaga-i dűnerendszerig. Innen egy újabb, ezúttal kétnapos szupermaratont teljesítenek, melynek lényege, hogy az első este nincs hivatalos szállás, és a mezőny tagjai csupán a mentő- és szervezőcsapatok helyéről kapnak leírást, egyébként mindenkinek magának kell megoldania az éjszakát.

Ezután átmennek Mauritániába, ahol az előző évekkel ellentétben nem a dűnék közelében, hanem a tengerparton, egy nemzeti parkban lesz a táborhely. Ezt követően jön Szenegál, ahol a kategóriák útvonalai ideiglenesen elválnak. Itt már a szavannás vidék kezdődik Tambacoundán és Dindefelón keresztül, és egy 100 méteres vízesést is meglátogatnak.

A hajrához közeledve a guineai magasföldek következnek, majd átlépik a befutónak otthont adó Sierra Leone határát. Bureh-Beachen tartanak egy beach-partyt, hogy aztán 14 szakasz után a fővárosban, Freetownban érjen véget a megmérettetés. Szabó elmondta, hogy a pontos táv 8276 kilométer, de hozzátette, eltévedésekkel együtt ez valójéban körülbelül 8600-8700 kilométer szokott lenni.

A Budapest–Bamako-ralin összesen négy kategóriában lehet részt venni. A verseny során napi feladatokat kell teljesíteni, és itt a legnehezebb az útvonal. A 4×4 túra vagy kaland, illetve a túra kategóriában nincsenek feladatok. A két kategória között annyi a különbség, hogy utóbbit egy egyszerű személyautóval is meg lehet tenni. Végül, de nem utolsósorban pedig ott van a spirit, amelyre nincs nevezési díj, de csak ipari hulladék autókkal, illetve motorokkal lehet rajta részt venni. A most pénteken, illetve február 16-án rajtoló versenyek között mindössze annyi lesz a különbség, hogy utóbbin nem lesz verseny kategória.

Amire az idén nagyon büszkék vagyunk, hogy ez a kis rali, mondjuk azt, hogy a Dakar hátszelén, a Dakar paródiájaként nőtte ki magát, a Dakar ellen próbáltunk menni 2005-ben, amikor én azt mondtam, hogy egy olyan ralit kéne csinálni, ahol az amatőröket nem dobálják ki, ahol az amatőröknek is megvan a tisztelete, ahol kis pénzzel el lehet indulni futamon – fogalmazott Szabó. – Így kezdett el fejlődni a Budapest–Bamako, és mára eljutottunk arra a szintre, amire nagyon büszke vagyok, hogy a Dakarnál teljesen túlnőttük magunkat.”

Ez utóbbi az indulók számát figyelembe véve mindenképpen igaz. Amíg a legismertebb terepraliversenyre 585-en neveztek, addig ez a szám a B2 esetében 1102. A táv pedig hosszabb, hiszen az idei Dakaron 7891 kilométeren át küzdöttek a pilóták. Emellett a Budapest–Bamako hosszabb ideig tart, hiszen a Dakar 14 napjával szemben 18 napból áll. Ráadásul bizonyos szempontból most már a trendeket is ők diktálják.

Ami számomra a legnagyobb büszkeség volt, hogy az a filozófia, az a vízió, amellyel elindult ez a futam 2005-ben, hogy amatőrök is indulhassanak, ne legyen időmérés, csak navigáció, csak teljesítés legyen – a Dakaron bevezettek egy ugyanilyen kategóriát, ahol amatőrök is indulhatnak – hangsúlyozta a főszervező. – Régi, vacak autókkal, és nincs időmérés. Ez nagyon nagy melegséggel tölti el a szívem, hogy nem mi lettünk a követők, hanem mi lettünk a vezetők, és minket utánoznak a ralin, amelyre nagy tisztelettel és áhítattal néztem fel gyerekkoromban.”

Fontos kiemelni, hogy a verseny jótékony célt is szolgál, hiszen egy Sierra Leone-i gyerekboksz-akadémiát támogatnak vele. Ez egy elhagyatott templomban létrehozott kis iskola, amelyet a helyi ökölvívóbajnok, egykori B2-résztvevő alapított, viszont ring és bokszkesztyű sincs, ám utóbbiból szállítanak nekik. Emellett egy árvák által alapított szörfiskolát is támogatnak. Nekik 28 szörfdeszkát adományoznak, miután novemberben egyetlen sérülésmentes, rendesen használható szörfdeszkájuk sem volt.

Friss