back to top
2025. január 08. 20:46

KezdőlapWRCMonte 1981: Az Audi forradalmi megoldása, nézők hanyagsága, Ragnotti első győzelme

Monte 1981: Az Audi forradalmi megoldása, nézők hanyagsága, Ragnotti első győzelme

-

Igen komoly mérföldkövet jelentett a WRC-történelem során az 1981-es Monte, ahol az Audi forradalmi megoldást mutatott be, szerepet játszott a nézők hanyagsága, Jean Ragnotti pedig első futamát nyerte a vb-n. 

Az 1981-es WRC-szezon a Montéval kezdődött január 24-30. között, a hercegség versenyén az első napon hat gyorsasági és 148 versenykilométer, a második napon 18 gyorsasági alatt 433 km, míg a harmadikon nyolc szakasz alatt 169 km várt a 263 rajthoz állóra. 

A verseny komoly havazás mellett kezdődött, a nehéz körülmények között pedig lubickolt riválisaihoz képest az összkerék hajtású Audival induló Hannu Mikkola, aki egészen a 11. gyorsaságiig dominált a versenyen és 4:37 perc előnyre tett szert.  

Ekkor azonban egy hídfőnek ütközött és az autó komolyan sérült, bár 4 perc büntetéssel folytatni tudta Mikkola a versenyt és végül a 14. helyen ért célba. 

A finn versenyző problémája után a francia Jean-Luc Thérier állt a verseny élére Porsche 911 SC-vel, a verseny egy évvel korábbi győztese egészen a harmadik nap első szakaszáig tudott az élen állni, azonban ekkor a nézők az út egy száraz részére havat dobtak, ami a Porsche megcsúszásához és Thérier kieséséhez vezetett. 

A 26. gyorsaságitól így Jean Ragnotti vette át a vezetést Renault 5 Turboval és helyét már sikerült is megtartania verseny végéig, így megszerezve első WRC-futamgyőzelmét. 

A második helyen Guy Fréquelin zárt Talbot Sunbeam Lotus-szal 2:54 perc hátránnyal, míg a harmadik helyen Jochi Kleint ért célba Opel Ascona 400-zal, csaknem 7 perc hátránnyal. 

Thérier nagyszerűen használta ki az 1.4 literes középre szerelt, turbós motorral hajtott és 160 lóerős Renault-ja mozgékonyságát a verseny kanyarokkal teli útjain, aminek köszönhetően fel tudta venni riválisaival a küzdelmet. 

Ez a verseny azonban megmutatta az Audi megoldásának, az összkerék hajtásnak is a sikerét és a jövőre nézve ez forradalmi megoldásnak bizonyult. 

A 44 évvel ezelőtti Montén azonban komoly problémát okozott a nézői hanyagság, ami miatt Thérier a verseny éléről esett ki. 

Az 1981-es Montén debütált a WRC-ben a tragikus balesetben öt évvel később Korzikán elhunyt Henri Toivonen is, aki ötödik helyen fejezte be a versenyt és gyorsan felhívta magára a figyelmet gyorsaságával. 

Friss