A Motorsport Világtanács jövő heti ülésén várhatóan megerősítik a 2027-es radikálisan új, a Rally2-es autókra épülő WRC szabályokat.
A sajtó felé kiszivárgott információk szerint a rali-világbajnokság csúcskategóriás autóiba Rally2-es motorokat, sebességváltót és fékeket használnak majd, amelyeket egy a mostani autókban használt csővázba építenek be.
A „WRC Future Technical 2027+” című dokumentumot a szerdai kigali világtanács ülésén fogják megvitatni. Ebben legfeljebb 345 000 euróba kerülő autókat vízionálnak – ez ugyanakkora költségkeret, mint a 2012-2016-os World Rally Cars generációé. Az autók árának csökkentése mellett további sportszabályozási változtatásokat is terveznek, hogy csökkentsék a versenyekre utazó csapatok létszámát, miközben a cél a jelenlegi gyártói megtérülés megduplázása.
Az új autók, amelyeknek súlyát 1230 kilogrammban határozzák meg, megtartják a jelenlegi Rally1 alvázfilozófiát, és a SUV, valamint a B- és C-szegmensbe sorolható utcai modelleket is felhasználják majd az építéshez, amivel nyilvánvalóan a piaci viszonyokra reagál a sportág. A jelenlegi Rally1-es autók 2026 vége után nem versenyezhetnek tovább.
„Lesznek pro és kontra érvek, de ha őszinték vagyunk, ez csak rontani fog a jelenlegi helyzeten? Egyáltalán nem. Ami most van, az egy valódi lehetőség arra, hogy szoros versenyt hozzunk – több mint 1500 jelenlegi Rally2-es autó világszerte viszonylag egyenlő feltételek mellett versenyezhet majd a WRC-győzelmekért 2027-ben. Hogyhogy ez nem jó dolog?” – mondta egy forrás, nyilvánvalóan a javaslat mellett érvelve, és azt is hozzátette, hogy a javaslat elfogadása kritikus fontosságú.
„Nem mondanám, hogy túlzás lenne azt mondani, hogy ezek potenciálisan sportmentő előírások, ennyire nagy dologról van szó.”
Ugyanakkor kicsit távolabbról nézve, nem biztos, hogy szerencsés az a fajta ötletcunami, ami az utóbbi időszakban a WRC körül megjelent. A hibridre váltás is a piaci folyamatokra reagált, mégsem vált be. A Rally2-vel való közösködés sem tűnik szerencsésnek, mert a szakág élére kell egy olyan csúcskategória, ami vonzza a szurkolókat. Egy „tömegtermék”, mint a Rally2, átemelése az élvonalba épp a különlegességet és az exkluzivitást veszi el. Nehéz a pálya szélén lelkesedni azért, hogy például Rovanpera Yarisának milyen remek a csőváza vagy az aerodinamikája, vagy épp a Skoda Kamiq Rally1 mennyire izgalmas az RS Fabia műszaki alapjain, legyen azon bármekkora szárny…