Korábban két évig már a világbajnokság része volt a kvalifikáció, de könnyen előfordulhat, hoogy 2013 után jövőre ismét találkozunk vele.
Radikálisan átalakul jövőre a világbajnokság, hiszen eltűnnek a hibrid egységek az autóból (hivatalosan szünetel a használatuk, de hát pontosan tudjuk, hogy ez mit jelent) és a futamgyőzelmet elértéktelenítő pontrendszer sem marad. Ráadásul a legfrissebb hírek szerint visszatérhet a kvalifikáció a WRC-be.
A rendszer korábban két évet élt meg, 2012-ben és 2013-ban próbálkozott ezzel az FIA, hogy aztán egy évtizedre el is felejtse. Azóta a legalább kétszer teljesítendő shakedown-szakasznak nincsen valódi tétje, leginkább a bemelegítést szolgálja a futamok előtt.
Az elképzelés az lenne, hogy a világbajnokság aktuálisan három legjobbja harmadszor is teljesítse a shakedownt, ami már kvalifikációs futamnak számít. A leggyorsabb választhat, hogy elsőnek, másodiknak vagy harmadiknak szeretne indulni a szakaszokon, a másodiknak is lenne egy opciója, a harmadiknak már értelemszerűen nem.
A világbajnokság aktuális negyedik helyezettjétől kezdve mindenki a pontverseny pillanatnyi állásának megfelelő sorrendben rajtolna, pontosan úgy, mint ahogy az egész mezőny teszi a jelenleg zajló szezonban.
Annyit ki lehetne küszöbölni ezzel a rendszerrel, hogy ne folyamatosan a listavezető induljon elsőnek, aki aztán megállás nélkül arról beszél, hogy mennyire rossz elsőnek indulni, és milyen borzalmas a szakasz – hogy aztán például Kalle Rovanperä megunja az egészet, és közölje, hogy ha nem akarsz elsőnek indulni, akkor ne vezesd a világbajnokságot…
Az M-Sport csapatfőnöke, Richard Millener elismerte a DirtFish-nek, hogy szóba került a kvalifikáció visszahozása, de nyilván valamiféle kompromisszummal, hiszen úgyis a legjobb versenyzők végeznének az élen. A pilótáknak a kvalifikáció visszahozása tetszik, a legjobb három versenyző különválasztása viszont kevésbé.
A kvalifikáció visszahozásáról az FIA Motorsport Világtanácsának jövő havi ülésén döntenek.