back to top
2025. január 17. 23:18

KezdőlapTEREPRALLYYazeed Al Rajhi és a motoros Daniel Sanders nyerte a Dakart

Yazeed Al Rajhi és a motoros Daniel Sanders nyerte a Dakart

-

Az autós értékelésben a szaúdi Yazeed Al Rajhi és a német Timo Gottschalk nyerte a 2025-ös Dakar Rallyt Toyotával. A motorosk közt a KTM versenyzője Daniel Sanders lett az első.

A zárónap 61 kilométerére Yazeed Al Rajhinak 6 perc 11 másodperc előnyt kellett beosztania Henk Lategan előtt úgy, hogy ő hazai pályán versenyzett, míg Lategan viszonylag kevés sivatagi tapasztalattal bírt.

Az utolsó ellenőrzőponton a szaúdi 1 perc 20 másodpercet veszített Lateganhoz képest, és ami a csapatnak fontos volt, mindketten ott voltak a legjobb hatban. De még hátra volt 19 kilométer és sem a harmadik Ekström, sem a negyedik Al-Attyiah nem taktikázott, mindketten padlóig nyomták a gázt, ami érthető, mert ők ketten külön csatát vívtak a harmadik helyért.

A célba Nasser Al-Attiyah ért elsőként, Lategan bejött másodiknak 38 másodperc hátránnyal amivel egyetlen másodperccel előzte meg Ekströmöt. Yacopini és Ferreira követte őket, Al Rajhi pedig hatodik lett 2 perc 52 másodperc hátránnyal. Mindez azt jelentette, hogy nem változott az összetett sorrend, a Dakart Yazeed Al Rajhi és Timo Gottschalk nyerte a márkatárs Henk Lategan előtt. Mattias Ekström harmadik lett a Forddal, Nasser Al Attyiah pedig negyedik helyen ért célba a Daciával. Az ötödik hely is a Fordé lett, Mitchell Guthrie hátránya már egy óra feletti, a hatodik helyre pedig Mathieu Serradori ért be a Century buggyval.

Al Rajhi
foto: A.S.O./J. Delfosse/DPPI

Al Rajhi 2022-ben harmadik lett a Dakaron, ez volt az eddigi legjobb eredménye, az utóbbi két évben pedig másodikként végzett a tereprally-világbajnokságon. Idén okos stratégiával versenyzett, mindössze egyszer nyert szakaszt, a másodikat, viszont ettől kezdve folyamatosan az összetett első három helyén állt. Az utolsó előtti napon villant, okos stratégiával elhúzott a márkatárs Lategantól, a zárónapon pedig ismét beosztotta erejét és nyert.

A végeredmény akár meglepetésnek is mondható, hiszen a Toyota az igazán nagy nevek helyett a népes csapatban hitt és működött a startégiájuk, itt inkább Lategan második helye a meglepetés. Az új autóval érkező Ford és Dacia is helytállt, a harmadik és negyedik hely a szakaszgyőzelmekkel együtt remek eredmény, más kérdés, hogy Nasser Al-Attiyah valószínűleg elégedetlen lesz a végén. Panaszra a Mininek lehet oka, a roppant ígéretesen induló verseny az új benzines Minikkel a végére nem alakult jól, a csapatból a nyolcadikhelyen végző Joao Ferreira lett a legjobb, ő pedig a régebbi dízelmotoros autóval versenyzett.

Al Rajhi
foto: A.S.O./J. Delfosse/DPPI

A motorosknál is látszott, hogy hiába a dűnék, a 61 kilométeres szakaszon nem lehet csodát tenni. Tosha Schareina tisztességgel húzta a gázt, de a negyedik helyen célba érve csak 10 másodperccel volt gyorsabb Daniel Sandersnél, aki megnyerte a Dakart. Sanders a harmadik szakasz végén állt az élre, és ettől kezdve már nem is adta ki kezéből az első helyet és végül 8 perc 50 másodperc előnnyel nyert a hondás Schareina és a szntén Hondával versenyző Adrien Van Beveren előtt.

Győzelmével Daniel Sanders lett a második ausztrál motoros, aki Toby Price után  megnyerte a Dakart. A „Chucky” becenevű versenyző a KTM-nek 20. diadalát szerezte, az osztrák cég 2001 és 2019 között veretlen volt, és 2023-ban is első helyezést ért el.

foto: Flavien Duhamel / Red Bull Content Pool

Magyar sikernek is örülhetünk a Dajar végén, Gyenes Emánuel több mint 4 perccel volt gyorsabb a francia Melot-nál a zárónapon, ezzel megnyerte az original by Motul kategóriát, amhol a segítség nélkül versenyző motorosokat értékelték. Gyenes összetettben a 20., a Rally2-ben a 10. helyen fejezte be a versenyt.

foto: Gyenes Emánuel

 

Friss