back to top
2024. december 12. 08:58

KezdőlapF1Hiába idiótáz Verstappen, ezúttal nincs igaza

Hiába idiótáz Verstappen, ezúttal nincs igaza

-

A Katarban egy helyes hátrasorolása után a George Russell mellett a felügyelőket is kritizáló Max Verstappen a változatosság kedvéért Abu-Dzabiban is kiakadt, amiért 10 másodperces büntetést kapott Oscar Piastri kilökéséért. De ezúttal egyértelműen nincs igaza.

Max Verstappen felejthető módon, egy 10 másodperces büntetéssel és 6. hellyel zárta le negyedik világbajnoki címét hozó 2024-es szezonját, de ezt csak magának köszönheti, lévén az Abu-dzabi Nagydíj rajtja után nekiment Oscar Piastrinak. A holland a 4. helyről indulva lerajtolta a mellőle startoló Carlos Sainzot, majd megpróbálta kifékezni a második helyen elfordulni igyekvő Oscar Piastrit, ám elszámolta magát és megforgatta a McLaren versenyzőjét.

A felügyelők Verstappent 10 másodperces büntetéssel sújtották (akár a Sergio Pérezt kiforgató Valtteri Bottast és a Franco Colapintót megtorpedózó Piastrit), amit a holland annak letöltése után így kommentált: „Kérhetnénk egy 20 másodperces büntetést is? Hülye idióták.”

Verstappen utólag elmondta, vállalja a hibáját, így a kifakadás nem annak szólt, hogy szerinte nem ő volt a bűnös. „Elég jól rajtoltam, majd belül próbálkoztam. Amint elköteleztem magam, rögtön rájöttem, hogy a rés el fog tűnni. Próbáltam elkerülni a kontaktot, hiszen természetesen nem akartam összeütközni Oscarral, de sajnos így is összeértünk. Már bocsánatot kértem (ezt az F1 TV-nek nyilatkozva Piastri is megerősítette – a szerk.), az ember nem akar ilyesmit tenni, különösen vele nem. De megtörtént, és véleményen szerint különösen szerencsétlen eset volt” – nyilatkozta a Motorsport.com holland kiadásának.

Az ütközés:

Amikor arról kérdezték, nem kellett-e volna az első körös incidensre tekintettel elnézőbbnek lennie a felügyelőknek, Verstappen azt felelte: „Őszintén mondom, beszélni sem akarok erről. A legfontosabb nekem az, hogy vége a szezonnak, és hogy bocsánatot kértem Oscartól. Semmi veszíteni vagy nyerni valóm nem volt. Csak megpróbáltam és nem jött be. Nem jó, hogy mindketten megpördültünk, különösen neki nem. Jó barátom, úgyhogy nem akarok rossz érzést vagy bármi ilyesmit a téli szünet előtt.”

„A lényeg, hogy ilyen helyzetben az előtted levő autóra koncentrálsz, az ő helyében én is így vezetek. Ha első vagy második helyről rajtolsz, soha nem hátrafelé nézel. Én megpróbáltam az előzést, majd észrevettem, hogy nem lát. Próbáltam elkerülni az ütközést, de nem sikerült. Ez természetesen az én felelősségem.”

Ami a büntetés mértékét illeti, a világbajnok szarkasztikusan megjegyezte: „20 vagy 30 másodpercre számítottam, vagy talán egy stop and go-ra. Erről beszélnünk kellene a következő szezon előtt. Jelenleg semmit nem értek, de ez rendben van. Már mérges sem leszek emiatt, nem ér ennyit. Mint mondtam, a legfontosabb, hogy bocsánatot kértem Oscartól.”

Amellett, hogy Martin Brundle, a Sky Sports szakkommentátora még a közvetítés alatt megjegyezte, nem véletlen, hogy a felügyelők szigorítottak a büntetési tételeken, ezt ugyanis maguk a pilóták kérték, Verstappen kiakadása ezúttal igencsak érthetetlen. Mert bár tény, hogy az idei szezon során is bőven akadtak következetlen döntések és túlzó büntetések, vagy olyan esetek, amelyek megítélése nem volt egyértelmű, ez a mostani egyáltalán nem ilyen.

Most akkor miért is kellett megbüntetni Verstappent?

Miként Verstappen is elmondta, egyszerűen az történt, hogy megpróbált beszúrni Piastri mellé, de nem maradt elég helye, így nekiütközött az ausztrálnak, akinek ezzel tönkre is ment a versenye. Nincs ezzel semmi probléma, az autóversenyzésben ez benne van, de a jelenlegi szabályok értelmében egy ilyen cselekedetért büntetés jár. Annál enyhébb szankció pedig, amit Verstappen kapott, csak az 5 másodperces időbüntetés, de mivel a versenyzők a szigor növelésére szavaztak – hányszor fordult elő a múltban, hogy valaki arra panaszkodott, hogy neki tönkrement a futama, míg a másik helyezésén semmit sem változtatott az 5 másodperc – mostantól ezek az esetek minimum 10 másodpercet érnek.

Még esetleg az vetődhet fel, hogy a felügyelőknek az első körben alkalmazott elnézőbb elbírálás alapján nem kellet volna ennyire szigorúnak lennie, de ez általában az olyan szituációkra vonatkozik, amelyekben abból adódik a baj, hogy egyszerre sokan helyezkednek, és az ütközést okozó pilótának nem sikerül mindenkire megfelelően odafigyelnie. Ez az eset azonban nem ilyen volt, itt Verstappen megkísérelt egy olyan manővert, ami Piastrit kivéve mindenki mástól teljesen független volt.

Hogy ennek ellenére miért gondolja úgy, hogy nem következetes a neki kirótt büntetés, azt ezek után inkább azzal lehet magyarázni, hogy még mindig benne vannak a katari és mexikói tüskék, és mostanra már csípőből tüzel, ha bármilyen büntetést kap.

Rámegy az apás szabadságra?

Ami a mai büntetésnél később jobban fájhat Verstappennek, az az, hogy ismét kapott 2 büntetőpontot a neve mellé, azaz már csak 4 pontra van attól, hogy automatikusan eltiltsák egy versenytől. Lévén 2025. június 30-ig egyetlen pontja sem évül el, a következő szezon első 11 futamát, azaz majdnem felét kell majd úgy teljesítenie, hogy nem éri el a 12 pontot.

Ezzel kapcsolatban a Kelly Piquet-vel közös gyereket váró pilóta viccesen megjegyezte, hogy „talán megpróbálok eljutni 12 pontig akkorra, amikor a baba megszületik, és így apasági szabadságra mehetek.”

Russell mindig így viselkedhetett, csak Verstappen az első, aki ezt nem hagyta szó nélkül

Friss