Nagyon sokat vártunk tavaly a MARB, a Lada Kupa és a Rally2 bajnok Foczkó Ákos–Madarász Szabolcs kettőstől, de ha létezett nehézség, ami a Ladáról Mitsubishire váltás közben érheti az embert, az mind utolérte őket. Foczkó azonban ígéri, idén már tényleg felébreszti a Mitsubishi Lancer Evo X-est a Csipkerózsika álmából. – Éppen ideje is lenne.
Nagyon szépen ívelt felfelé Foczkó Ákos karriere, aki Lada VFTS-sel 2018-ban MARB bajnok, 2019-ben Rally2 Lada Kupa bajnok, 2020-ban pedig Rally2 bajnok lett. Ráadásul nagyon sok szurkolót is szerezett, nem véletlenül.
Tavaly egy merészet gondolva a Rally1-be lépett, de nem R2-es vagy mai nevét Rally4-es autóval, hanem Spitzmüller Csaba egykori Evo X-es Mitsubishijével.
Sokan furcsállták a dolgot, de Spici és Foczkó is kiálltak a típusváltás mögött. Részeredményeik nem is voltak rosszak, sőt, az igazán keménymag és értő rallyszurkolók huhogtak is egy kicsit, hogy most aztán tényleg nagy sztár született, de az eredménylistákról valahogy mindig hiányoztak.
Hol műszaki hiba, hol kisebb vezetői hiba miatt, de előfordult dupla defekt, egyszer pedig egy vaddisznó mért az olajhűtőre olyan csapást, amitől az amúgy sértetlen autó működésképtelenné vált.
„Tavaly tényleg összejött minden, a végén már csak nevettünk rajta – mondta Foczkó. – A Ladával éveken keresztül elkerült minket a műszaki hiba, tényleg csak le kellett mosni és meg kellett simogatni a VFTS-t és mehettünk vele a következő versenyre.
A Mitsubishi nagyon jó volt tavaly is, de azt tudni kell róla, hogy (Spitzmüller) Csabi ’16-ban ment utoljára vele, azóta a garázsban pihent és fel kellett ébreszteni a Csipkerózsika álmából. Szerintem az autó is meglepődött, hogy na, újra van valami?“
Ha az ember Foczkóval beszélget, pillanatok alatt leveszi, hogy a versenyautó nála családtag és minimum egyenértékű csapattag, amit nem csak felkészíteni, de dédelgetni is kell.
„Tavaly is jól volt felkészítve, szerintem inkább pechünk volt. Idén azonban még jobb lesz. Most is itt áll karosszériára szétszedve a műhelyben. Szinte mindent felújítottunk rajta és az első versenyre meg is fog szépülni.
Sokat könnyítettünk. Főleg a villamosság terén. Az N-esben benne kell hagyni mindent, de a P csoportban kiszedheted a felesleget. Nem is a kábelek voltak a nehezek, hanem a különböző olyan alkatrészek felfogatása, tartója, amire a versenyautóban nincs szükség.
Nem mondom meg, mennyivel lett könnyebb, de jelentősen“ – nevet Foczkó, akin még a telefonon keresztül is érezhető, milyen büszke az elvégzett munkára.
Az autó tehát megújult, könnyebb lett, és valószínűleg a tavalyi tapasztalatokból is sokmindent tudnak hasznosítani.
„A tavalyi év sok hátránya mellett a nagy előnye az, hogy ha szuperrallyzva is, de a legtöbb versenyen célba értünk és hogy sok tapasztalatot szereztünk.“
Vagyis idén jöhet az ORC bajnoki cím…
„Az biztos, hogy az autó tudja, mostmár csak nekünk kell megmutatnunk. Abszolút eredménycentrikusak vagyunk, egyértelműen a bajnoki címért akarunk versenyezni. De ha egy jó versenyben, ahol ki tudtuk hozni magunkból a maximumot másodikok vagy harmadikok leszünk, akkor is azt mondhatom, elértük a célunkat.“
Sok párosnál láttuk, hogy az autóváltás után az első szezon csapnivaló volt, a másodikra viszont megtáltosodtak. Foczkó tavalyi részeredményei alapján simán várhatunk valami hasonló táltosodást. A kérdés, hogy mi lesz utána.
„Óriási szakadék volt a VFTS után a Mitsubishibe ülni, de még ennél is nagyobb szakadék a következő lépcső, az R5/Rally2. Jó lenne azzal menni, de ahhoz már komoly támogató kell, azt mi már nem tudjuk finanszírozni. De egyelőre maradunk a Mitsubishi mellett, azt szeretnénk kiautózni.“
Akkor ezek szerint idén egy nagyon szép Evo X-es lesz a mezőnyben.
„Abban biztos lehetsz.“