Öt versennyel indult útjára az FIA új világbajnoki sorozata, a tereprally vb. A Dakarral kezdődött sorozat magasabb szintre emeli a tereprallyt, és felhívja a figyelmet, hogy a szakág a Dakaron túl is tartogat izgalmakat. Ebben az összefoglalóban az autósokra vonatkozó érdekességeket gyűjtöttük össze.
A bajnokság elindításának legfontosabb eleme az volt, hogy a szabályozást egységesítsék. A Dakar promótere és versenyzői, az FIA és a FIM végül megegyezett, és sikerült kialakítani azt szabályrendszert amivel kiírhatták az idei évre a világbajnokságot. A versenyhelyszínek közé öt 2000 kilométert meghaladó távú futam került.
A tereprally vb 2022-es versenynaptára
január 1–14. Dakar Rally
március 5–10. Abu Dhabi Desert Challenge
április 25–30. Rally Kazakhstan
június 7–12. Andalucia Rally
október 7–12. Rally du Maroc
A bajnokságba eddig hat csapat nevezett, a Toyota Gazoo Racing, a Bahrain Raid Xtreme, a X-Raid Mini JCW Team, az MD Rallye Sport Optimus, az OT3 By Overdrive és a PH Sport.
Az egyéni és gyártói bajnokság mellett három kategóriában, a T3, T4 és T5-ben értékelik a versenyzőket. A T3 és T4 (SSV) a kizárólag benzinmotorral hajtott könnyű négykerekűeket takarja, a T5 pedig a kamionok kategóriája.
A versenyek közt is különbséget tesz a szabályzat, három versenyfajtát különbözetnek meg:
- Cross Country Marathon – naponta legalább 240 kilométeres szelektívek, minimum 2500 kilométer össztávval.
- Cross Country Rally – ötnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum hét nap), legalább 1200 kilométeres szelektív össztávval.
- Cross Country Baja – kétnapos versenyek (adminisztratív és gépátvétellel együtt maximum négy nap), legalább 350 kilométeres szelektív össztávval.
Egységes kritérium, hogy a napi szelektívek hossza nem lehet több 500 kilométernél.
A pontozási rendszer is összetett. A verseny típusától és a napi eredményektől is függ, hogy az adott fordulóban hány pontot szerez a versenyző. A végeredmény alapján az első 15 kap pontot, a napok végén pedig az első öt helyezett gyűjthet világbajnoki pontokat.
Cross Country Marathon: 50-40-30-25-20-15-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1
Cross Country Rally: 30-25-20-17-15-14-10-9-8-7-6-5-4-3-2 pont, a napok végén 5-4-3-2-1
Tehát a maraton versenyeken az első hat kap több pontot, mint a rally fordulókban, a pontozási rendszer többi része megegyezik.
A fenti szisztéma alapján alakult ki a tereprally vb állása az első forduló, azaz a Dakar után.
- Nasser Al-Attiyah 85 pont
- Sébastien Loeb 84 pont
- Yazeed Al Rajhi 51 pont
- Jakub Przygonski 36 pont
- Mathieu Serradori 33 pont
- Lucio Alvarez 25 pont
- Bernhard Ten Brinke 21 pont
- Sebastian Halpern 19 pont
- Nani Roma 18 pont
- Vladimir Vasilyev 14 pont
A Dakar után kialakult sorrenden jól látható, hogy mennyire fontosak a napi eredmények. Nasser Al-Attiyah a győzelemért ugyan 20 ponttal többet kapott mint Sebastien Loeb, de a Loeb a jobb részeredményei miatt csak egy ponttal marad el az összetettben Al-Attiyah mögött.
Jó példa Lucio Alvarez is. Az argentin toyotás csak 18. lett a Dakaron, de vb résztvevők közt öt napon is a top 5-ben futott be (az utolsó előtti versenynapon a legjobb volt), és ezzel megelőzte a Dakaron 10. helyen célba érő Vasilyevet. Nani Roma sorsa pedig a negyedik napon megpecsételődött, de a hátralevő szakaszokon annyi pontot gyűjtött, hogy szintén megelőzte Vasilyevet.
A szabályok közt fontos, hogy minden kategóriában kötelező a szűkítő, például a benzinmotoros T1-esek esetén ez 32 milliméteres. A járműveken mindenféle elektronikus kommunikációs, és navigációs eszköz használata tilos, a szabályzat még az okosórákat is tiltja.
A segítségkérésre szolgáló telefonokat a szelektíveken egy speciális dobozban kell tárolni, és kizárólag a járműveken kívül lehet használni, egyébként azonnal ki kell kapcsolni őket. Navigációra kizárólag a szervezők által adatokkal feltöltött GPS-t lehet használni.
A T1-es és T5-ös jármúvek csak kereskedelmi forgalomban kapható gumikat használhatnak. Ezekben a legnagyobb nyomás 8 bar lehet.
Az itinereket előző nap kapják meg a versenyzik, ezeket legkésőbb 18 óráig kell átadni. Az esetleges roadbook módosításokat a rajt előtt 20 perccel meg kell kapniuk a résztvevőknek. Ezen kívül egyéb papír alapú vagy digitális térkép nem lehet a járművekben a verseny alatt.
A versenyautók végsebessége is limitált. A szabályok szerint a T1, T2 kategóriában 170 km/h, a T3-ban 135 km/h, a T4-ben 125 km/h a maximum. A kamionok 140-es sebességgel is mehetnek. A sebességtúllépést a szelektíveken, és az összekötő szakaszon is szigorúan büntetik, és nem csak idő, hanem pénzbüntetéssel is jár a gyorshajtás. A szervizpark területén 30 km/h a sebességhatár.
Szigorúan szabályozott a szervizcsapat és a versenyzők kapcsolata. A versenyen a külön meghatározott esetek kivételével egy kilométeren belül nem lehet megközelíteni a versenyzőket. Ételt, italt, ruházatot is csak szabályozott keretek közt kaphatnak a versenyzők.
A flexi szervizekben maximum három szerelő dolgozhat a járműveken. A maratoni szakaszokon a szervizparkban csak a versenyzők szerelhetik a járműveket, kizárólag olyan eszközökkel és alkatrészekkel, amelyeket magukkal vittek.