Ma ünnepli 70. születésnapját Alain Prost, a Professzor. A Forma–1 második négyszeres világbajnokának pályafutása bővelkedett kiemelkedő pillanatokban, a szurkolók emlékezetében pedig bizonyára az Ayrton Sennával folytatott rivalizálása a meghatározó. Miután 1993-ban megnyerte utolsó vb-címét, egy ideig még kacérkodott a visszatéréssel, majd inkább saját csapatot vásárolt, amiről utólag azt mondta, hogy élete legnagyobb hibája volt.
A kerek évforduló alkalmából korábbi cikkeink közül gyűjtöttünk csokorba néhányat Prost emlékezetes időszakairól, versenyeiről, momentumairól.
A raliban is kipróbálta magát
Prost 1980-ban mutatkozott be a Forma–1-ben, így 1982-ben már F1-es pilótaként kóstolhatott bele a ralizásba.
Az F1 négyszeres világbajnoka 42 évvel ezelőtt a raliban is kipróbálta tudását
Az első csörték Sennával
A Professzor 1988-ban, kétszeres világbajnokként és a McLaren egyértelmű vezéreként kapta meg csapattársának a fiatal Ayrton Sennát, aki első közös idényükben le is győzte őt. Hogy már a Red Bull 2023-as meneteléséig számos rekordot tartó (a McLaren 1 kivételével az összes futamot megnyerte) 1988-as évben is mennyire késhegyre menő csatát vívtak, arra jó példa az, ami a Senna emlékezetes kiesésével és a Ferrari kettős győzelmével véget érő Olasz Nagydíjon történt.
Prost tudta, hogy ki fog esni, de előtte megpróbálta tönkretenni Senna versenyét
Az első botrány
Senna és Prost mindössze két éven át voltak csapattársak, utóbbi ugyanis a botrányokkal tarkított 1989-es szezon után elhagyta a McLarent. A katarzis a Japán Nagydíjon következett be, ahol a francia nekiment Sennának, majd kiesett, a brazil viszont továbbment és nyert, hogy utólag mondvacsinált indokokkal kizárják és ezzel Prosté legyen a vb-cím.
35 éves az F1 egyik legdurvább csalása, ami után Senna a visszavonulást is belengette
Szuzuka másodszor
Hiába versenyeztek már más csapatban (Prost a Ferrarihoz szerződött), az 1990-es Japán Nagydíj újabb ütközést és botrányt hozott. Ezúttal nem Prost, hanem Senna volt a hunyó, és előre kitervelten megtorpedózta riválisát a rajt után, amivel most ő lett a világbajnok.
A bosszú napja: Prost meg akarta ütni, de undorodott a védhetetlent húzó Sennától
Közös búcsú
Az élet úgy hozta, hogy Prost utolsó F1-es futama egyben Senna utolsó befejezett versenye (illetve utolsó mclarenes versenye és utolsó győzelme) is lett egyben, hiszen a pályafutását a Williamsnél folytató brazil 1994-ben már nem ért célba egyszer sem. Hogy mennyire összefonódott kettejük karrierje, azt mi sem mutatja jobban, mint Senna reakciója az 1993-as adelaide-i dobogón és az azután történtek.
„Sebezhetőnek tűnt” – Senna könyörgött Prostnak, hogy változtassa meg a döntését
Ennyi volt
Noha még a későbbi években is kapott ajánlatokat – például a Ferrari leigazolta volna Michael Schumacher szárnysegédjének –, Prost 1994. március 15-én közölte, hogy befejezi Forma–1-es pályafutását. Mindezt azután, hogy tesztelt a McLarennél, és ha igent mond, korábbi csapatánál még folytathatta volna a pályafutását.
Senna hiába könyörgött neki, Prost 30 éve a mai napon bejelentette, hogy vége
Élete hibája
A Professzor ugyanakkor nem távolodott el az F1-től, sőt! 1996-ban megvásárolta a Ligier-istállót, amely 1997-től Prost Grand Prix néven vett részt a világbajnokság küzdelmeiben. A nagy reményű projekt első évét leszámítva a Prostnak azonban csak kudarcokban volt része, míg a 2001-es idényt követően a csapat lehúzta a rolót.
Eljött a vég – Alain Prost élete legnagyobb hibája volt, és már az elején megbánta, amit tett
Még lehet nosztalgiázni
Miután saját csapata dugába dőlt, éveken át viszonylag távol maradt a sportágtól és inkább jégralizott, illetve a családjával töltötte az időt. 2010-ben aztán ő lett az első korábbi pilóta, aki sportfelügyelőként vállalt szerepet, 2012-ben pedig a Renault nagykövetnek nevezte ki. 2013 októberében Jean-Paul Driot-val megalapította a Formula E-ben versenyző e.dams csapatot, majd 2017-ben a Renault különleges tanácsadója, 2019-től ügyvezetői jogkor nélküli igazgatója lett. A franciáktól 2022 januárjában távozott, miután összerúgta a port a vezetéssel.
Manapság főként korábbi F1-es autókkal zajló bemutatókon láthatjuk, 2023-ban például 1991-es Ferrarijába ült bele újra, tavaly pedig első F1-es autóját, a McLaren M29-est is vezette.
Ilyen belülről, ahogy a 68 éves Alain Prost egykori F1-es Ferrarijával száguld (videó)
Ez aztán a nosztalgia: Prost ismét vezethette első F1-es autóját (videó)