back to top
2024. november 22. 04:50

KezdőlapUTÁNPÓTLÁSVissza az iskolapadba: Max Verstappen szentélyében folytatja szezonját Molnár Martin

Vissza az iskolapadba: Max Verstappen szentélyében folytatja szezonját Molnár Martin

-

Véget ért az egy hónapos nyári szünet a brit Forma–4-ben, a hétvégén már a hollandiai Zandvoortban csap össze a mezőny. Az újoncok értékelésében dobogón álló Molnár Martin feltöltődve, újult erővel várja a folytatást kedvenc pályáján, amely a legkiegyenlítettebb küzdelmet hozhatja az egész idényben.

Az egy hónapos nyári szünetet követően a hollandiai Zandvoortban, pontosan féltávtól, azaz 5 verseny után folytatódik a brit Forma–4-es bajnokság, benne a sorozat történetének első magyar pilótájával. A szezon első felében az újoncok értékelésében nyolc dobogós helyezést szerző Molnár Martin kedvenc pályájaként tekint a Forma–1-es Holland Nagydíj otthonára, amelynek modern kori, 2021 óta íródó történelmét a háromszoros világbajnok Max Verstappen uralja. A Red Bull versenyzője sorozatban három győzelemnél tart az Északi-tenger partján fekvő, 2020-ra modernizált helyszínen, rendre narancssárga tengerre hasonlító fiesztává változtatva a hazai futamát.

1985-ig Zandvoort 32 alkalommal adott otthont az F1 hollandiai versenyének, majd 36 éves szünet következett, hogy a pálya megújulva, ám jellegzetességeit megőrizve térjen vissza a száguldó cirkusz versenynaptárába. Sőt, bizonyos szempontból még élvezetesebb is lett, mint volt, hiszen a hármas és az utolsó kanyart jelentősen megdöntötték, nem véletlen, hogy az aszfaltcsík Martin szívébe is belopta magát.

„Ez a kedvenc pályám, nagyon izgalmas és élvezetes a döntött kanyarok és a szintkülönbségek miatt. Az év első tesztjét itt rendezték, amelyen gyorsak voltunk, így remélem, hogy most is azok leszünk. Mivel a tapasztaltabb pilóták sem versenyeztek még ezen a pályán, kiegyenlítettebb lesz a mezőny, de majd meglátjuk, hogy ez a gyakorlatban hogyan fog kinézni. A hétvégére esőt jósolnak, ami csak izgalmasabbá teheti a versenyeket” – tekintett előre a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által működtetett Hungarian Motorsport Academy versenyzője.

Jakob Ebrey Photography

Mivel korábban semmilyen modern Forma–4-es bajnokság, így a brit sorozat sem versenyzett Zandvoortban – miként azt Martin is említette – a szokottnál is szorosabb lehet a küzdelem, amit Kiss Pál Tamás, a MOTAM sportszakmai vezetője, egyben Martin coach-a és mentora is megerősített.

„Jó előérzeteim vannak a hétvégével kapcsolatban, legfőképpen azért, mert ez az egyetlen olyan pálya, amelyen kiegyenlítettek lesznek az erőviszonyok. Nagyon nehéz tesztet szervezni ide, így az egész mezőny két napot tudott csak gyakorolni még február végén, amikor a körülmények egyáltalán nem voltak ideálisak, több pilóta pedig most először fog vezetni itt. Az akkori eredmények is mutatják, hogy amennyiben kivonjuk az egyenletből a tapasztalati tényezőt – hiszen előfordul, hogy egy másodéves pilóta több mint 50 napot vezetett már az aktuális pályán –, sokkal kiegyenlítettebbé válik a mezőny.”

Felfrissülés és kőkemény edzés

Noha Forma–4-es autót nem vezetett, a Virtuosi Racing pilótája az egyhónapos szünetben sem maradt motorsport nélkül, hiszen az FIA gokart Európa-bajnokság szlovákiai fordulóján meglátogatta korábbi csapatát, az Energy Corse Racing Karts-t, valamint jelen volt az International GT Open Hungaroringen rendezett viadalán, hogy Nagy Dánielnek és az Euroformula Openben versenyző Révész Leventének szorítson.

Emellett pedig pihent, majd rengeteget edzett, hogy minél felkészültebben várhassa az idény folytatását. „A szünet kezdetben pihenéssel, majd nagyon sok, alkalmanként napi két edzéssel telt, miközben már az elején is számolgattam a zandvoorti hétvégéig hátralevő napokat és vártam, hogy mikor ülhetek ismét autóba. Jó volt feltöltődni és hagyni, hogy leülepedjenek a szezon első felének tapasztalatai, élményei, tanulságai. Átbeszéltük az eddigi versenyeket, de figyeltem arra, hogy ne agyaljak sokat a korábbiakon, és újult erővel tudjak nekivágni az előttünk álló megterhelő időszaknak” – összegezte Martin az elmúlt heteket.

„A legjobbkor jött a nyári szünet – erősítette meg Kiss Pál Tamás, aki kívülről látta, hogy Martinnak mekkora szüksége volt a feltöltődésre. – Nagyon intenzív időszakon voltunk túl, Martin a szezon első tesztje óta heti rendszerességgel ült autóban, az ezzel járó utazás és logisztikai kihívások pedig extrém terhelést róttak rá. Kellett neki a pihenés, főleg a szezon első felét lezáró dupla hétvége után. Ilyenkor az embernek nehezebben jön meg a lendülete, fáradt, nyomott, kimerült lesz, ami dekoncentráltsághoz és apróbb hibákhoz vezet. Kellett Martinnak az is, hogy megtörjük a monotonitást, mert akárcsak az iskolában, az autóversenyzésben is igaz, hogy az ember hiába erőlteti, egy bizonyos ponton nem fog tudni több információt befogadni, többet tanulni. Ilyenkor kell pihenni. Nemcsak neki, hanem nekem is hosszú volt a szezon első fele, úgyhogy jól esett a szünet, feltöltött minket és segített abban, hogy újult erővel térjünk vissza.”

Fotó: Jakob Ebrey Photography

„A szünet elején értékeltük a legutóbbi versenyt és a teljes félévet, majd Martin kapott másfél hetet a feltöltődésre, mielőtt megkezdte a felkészülést a második félévre. Igyekeztünk olyan felkészülést csinálni, amelyben a fizikai edzés volt túlsúlyban. Rengeteg motorsport-specifikus edzést végzett a Fit4Race-el, ami mellett még napi 1-2 edzést beiktatott, ami meglátszik a fizikumán és a kiállásán. Nem elemeztük túl a dolgokat és próbáltuk kerülni, hogy túlságosan beleássuk magunkat a részletekbe, mert mostantól ismét erőltetett menet következik a szezon végéig” – mutatott rá Martin mentora.

A zandvoorti hétvége lebonyolítása rendhagyó a szezon többi versenyéhez képest, hiszen csütörtöktől vasárnapig tart.

A 6. versenyhétvége menetrendje (magyar idő szerint):

Csütörtök
11:05 – 11:50: 1. szabadedzés
14:05 – 14:50: 2. szabadedzés

Péntek
12:55 – 13:15: időmérő edzés

Szombat
09:50 – 10:10: 1. futam
15:30 – 15:50: 2. futam

Vasárnap
13:45 – 14:05: 3. futam

Friss