Molnár Martin az autósport egyik bölcsőjének számító Silverstone-ban ért el mérföldkövet autóversenyzői pályafutásában, hiszen itt rajtolt el élete 50. F4-es futamán. A jubileum kapcsán visszatekintettünk arra, hogyan jutott el idáig.
Félszázados lett Molnár Martin, ami az autóversenyzői pályafutásának rajtjait illeti, hiszen a brit Forma–4-es bajnokság legutóbbi hétvégéjén a Virtuosi Racing magyar versenyzője teljesítette 50. futamát F4-es autóval. Martin ezt a mennyiséget szinte napra pontosan egy év alatt hozta össze, hiszen tavaly áprilisban kezdte meg formaautós karrierjét a szigetországban. Amellett, hogy ebben az egy évben rengeteg tapasztalatot gyűjtött és teljesen más versenyző lett, első idényében megnyerte a brit F4 újoncértékelését, hogy aztán másodévesként célba vegye a bajnoki címet.
Esélyeshez méltón is kezdett: két forduló után három dobogós helyezéssel az összetett 4. helyén áll, mindössze 13 ponttal az éllovas James Piszcyk és 5 ponttal a második helyezett Fionn Mclaughlin mögött. Az pedig már most, a szezon hátralevő részének alakulásától függetlenül is kijelenthető, hogy a brit F4-ben ő, és az őt segítő csapat is megtalálta a számításait.
„Abszolút nem bántuk meg, hogy másfél évvel ezelőtt a számos F4-es bajnokság közül a brit sorozat mellett döntöttünk – tekintett vissza a kezdetekre Kiss Pál Tamás, Martin coach-a és mentora, egyben a Motorsport Talent Management (MOTAM) sportszakmai vezetője. – Sokat rágódtunk azon, hogy melyik bajnokságban versenyezzünk, a döntési folyamatba pedig Martint is bevontuk. Több helyen teszteltünk és versenyeket is megnéztünk, végül pedig mindannyiunkban az a benyomás alakult ki, hogy a brit F4-et kell választanunk, mert itt a legkisebb a különbség az autók és csapatok között, valamint itt tudja Martin a legmélyebb tudást megszerezni, a karrierjét leginkább megalapozni.”
„Amikor 2022 augusztusában először ült F4-es autóban és megkezdtük a közös munkát, természetesen láttam benne a potenciált és tisztában voltam a képességeivel, egyúttal azt is éreztem, hogy a gokartos múltjából adódóan rendkívül jó alapokkal rendelkezik. Okulva a saját pályafutásomból és más versenyzők hibáiból, azt a célt tűztük ki, hogy az első másodperctől kezdve úgy tanuljon, ahogyan kell, azaz ne legyenek fölösleges tesztek, ne vegyen fel rossz szokásokat, hanem folyamatosan abba az irányba próbáltunk menni, hogy a lehető legrövidebb idő alatt a lehető legtöbbet fejlődje” – foglalta össze Kiss Pál Tamás a kezdeteket.
Martin az első idényét lépéshátrányban kezdte, hiszen a mezőny kétharmadával ellentétben nem vett részt téli bajnokságban, ami gyakorlatilag fél szezonnyi lemaradást jelentett a hozzá hasonlóan első éves pilótákkal szemben is. Az idény első felében a minél gyorsabb és hatékonyabb tapasztalatszerzésen volt a hangsúly, és ahogyan Kiss Pál Tamás fogalmazott, „a cél továbbra is az volt, hogy a legrövidebb időn belül el kell jutni a legmagasabb szintre.”
„Az idény első felében tisztán látszott, hogy hátrányban volt azokkal szemben, akik már a telet is versenyzéssel töltötték, a szezon feléhez érve a nyári szünetben viszont leülepedett az a tudás, amit megszerzett, ez pedig azzal az alázattal és küzdeni akarással, ami megvan Martinban, oda vezetett, hogy képes volt fordítani. Akik nagy előnyből indultak, megragadtak egy szinten, ő viszont exponenciálisan fejlődött. Nem véletlen, hogy innentől már abszolút dobogós helyezéseket szerzett, majd elhódította az újoncok bajnoki címét” – mutatott rá a Forma–1 egyik korábbi előszobájának számító Formula Renault 3.5-ben is versenyző mentor.
Martin az újoncértékelésben 90 pontos hátrányt ledolgozva végzett az élen, első szezonjában pedig 5 összetett dobogós helyezést szerzett, míg az újoncok között 30 futamból 22 alkalommal végzett a legjobb háromban. Legszívesebben pedig nem az újoncok bajnoki címének megnyerésére, hanem a nyári szünet utáni első hétvégére emlékszik vissza, hiszen itt állhatott fel először az összetett értékelésben a dobogóra.
View this post on Instagram
„A zandvoorti első futam azért volt különlegesebb egy kicsit a többinél, mert mélypont után jött. Esőben versenyeztünk, a rajtnál hibáztam, de nem zökkentem ki, vissza tudtam szerezni a pozíciómat, végül pedig dobogóra állhattam. De az azt követő fordulóban, Knockhillben rendezett utolsó futamra is jó érzéssel gondolok vissza. Nem feltétlenül a helyezés miatt, bár az is jó volt, hiszen a második hellyel a legjobb eredményemet értem el az évben, hanem azért, mert magam mögött tudtam tartani a bajnoki címet toronymagasan megnyerő Deagen Fairclough-t. Ez aztán összejött az utolsó hétvégén, Brands Hatch-ben is, ahol az egyik futamon szintén végig vissza tudtam verni Fairclough támadásait, aki folyamatosan nyomás alatt tartott.”
A záró fordulóban megszerzett újoncbajnoki cím megszerzése „felemelő érzés” volt a 16 esztendős versenyzőnek, de elmondása szerint az igazán nagy lökést a fentebb említett két versenyhétvége adta neki, ez hozta meg az önbizalmát, amire nagy szüksége van ahhoz, hogy az idén már az összetett elsőséget célozhassa meg. A tavalyi idény vége óta eltelt időszak pedig remek alapot szolgáltatott ehhez.
„Előzetesen is úgy gondoltam, hogy amennyiben tudunk tesztelni a szezon vége után, illetve összejön az a csoda, hogy Martin téli bajnokságban tud indulni, majd onnan kezdheti az idei brit F4-es szezon előtti tesztidőszakot, akkor minden feltétlelt biztosítottunk ahhoz, az elvégzett munkát eredményre lehessen váltani. Azt érzem, hogy ez a menetrend, amelynek az állomásait nagyon gondosan megterveztük, Martin hozzáadott értékével képes úgy működni, ahogyan akartuk” – foglalta össze Kiss Pál Tamás az idei felkészülést, amelynek nagyon fontos állomása volt a közel-keleti F4-es bajnokságban, részben F1-es pályákon teljesített öt forduló.
„Eredmények szempontjából nem tűnhetnek emlékezetesnek ezek a futamok, viszont minden egyes versenyen rengeteg volt az akció, az előzés, amit egyrészt nagyon élveztem, másrészt remek lehetőséget kínált a fejlődésre – mutatott rá Martin. – Nem voltunk a legversenyképesebbek, ilyenkor pedig pilótaként tényleg mindent ki kell hozni az autóból és a lehetőségekből. Versenyzési szempontból ezen a néhány fordulón többet tanultam, mint tavaly egész évben, illetve nagyon más pályákon mentünk, mint amilyenek a brit bajnokságra jellemzők, így ezeknek köszönhetően is számos olyan dolgot elsajátítottam, amit tavaly nem.”
Martin tehát több teszttel és egy fél brit F4-es szezonnak megfelelő versenymennyiséggel a háta mögött vágott neki a bajnoki hadjáratnak, és már a doningtoni nyitófordulóban világossá tette, hogy számolni kell vele, amikor a második futamon remek versenyzéssel a második helyig kapaszkodott előre, és az első helyezettet támadta. Silverstone-ban aztán már két dobogós eredmény (egy 2. és egy 3. helyezés) jött össze egy olyan pályán, amely tavaly nem tartozott a kedvencei közé, egyúttal itt teljesítette 50. F4-es futamát is, a jubileum azonban pont a fordított rajtrácsos második versenyre jött ki, amelyen a jó időmérős teljesítménye okán hátrébb kezdhetett, hogy aztán az 51. futamán már végig a győzelemért küzdjön.
Na meg azért, hogy még sok hasonló jubileumot átélhessen autóversenyzőként.
