Fernando Alonso nem értett egyet az Ausztrál Nagydíjon rá kiszabott büntetéssel, és kijelentette, szerinte az autósport része, hogy a pilóták nem egyformán teljesítik az összes kört. Ugyanakkor nehéz vitatkozni azzal, hogy a kétszeres világbajnok manővere büntetést ért.
Az Aston Martin veteránja a verseny utolsó előtti körében váratlanul minden addiginál jobban lelassított a pálya egyik leggyorsabb kanyarja, a 6-os előtt, ami meglepetésként érte az őt fél másodperces távolságból követő George Russellt. A Mercedes pilótája valósággal ráesett a spanyolra, majd a turbulens levegőben fellépő hirtelen leszorítóerő-csökkenés következtében elveszítette uralmát az autója felett, és csúnyán összetörte azt.
Az FIA felügyelőinek utólagos vizsgálata bűnösnek találta Alonsót abban, hogy potenciálisan veszélyes módon vezetett, amikor a 6-os kanyar előtt több mint 100 méterrel korábban elvette a gázt, majd enyhén a fékre lépett, visszaváltott, majd felváltva gyorsított, végül pedig a kanyar bevételekor megint elvette a gázt. A meghallgatás során Alonso elismerte, hogy szándékosan cselekedett így, ám azt állította, hogy nem Russell akadályozása volt a célja, hanem csupán jobb kigyorsításra törekedett, csak elszámolta magát.
Megbüntették Alonsót a Russell-incidens miatt, nem a technika volt a ludas
A felügyelők nem tudták megállapítani, hogy tényleg ez vezérelte-e a spanyolt, de ettől függetlenül veszélyesnek ítélték meg, hogy valaki egy versenykörülmények között nagyjából 280 km/órával megközelítendő, 220 km/órával bevett kanyar előtt váratlanul lelassít. Alonso ugyanakkor nem értett egyet, és a közösségi médiában idézett fel múltbeli párharcokat, mintegy bizonygatva, hogy ő elég tapasztalt ahhoz, hogy tudja, hogyan kell versenyezni.
„Egy kicsit meglepett a büntetés a verseny után azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell megközelítenünk a kanyarokat vagy hogyan kell vezetnünk az autót. Ilyen sebességek mellett eszünkbe sem jut bármi rosszat tenni. Úgy hiszem, hogy ha nem lett volna kavicságy abban a kanyarban, soha nem is indult volna vizsgálat” – írta az X-en Alonso.
„Az F1-ben, ahol már több mint 20 évnyi tapasztalatom van, és ahol olyan csatákon vagyok túl, mint Imola 2005-ben és 2006-ban [Michael Schumacher ellen] , vagy Brazília 2023-ban [Sergio Pérez ellen], a sport része, hogy íveket váltunk vagy feláldozzuk a kanyarbemeneti sebességet a jobb kigyorsításért. Nem vezetünk 100%-on minden kör minden kanyarján keresztül, hiszen takarékoskodunk az üzemanyaggal, a gumikkal, a fékekkel. Az, hogy amiatt vontak felelősségre, mert nem egyformán teljesítettem az összes körömet, kicsit meglepő. De el kell fogadnunk, és már azon gondolkodunk, hogyan lehetnénk gyorsabbak Japánra, hogy előkelőbb helyezésekért harcolhassunk.”
Alonso posztja:
Double points for the team and a better race pace than the rest of the weekend allowed us to cross the finish line in 6th and 7th place. A bit surprised by a penalty at the end of the race regarding how we should approach the corners or how we should drive the race cars. At no… pic.twitter.com/WBdr7MPGFr
— Fernando Alonso (@alo_oficial) March 24, 2024
A 42 esztendős veterán az írott sajtónak emellett elmondta azt, amit a felügyelők is közöltek: „Maximalizálni akartam a kimeneti sebességem a 6-os kanyarban, hogy védekezhessek. Minden versenyző ezt tenné, és nem éreztem, hogy veszélyes lenne. Csalódott vagyok, hogy büntetést kaptam a felügyelőktől a kemény, de tisztességes versenyzésért. Mindenesetre örülök, hogy George rendben van, mert nem volt szép látvány az autója a pálya közepén.”
Alonso ugyanakkor a nyilatkozataiban mintha megfeledkezett volna arról a korántsem elhanyagolható tényről – amit egyébként a felügyelőknek el is ismert –, hogy hibázott, és pont emiatt nem lehet egy kalap alá venni ezt az esetet akármelyik másik olyan szituációval, amikor más ívet és bemeneti tempót választva védekezett. Mert bár valóban általánosan alkalmazott taktika a hátul haladó lendületének megtörésére, vagy a kigyorsítás maximalizálására az, ha az elöl haladó versenyző direkt korábban lassít/fékez, majd a korábbiaktól eltérő ritmusban, hamarabb a gázra lépve lóg el a kigyorsításon, azért ezt is csak bizonyos keretek között lehet megtenni. Az pedig már semmiképpen sem fér bele, hogy az elöl haladó olyan korán és olyan mértékben lassít, hogy azután még a kanyar előtt a gázra kell lépjen, hogy a kanyarhoz érve ismét lassítva elforduljon, mert a hátul jövő egyszerűen nem számít rá. Lehetnek bármilyen jók a reflexei egy F1-es versenyzőnek, 280-as tempónál 1,3 másodperc alatt tesz meg az autó 100 métert, és ha az elöl haladó túl közel van, nem lesz idő normálisan lereagálni a váratlan manővert.
Alonso tehát egyszerűen elkövetett egy tőle ritka hibát, és rosszul mérte fel, hogy mikor és milyen mértékben kell visszalassítania, ahhoz, hogy előnyös pozícióba kerüljön. Ez meglepetésként érte Russellt, hiszen arra egy versenyző sincs felkészülve, hogy a másik indokolatlanul lelassít előtte. Azt nyugodtan elhihetjük a spanyol veteránnak, hogy nem akart semmi rosszat, és meg sem fordult a fejében, hogy a bukótérbe küldje Russellt. Egyszerűen csak maximalizálni akarta a védekezési esélyeit a DRS-zóna előtt, de ezúttal mellényúlt.
A baleset:
Big impact for George Russell 😮
Good to see the Mercedes man walk away unscathed from this crash 👍#F1 #AusGP pic.twitter.com/Jsq6RZ1UBS
— Formula 1 (@F1) March 24, 2024
Amennyiben pedig Alonso versenyzésről szóló érvelését vennénk alapul, bárki bármelyik kanyarban megtehetné, hogy befékez/lassít a másik előtt, amikor csak kedve tartja. Talán nem kell ecsetelni, hogy milyen következményei lennének mondjuk egy – igen, extrém példa – Eau Rouge-ban gázelvétellel trükköző, az azt követő egyenes DRS-szakasza előtt előnybe kerülni igyekvő pilóta manővereinek.
Alonso tehát most hibázott, és rosszul kivitelezett egy egyébként széles körben alkalmazott védekezési technikát, amiért jogos büntetést kapott.