back to top
2024. november 24. 05:19

KezdőlapF1Nincs több éjszakázás, a Red Bull megálljt parancsolt Verstappennek

Nincs több éjszakázás, a Red Bull megálljt parancsolt Verstappennek

-

Max Verstappen a Magyar Nagydíjat követően több helyről is kritikák kereszttüzébe került. A Red Bull a történtek után meggyőzte a hollandot, hogy vegyen vissza a szimulátorozásból az F1-es hétvégéken. Belgiumban ráadásul egyébként is nehezebb menet várhat rá.

Az idén a korábbinál nagyobb visszhangot kapott Max Verstappen szimulátorversenyzése, hiszen már egyes Forma-1-es versenyhétvégéken is úgy osztotta be az idejét, hogy a pályán történő valós versenyzés mellett az online térben is legyen ideje vezetni.

Emlékezetes, hogy az Emilia-romagnai Nagydíj hétvégéjén egy éjszakai és egy délelőtti vezetést is bevállalt csapatával, a Team Redline-nal a virtuális nürburgringi 24 óráson, majd mindezek után megnyerte az F1-es futamot a pole-ból rajtolva. Már akkor tudható volt, hogy a Magyar Nagydíj teremti majd meg számára a következő hasonló lehetőséget, hiszen most rendezték a spái 24 órást az iRacing platformján, szombat éjjel pedig annak rendje és módja szerint Verstappen ismét bekapcsolta a webkamerát, s ott ült a kormány mögött a pályán lévő lakóautójába magával vitt szimulátorában.

Igen ám, de ezúttal ezt egy összeszedetlen, önmagához képest is sok rádiós kirohanással tarkított verseny követte a holland részéről a Hungaroringen. Verstappen temérdek alkalommal méltatlankodott a csapatrádióban, a rajtnál Lando Norris, a futam végén Lewis Hamilton manővere miatt, a kettő között pedig a csapatot ekézte a számára adott boxstratégia miatt. Miután a Hamiltonnal történt ütközés a levegőbe repítette a Red Bullt, Verstappen csak az 5. helyen ért célba, majd az autóból kiszállva még odaszólt mindazoknak, akik felrótták neki a rádióban tanúsított viselkedését.

A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko most a Speedweek hasábjain elmondta, hogy bár szerinte mindez nem írható a kialvatlanság számlájára, a továbbiakban Verstappen tartózkodni fog attól, hogy a késői órákba nyúlóan is tekerje a kormányt a versenyhétvégéken. „Max Verstappen meglehetősen érzékeny volt ezen a hétvégén, és természetesen nem is kellett sokat várni, hogy a kritikák is megérkezzenek. Nem is csoda, hiszen a fél éjszakát a szimulátoros játszással töltötte” – írja Marko.

„Ne feledjük persze, hogy Imolában az éjszakai szimulátorozás után csak háromkor bújt ágyba, majd pedig megnyerte a nagydíjat. Max alvásritmusa eltér a többségétől, így is tudott hét órát aludni. A magyarországi hétvégén történt éjszakai szimulátorozása csak amiatt történt, mert a csapatának egyik versenyzője kidőlt. Mindazonáltal megegyeztünk, hogy a továbbiakban már nem fog ilyen késői órákban a szimulátorhoz ülni” – jelentette be a tanácsadó.

Verstappen büntetést kaphat

A Belga Nagydíjon tehát már nem látunk majd éjszaka szimulátorozó Verstappent, akire Spában egyébként is nehezebb hétvége várhat, sajtóértesülések szerint a Red Bull ugyanis ezt a pályát választja az elkerülhetetlen motorcserés büntetéséhez. A spa-francorchamps-i helyszín népszerű a rajongók között a látvány és a hangulat, a versenyzők körében a pálya jelentette kihívás, a csapatok között pedig a büntetések letöltése szempontjából. A hosszú egyenesekkel tarkított gyors pályán – általában szuperhatékony DRS-sel a Kemmel-egyenesben – ugyanis viszonylag könnyen kivitelezhetők az előzési manőverek, így egy rosszabb rajthely is kisebb kárral járhat, mint más helyszíneken.

Emiatt vált Spa az egyik közkedvelt helyszínné a büntetések letöltésére azon csapatok számára, amelyek már látják, hogy nem fogják tudni kihúzni a szezon hátralévő részét a szabályok szerint felhasználható erőforráselemmel. Az Autosport értesülései szerint ez a helyzet a Red Bullnál Verstappen esetében is, aki a montreali edzések során a tervezettnél korábban elveszített egy belső égésű motort a rendelkezésre álló négyből, s a csapat úgy döntött, hogy a belga pályán installálja be az ötödiket a bajnoki listavezető autójába, ami 10 rajthelyes büntetést von majd maga után.

Max Verstappen, Red Bull, Magyar Nagydíj
Jöhet a motorcsere? / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Verstappen számára nem idegen, hogy Spában a kelleténél jobban megdolgozzon a sikerért. A Red Bull utóbbi években látott domináns időszakának egyik fő szimbóluma a 2022-es Belga Nagydíj, ahol a holland büntetések miatt a 14. helyről rajtolva nyert, döbbenetes gyorsasággal átszáguldva a mezőnyön, és már a 12. körben az élen haladt, első bokszkiállása után pedig már csak egyet kellett előznie, hogy végérvényesen magához ragadja a vezető pozíciót.

2022-höz hasonlóan 2023-ban is ő nyerte meg az időmérőt, de tavaly váltócsere miatt kellett a 6. helyről rajtolnia, s ezt is könnyen megoldotta, 22 másodperces előnnyel nyerve meg a futamot.

Idén, amennyiben tíz hellyel sorolják hátrébb, legjobb esetben is csak a 11. rajtpozícióba állhat majd fel, ám miután a Red Bull év elején még meglévő fölénye az elmúlt pár hónap során elillant, egyelőre nehéz egy az előző két évhez hasonló diadalmenetet vizionálni a holland számára Spában. A Hungaroringen kettős győzelmet arató McLaren mellett a megelőző két futamot megnyerő Mercedes is erős lehet, így jó esély mutatkozik rá, hogy Verstappen egymást követő négy futamon át is nyeretlen marad, ami legutóbb csak 2020-ban fordult elő vele, és ami újabb nyomós jele lehet az idők és az erőviszonyok változásának.

Sergio Pérez szintén nem áll jól az RBPT Honda egységeivel, de ő már Silverstone-ban, ahol egyébként is hátulra kvalifikált, egy bokszutcai rajttal letudta az új elemek vételezését. Rá és Verstappenre is várhatnak még azonban további büntetések a szezonban, amennyiben az erőforrásuk további komponenseivel is átlépik a limitet. Elvégre a Magyar Nagydíjjal még csak éppen átléptük a szezon felét, 11 versenyhétvége még mindig hátra van.

Verstappen Hamiltont okolja a Magyar Nagydíjon történt ütközésért, de senki sem kapott büntetést

Friss