back to top
2024. november 01. 10:33

KezdőlapF1Tűzgolyót csinált egy Ferrariból, majd Senna állt ki az F1 első eltiltott...

Tűzgolyót csinált egy Ferrariból, majd Senna állt ki az F1 első eltiltott veszélyeztetője mellett

-

Az 1985 és 1989 között a Zakspeed, az Osella, az Arrows és a Rial színeiben 36 Forma–1-es nagydíjon induló, ezeken összesen 4 pontot gyűjtő, visszavonulása után a német RTL szakkommentátoraként dolgozó Christian Danner volt a Beyond the Grid podcast legutóbbi vendége, és sok más mellett felidézett egy egészen elképesztő történetet.

Az 1987-es Monacói Nagydíj hétvégéjén az akkor a Zakspeed színeiben versenyző pilóta lett ugyanis az első az F1 történetében, akit veszélyes vezetés miatt tiltottak el, miután a Ferrari pilótája, Michele Alboreto belerohant a csütörtöki időmérő edzésen. Ráadásul az eltiltás botrányos módon, teljesen jogtalanul történt.

Szenzációs felvételek – így teszteltek 1987-ben az F1-es csapatok (videó)

„Mentem felfelé a domboldalon a Casino-kanyar felé egy új szett gumin. Ha emlékszel, ezeken a gumikon matricák voltak (amelyek aztán a használat kezdetét követően gyorsan lekoptak – a szerk.), így látni lehetett, hogy ki van éppen új gumin. Alboreto pedig jött hátulról és belém hajtott. Lényegében ennyi történt. Az autója széthullott, kigyulladt, a váltó kiszakadt, míg az én autóm nem sérült túlságosan. A versenyigazgató ezután úgy döntött, hogy veszélyes vezetés miatt kizár engem a hétvége további részéről, de én a mai napig nem értem, hogy miként történhetett ez meg, mert nem tettem semmi rosszat” – idézte fel a történteket a 66 esztendős expilóta.

A versenyigazgató ráadásul egy bizonyos Jacky Ickx volt. Az F1-ben 116 versenyéből 8-at megnyerő, három szezont a Ferrarinál töltő, hatszoros Le Mans-i 24 órás-győztes belgától joggal lett volna elvárható, hogy Danner szemszögéből is képes lesz szemlélni az eseményeket, de ehelyett a német szerint politikai nyomásra eltiltotta őt. „A hátulról érkező versenyző idézte elő a zűrzavart, de engem zártak ki. Én voltam az első pilóta a Forma–1 történetében, akit veszélyes vezetés miatt diszkvalifikáltak. Jacky Ickx volt a versenyigazgató, és hogy teljesen őszinte legyek, soha nem bocsátottam meg neki ezt, soha” – mondta Danner, aki úgy véli, „nagy szerepe volt a politikának” a döntésben, amit még elképesztőbbé tesz az, hogy Alboreto sem okolta őt, és szerinte is „tipikus monacói” baleset történt, Danner pedig egyszerűen nem látta őt.

Videón a baleset:

Senna kiállt mellette

Az eltiltást többek között az azon a szakaszon szolgálatot teljesítő pályabírók véleményével támasztották alá, akikről Danner viccesen megjegyezte, hogy alighanem Ferrari-drukkerek voltak, a közreműködésükkel meghozott ítélet pedig nagyon rossz fényt is vethetett volna a német pilótára. Ám a negyedik Forma–1-es szezonját taposó, ekkor még a Lotus színeiben versenyző négyszeres futamgyőztes – pont a 87-es monacói hétvégén lett ötszörös – Ayrton Senna nem hagyta, hogy ez megtörténjen.

„Aki végül megmentette a seggem, nem volt más, mint Ayrton Senna. Ő haladt Alboreto mögött, így látta, hogy mi történt, és pontosan tudta, hogy nem csináltam semmi rosszat – idézte fel Danner. – Ayrton nagyon különleges személyiség volt, mindig is nagyon kedveltem. Nem akarom azt mondani, hogy imádtam, mert az ellenfelem volt, de mindig is nagyon kedveltem. De ezután a monacói délután után már azt gondoltam, hogy ő a legnagyszerűbb ember a Földön. Összehívta a sajtót. Akkoriban ez máshogy ment, mint manapság.”

„Ayrton általában azt csinálta, hogy amikor beszélni akart valamiről a sajtóban, beállt valahova a paddockban, majd köré gyűltek az emberek és az orra alá dugták a mikrofonokat. A semmiből összehozta ezt a kis sajtótájékoztatót, mondván akar mondani valami fontosat arról, hogy az a fickó, Danner, nem csinált semmi rosszat, és valamilyen oknál fogva ő lett a bűnbak, és nem helyes, hogy kizárták. Ez megmentette a seggem Németországban, mert mindenki azt gondolta, hogy őrült vagyok.”

Embed from Getty Images

Christian Danner és csapattársa, Martin Brundle 1987-ben

Danner elmondása szerint a történtek nem vetették vissza az önbizalmát, de Senna abban is sokat segített neki, hogy maga mögött tudja hagyni az esetet. „Meg kellett birkózni vele és tovább kellett lépni, felesleges volt panaszkodni és vitatkozni. Egyértelműen helytelen volt, és nem tudom, ki tehetett róla, de egyszerűen megtörtént – mondta. – Az együttérzés vagy lojalitás nem tartozott Mr. Zakspeed és a csapat nagy erényei közé. Azt mondták, hogy el kell fogadnunk a döntést, egy autóval fogunk indulni és ennyi. Valamivel később beszéltem Ayrtonnal, és felvidított azzal, hogy »Gyerünk, csak felejtsd el, zárd ki, nem volt helyes, de mindenkinek elmondtam.« És ez rendben volt, rengeteget segített, úgyhogy nem szállt el a magabiztosságom. Szerencsére elég erős a személyiségem.”

Majdnem „leszakadt a feje”, miután közel 300-zal elütött egy szarvast az F1-es pilóta

Friss