back to top
2024. június 20. 14:08

KezdőlapF1Senna felháborodott a „gyáva” Prost viselkedésén, miután dugába dőlt a terve

Senna felháborodott a „gyáva” Prost viselkedésén, miután dugába dőlt a terve

-

30 évvel ezelőtt Alain Prost a legjobb idővel tért vissza az F1-es mezőnybe azt követően, hogy egy évet kihagyott. Ennek kapcsán legnagyobb riválisa, Ayrton Senna gyávasággal vádolta egykori csapattársát.

Alain Prost és Ayrton Senna a Forma-1 történetének egyik, ha nem a legemlékezetesebb rivalizálását produkálták. Két éven át csapattársként versenyeztek, ám a második szezonjukban nagyon elmérgesedett a viszony, és a Japán Nagydíjon egy ütközéssel dőlt el a vb-cím a francia pilóta javára, aki aztán a Ferrarihoz távozott. A következő évben ismét éles csatát vívtak, amely megint Szuzukában és ismét balesettel zárult le, csak éppen ezúttal az ifjabbik versenyző javára.

Senna és Prost között háromszor is Japánban dőlt el a vb-cím, ebből kétszer ütközés után

Ám a két pilóta nem csak a pályán harcolt egymással, hiszen azon kívül is megvoltak a maguk játszmái, főleg Prost részéről. Az első ütközésük után például a francia személyesen kereste fel Jean-Marie Balestrét, a FISA elnökét, hogy intézkedjenek Senna ügyében, aminek végül kizárás, majd felfüggesztett eltiltás lett a vége. Korábban pedig Prost azzal vádolta meg a McLarent, hogy Sennának jobb autót adnak, mert jobb a kapcsolata a Hondával. Mindezt elmondása szerint a japán motorszállító vezérigazgatója is megerősítette neki.

A brazil pilóta kevésbé volt politikus alkat, de akadtak pillanatok, amikor ő is elővette ezt az énjét. Ilyen volt például az 1992-es Portugál Nagydíj sajtótájékoztatója. Prost ebben az évben nem versenyzett, miután az előző szezon vége felé a Ferrari kirúgta őt, mert nyilvánosan kritizálta az autót. A következő évre azonban visszatért, méghozzá az akkori mezőny legjobb csapatához, a Williamshez, amit nem sokkal az említett sajtótájékoztató előtt jelentettek be.

Sennának szintén a grove-i alakulat volt a célja, miután már az 1991-es, egyébként bajnoki címet hozó idény második felében sem a McLarené volt a leggyorsabb versenygép, egy évvel később pedig a másik brit istálló valósággal letarolta a mezőnyt Nigel Mansell-lel. A brazil versenyző azonban nem igazolhatott át, annál az egyszerű oknál fogva, hogy Prost megvétózta, hogy ő legyen a csapat másik pilótája. Mindez természetesen nem nyerte el a tetszését, és gyávasággal vádolta ellenfelét.

„Nem lehet elfogadni, hogy valaki már februárban aláírja a szerződését, megvétóz engem és őt is [itt a mellette ülő Mansellre mutatott – a szerk.], aztán végül változtat az álláspontján, de a rám vonatkozó vétó marad – jelentette ki. – Gyáván viselkedik. Felkészültnek kellene lennie bármilyen [csapattársra], bármilyen körülmények között, egyenlő feltételek mellett. Ő nem így akar bajnokságot nyerni. Már a rajt előtt mindent leterítettek elé. Ez olyan, mintha a százméteres sprinten valaki futócipót akar, míg a többieknek csizmát kell viselniük. Ő így akar versenyezni, ami nem versenyzés, és ez mindannyiunk számára rossz.”

Mansell, akinek szintén megvoltak a maga feszültségei Sennával, egyetértőleg bólogatott. A brit pilóta szintén pórul járt, hiszen hiába produkálta minden idők egyik legdominánsabb teljesítményét egy szezonon belül, mennie kellett a Williamstől. Ennek következtében az 1992-es volt az utolsó teljes F1-es szezonja, hiszen később már csak beugróként tért vissza.

Embed from Getty Images

Prost és Senna 1993-ban

Prost napra pontosan 30 éve teljesítette az első időmérőjét, és mindjárt meg is futotta a leggyorsabb kört, amivel bizonyított a kétkedőknek. Másnap aztán a pole pozíciót is megszerezte, majd óriási fölénnyel a futamot is megnyerte Dél-Afrikában. Ahogyan azt Senna megjósolta, a világbajnoki címet is könnyedén húzta be, ráadásul a sors iróniájaként Estorilban, ahol egy évvel korábban elhangzott az ominózus nyilatkozat. A két versenyző viszonya az idény végére egyébként normalizálódott, az 1994-es, tragikus imolai hétvégén pedig már üdvözölték egymást.

Friss