Az elmúlt időszak kirúgásaira és botrányaira az FIA elnöke érdemben nem reagált, helyette jól kiosztotta a médiát és az F1-es pilótákat.
Annyi minden történt a Katari Nagydíjon – Russellre kiakadó Verstappen; bukdácsoló Hamilton; érthetetlen teljesítményt nyújtó Pérez; tükördarab; büntetéshegyek; elromló Safety Car-lámpa –, hogy az Autosport által a verseny előtt nem sokkal lehozott Mohammed bin Szulajm-interjúról kissé megfeledkezett a közvélemény. Pedig érdemes felidézni, hogy milyen elképesztően bicskanyitogató stílusban reagált az FIA elnöke az elmúlt időszak botrányaira, és lényegében közölte a pilótákkal, hogy fogják be a szájukat és vezessenek.
A Nemzetközi Automobil Szövetség elnöki székét Jean Todt-tól 2021 végén átvevő bin Szulajm teljes eddigi elnökségét áthatják a botrányok és vitás esetek. Az egyesült arab emírségeki volt raliversenyző már korlátozta a pilóták politikai és vallási véleményszabadságát; felháborító megjegyzéseket tett a nők intelligenciájáról; beleütötte az orrát az F1 piaci értékébe; megvádolták egy futam manipulálásával és még sorolhatnánk. Az utóbbi hetekben pedig folytatta a példátlan kirúgási hullámot azzal, hogy menesztette Niels Wittich-et, az F1 versenyigazgatóját; Paolo Basarri megfelelőségi biztost; Janette Tan F2-es versenyigazgatót és Tim Mayert, az egyik legrégebb óta szolgálatot teljesítő sportfelügyelőt. Utóbbi a BBC-nek kitálalva meg is jegyezte, lassan nem lesz elég embere az FIA-nak elvégezni a munkát.
Tovább dagad a botrány, most egy F1-es felügyelőt és újabb versenyigazgatót rúgott ki az FIA
És ezek után az elnök mit mondott? Gyakorlatilag közölte, hogy senkinek semmi köze ahhoz, hogy hogyan irányítja az FIA-t. „Minden tiszteletem a médiáé, de miért kellene mindenre válaszolnom? Csak a tagszervezeteink és a sportunk felé tartozom felelősséggel. Azért választottak meg, hogy rendbe rakjam az FIA-t, és pontosan ezt is csinálom. Nagyon elégedett vagyok az új csapatunkkal és a jelenlegi helyzetünkkel. Egyébként ha valaki tudni szeretné, 2023-ban 64 új alkalmazottat vettünk fel, 2024-ben pedig 92-t.”
„Sokkal fontosabb dolgaim vannak annál, mint hogy minden reggel azt lessem, hogy X, Y vagy Z mit írt rólam. A média már mindenféle koholmányokkal, szexizmussal is megvádolt. Hol vannak ezek? Bizonyította őket bárki is? Előhoznak valamit 23 évvel ezelőttről, és olyanokat mondanak, hogy pénzt loptam, meg beleavatkoztam a felügyelők döntésébe. Hol van mindez? Hol? Mindenki káoszról beszél? Én mindent megteszek azért, hogy az FIA-t erősebb pozícióba hozzam, mások meg beszélhetnek arról, amiről csak akarnak.”
Persze nemcsak a média igyekszik rámutatni, hogy mekkora a káosz a szövetségen belül, hanem maguk az F1-es pilóták is elégedetlenek. Ami nem csoda azok után, hogy az elnök agymenése miatt egy ideje egy teljesen ártalmatlan helyzetben elengedett káromkodásért is megbüntethetik őket, miként azt Charles Leclerc mexikói esete mutatta. A versenyzőknél ezzel be is telt a pohár, és a GPDA-n (a Grand Prix-versenyzők érdekvédelmi szövetsége) keresztül levelet írtak bin Szulajmnak, megkérve őt, hogy lesz szíves felnőttként kezelni őket, és párbeszédet kezdeményezni velük. Ja, és ha lenne oly kedves, és az elnöki ciklusa elején fűnek-fának beígért átláthatóságot megvalósítva elárulná, hogy az FIA mire fordítja a büntetésekből beszedett összeget, akkor azt is nagy örömmel fogadnák.
Nos, a fentebb idézett Autosport-interjúban ők is megkapták a magukét. „Már bocsánat, de semmi közük hozzá – reagált az elnök a pilóták büntetésekkel kapcsolatos kérdésére. – Én is versenyző vagyok, és tisztelem a versenyzőket. De foglalkozzanak azzal, amihez a legjobban értenek, vagyis a versenyzéssel.” Ezután azért hozzátette, hogy 2023-ban összesen 10,3 millió eurót költött az FIA az utánpótlás-nevelésre 83 országban.
Az F1-es pilótáknak elege lett abból, hogy szórakoznak velük
George Russell, a GPDA igazgatója azóta egyébként azt is nehezményezte, hogy az FIA semmilyen módon nem tájékoztatta őket Niels Wittich kirúgásáról, és úgy általában semmit nem tudnak arról, hogy kit, miért és mikor menesztenek. „Tényleg be kellene számolnunk nekik erről? Vajon ők is szólnak nekünk, amikor valami változik a csapatukban? Nem szólnak, de nincs is senkinek ilyen kötelessége. Vannak szabályaink, és azokat követjük, nem pedig a valaki más által kitalált szabályokat. Ilyen egyszerű” – jött bin Szulajm válasza, majd eloszlatta azon kételyeket, hogy a távozások miatt emberhiány lépett volna fel az FIA-nál.
Hogy bin Szulajm mindezt milyen magas lovon ülve mondta, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a kérdésre, miszerint aggódik-e a rengeteg kritika miatt, azt sikerült mondania, hogy „Nem, nagyon nem. Nem. Mondok önnek valamit arról, hogy mi történik. Szerintem beférkőztem a fejükbe. Jó kis lakást biztosítottak nekem.”
Persze az FIA elnökének ugyanúgy joga van a véleményéhez, mint bárki másnak, de ahogy azt mondani szokták, „a stílus maga az ember.” Hogy milyen képet fest a szövetségről az, ha annak elnöke a profizmust teljes mértékben nélkülözve ilyen megjegyzéseket tesz, miközben átlátható működés helyett sorban rugdalja ki a széles körben elismert szakembereket, a fontos kérdések helyett pedig az ékszereik, alsónadrágjuk, vallási nézeteik, majd a csúnya beszéd miatt üldözteti a versenyzőket, azt mindenki döntse el, de e sorok írója szerint tragikusan rosszat.
Végezetül pedig álljon itt egy rövid jelenet arról, hogy az elnökön a Brit Nagydíj után átnéző Lewis Hamilton cselekedetét gyakorlatilag lemásolva Oscar Piastri miként „fogadta” bin Szulajm gratulációját a Katari Nagydíj után:
Oscar Piastri’nin FIA başkanı Mohammed Ben Sulayem’e olan tavrı! pic.twitter.com/lbIPbLIH3r
— DRL Motorsport (@drlmotorsport) December 2, 2024