Noha a későbbi években még voltak ajánlatai, Alain Prost 30 éve a mai napon, 1994. március 15-én mondta ki a végső szót, és tett pontot Forma–1-es pályafutása végére.
Miután a Williams a nyakára hozta volna Ayrton Sennát, Alain Prost az 1993-as szezonban közölte, hogy az idény végén inkább visszavonul, mintsem 1994-től újra a brazil pilóta csapattársa legyen. Így aztán miután megnyerte negyedik világbajnoki címét, szögre akasztotta a sisakját, amivel egyúttal igencsak kétségbe ejtette Sennát, aki így elvesztette legfőbb riválisát és egyúttal fő motivációját.
Prost utolsó versenye az F1-ben, az 1993-as Ausztrál Nagydíj:
Saudades: thirty years ago today, @AyrtonSenna took his last victory. 🇧🇷 There was extra poignancy on the #AustralianGP podium as Senna pulled his on-off nemesis @Prost_official onto the top step with him ahead of the Frenchman's retirement from #F1. 😢 pic.twitter.com/RP4zl8CsV4
— Motorsport Images (@MSI_Images) November 7, 2023
„Megérttettem Ayrton fő motivációját, szinte az egyetlen motivációját, amellyel az én legyőzésemre koncentrált. Ezért volt már az ausztráliai dobogón más ember” – nyilatkozta Prost 2021-ben, Nico Rosberg YouTube-csatornáján pedig a következőket mondta a 2016-os világbajnoknak: „Ayrton 110%-ban kettőnkre koncentrált. Szinte kizárólag az motiválta, hogy legyőzzön engem, még ha én nem is koncentráltam ennyire rá. Emiatt, miután 93-ban visszavonultam, Senna soha többé nem volt ugyanaz. A páncélja, amit a rivalizálásunkra épített, eltűnt, ő pedig sebezhetőnek tűnt.”
Rögtön az 1993-a Ausztrál Nagydíj után – Senna felhúzta maga mellé a dobogóra a Professzort –érezhető volt, hogy a brazil pilóta másként tekint Prostra, noha a korábbi nézeteltéréseiket természetesen nem lehetett egyik napról a másikra rendezni. A McLarent elhagyó háromszoros világbajnok a verseny utáni sajtótájékoztatón azzal ugratta Prostot, hogy „kövér leszel és lusta”, majd megemlítette neki Ron Dennis, a McLaren csapatfőnökének szavait arról, hogy „Soha nem túl késő megváltoztatni a döntésed”, mire Prost közölte: „Nekem is ezt mondta!”. Erre a két ősi rivális együtt nevetett.
Senna felháborodott a „gyáva” Prost viselkedésén, miután dugába dőlt a terve
Noha Senna látszólag elfogadta, hogy Prost döntése végleges („Alain egy másik élet mellett döntött, hogy több időt töltsön a családjával, nekünk pedig tiszteletben kell tartanuk a döntését. A legjobbakat kívántam neki, és komolyan is gondolom”), Prost az ominózus YouTube-beszélgetésben Rosbergnek elárulta, hogy két nappal később a brazil pilóta telefonon kérlelte őt, hogy írjon alá a McLarenhez, és ne menjen sehova.
„1994-re kaptam egy ajánlatot a McLarentől, amely Peugeot-motorokra váltott. Két nappal az 1993-as szezonzáró után Senna felhívott, és könyörgött, hogy fogadjam el. »Alain, a Forma-1-ben kell maradnod. Senki sem motivál úgy a többi pilóta közül, ahogyan te.« Igazán szenzációs volt” – emlékezett vissza Prost, aki 1994. március 8-án, a portugáliai Estorilban ült először teszten a MP4/9-esbe.
Prost és a McLaren MP4/9:
Aztán március 15-én kijelentette: nem tér vissza. „Többé nem állok készen rá, hogy vállaljam a kockázatot. Hogy őszinte legyek, nem gondoltam meg magam azóta, hogy meghoztam [a visszavonulásról szóló] döntésem. Azért teszteltem, hogy megnézzem, tényleg újra akarom-e kezdeni, de a válasz az, hogy nem.”
Noha nem tudjuk, hogy mire lett volna képes vele, valószínűleg nem sokra, az 1994-es McLaren ugyanis bántóan gyenge lett – nagyrészt a Peugeot-motornak köszönhetően –, és futamot sem nyert. Prost aztán 1995-ben és 1996-ban is tesztelt a wokingiaknak, 1995/96 környékén pedig a Ferrari is megkereste, hogy legyen Michael Schumacher szárnysegédje. A Professzor elgondolkodott ezen, és azzal sem lett volna gondja, hogy beálljon a kétszeres világbajnok mögé, de végül ezt az ajánlatot is visszautasította, és inkább a Ligier-istálló megvásárlásával és Prost Grand Prix-vá nevezésével csapatfőnök lett. Sok köszönet mondjuk nem volt a döntésében, hiszen istállója a 2001-es szezon után – mindenféle komoly eredmény nélkül, hiszen futamot sem nyertek – csődbe ment.
„Tudja, ha valamit bánok, az az, amikor megvásároltam a Ligier-t. Ezt bántam meg a legjobban. 1995-ben visszatértem a McLarenhez, ahol nagyon boldog voltam, továbbra is a csapat részese lehettem, de más módon. Nem lett volna szabad meghoznom ezt a hülye döntést” – nyilatkozta a Motor Sport Magazine-nak.