back to top
2024. november 22. 17:16

KezdőlapORBKét új Clio Rally5 érkezett Magyarországra

Két új Clio Rally5 érkezett Magyarországra

-

Igen bíztató paraméterekkel és bérleti díjjal rendelkezik az a két Renault Clio Rally5, amely január utolsó napjaiban érkezett a Takács Motorsporthoz. Bár a kategória már régóta létezik, talán a Renault az első, amely komolyan vette és olyan autót fejlesztett rá, amiről ennek a belépőszintű kategóriának szólnia kell.

„Amikor leálltam a Clióval a trélerről, nem bírtam megállni, hogy ne menjek vele – lelkendezett Takács Attila, a Takács Motorsport vezetője. – 18 évig versenyeztem és már lassan a műhelyünk is megvan ennyi éve, elég sok versenyautóban ültem, nem könnyű újat mutatni, de ez alatt a pár méter alatt is azt éreztem, hogy bakker, ez milyen jó!“

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

A Rally5 vagy ahogy korábban hívták az R1 igazi mostohagyerek volt a rallyversenyzésben. Létezett ugyan ilyen kategóriába homologizált autó, de soha sem tudott igazán elterjedni. A Renault azonban szép csendben több mint 500-at értékesített már belőle, úgyhogy tudhat valamit. 

„Korábban én is úgy voltam az R1-gyel, hogy jó-jó, van ilyen autó, ha márkakupában mennek vele, akkor van mezőny, egyébként meg nem olyan, amire azt mondod, úúú, ezt de kipróbálnám. Aztán jöttek a Clio Rally5-ök és olyan eredményeik voltak, amikről már beszéltek az emberek, a szakmán belül is. Ez keltette fel bennem is az érdeklődést.“

Az autó műszaki adatai is igen bizalomgerjesztők. 1,3-as turbómotor, 180 lóerő, 1080 kg, ötsebességes Sadev szekvenciális váltó és ami nagyon durva: közel két méteres szélesség. 

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

Mivel belépőszintű autóról beszélünk, az első kérdés, hogy mennyibe kerül. Ezt nehéz egzaktul megadni, mert a vételár felett még van az üzembe helyezési és egyéb költség. Egy jó Rally4-es autó ára kb. 65 ezer euró, a Clio Rally4-é 76 ezer, a Clio Rally5-é 50 ezer. Már itt látható némi különbség, ami miatt érdemes fontolóra venni, de nem a vételár a lényeg. 

„Egy versenyautó bérleti díját nem csak a vételár, hanem az üzemeltetési költség is befolyásolja és ebben nagyon jó a Clio. Amíg a Rally4-es bérleti díja 40-45 euró (kb. 14-16 ezer forint) kilométerenként, addig a Rally5-ösé 25 euró (kb. 9 ezer forint) körül mozog.“

Ez azért már jelentős különbség, ha nem is a fele, de kb. 60%-a. 

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

„A fejlesztésnél nagyon a megbízhatóságra mentek rá. Egy Rally4-es motorját 5-6000 kilométer után már érdemes revíziózni. A Rally5-ösé elmegy 10-12 000 kilométert. Ebben is cserélték a főtengelyt, vezérműtengelyt és a dugattyút, csak a motort nem húzták fel annyira, mint a Rally4-esét.

Döbbenten tapasztaltuk, hogy a Ford Fiesta Rally4 gátlójához képest a Clio Rally5-ös (BOS) lengéscsillapítójának a szára vastagabb. A fékek 300 mm-esek, ami több mint elég.“

Még mielőtt nagyon belebonyolódnánk a számokba, Takács Attila még egy dologra hívja fel a figyelmet. 

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

„Óriási előnye a kocsinak, hogy kevés az állítási lehetőség rajta. Minimálisan állítható a lengéscsillapító, nincsenek cserélhető stabilizátorok, egyféle set up van és kész. Természetesen a kerékdőléssel, összetartással és a magassággal lehet játszani, de ez minden.

Amikor kezdőként beleülsz egy autóba, akkor nincs a válladon az a teher, hogy a gyors végén kérdezik a szerelők, milyen volt a beállítás, min változtassunk? Ha egy Rally4-essel lejössz egy gyorsról és ötödik vagy, akkor nem tudod, hogy te hibáztál, azért vertek meg, vagy csak az autót nem tudtad beállítani. A Rally5-nél ilyen nincs, ott mindenki, közel egyforma set uppal megy.“

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

Már csak az a kérdés, hogy kinek ajánljuk a Rally5-öt? 

„Mindenkinek – szögezi le Takács. – A pályafutásuk elején lévő versenyzőknek azért, mert ezzel relatíve olcsóbban versenyezve tudnak tanulni. Ezzel az autóval akár lehet Rally 2-ben is versenyezni, de az alacsonyabb költségvetése miatt sokaknak megadhatja a lehetőséget, hogy kijussanak az Eb-re . 

De tudom ajánlani azoknak a rutinosabb versenyzőknek is, akik alacsonyabb költségvetésből akarnak versenyezni.“

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

A Rally5-tel kapcsolatban fontos az is, hogy legyen megfelelő számú ellenfél, hogy a kategóriát értékelni tudják. Ehhez legalább három induló kell három ORB-futamon. A Takács Motorsportnál az első két autó már megérkezett… 

„Sok az érdeklődő, én biztos vagyok benne, hogy ha nem is az elsőtől, de a második–harmadik versenytől értékelhető lesz a kategóriáról. De az is fontos a Rally5-ös Clióval kapcsolatban, hogy ha jól mész, akkor akár Rally4-es autókat is megelőzhetsz vele.“

Takács Attilával utoljára még talán egy A-s Lanciaról beszélgettem ilyen hosszan és ilyen lelkesedéssel. 

Fotó: Makai Gergely / MGR IMAGES

„Azt képzeld el, hogy alacsonyabb és szélesebb, mint az Rally4-es Fordunk volt. Nagyon jól néz ki. Aki eddig meglátta, mindenki ki akarta próbálni.“

A képek alapján ezen nem is csodálkozunk. Reméljük, hogy a Takács Motorsport nem csak új autót, de új színt is hoz idén a magyar bajnokságba és hogy az utánpótlás kezébe egy olyan fegyver kerül, amivel élni is tudnak. 

Friss