Utolsó Forma–1-es idényében Michael Schumacher még villant egyet, de ebből is keserédes siker lett. A két hétszeres világbajnokot is versenymérnökként segítő Peter Bonnington, illetve a Mercedesnél szintén a kezdetek óta kulcsszerepet betöltő Andrew Shovlin a csapat videójában visszatekintett arra a bizonyos napra.
Igazán különleges videóval kedveskedett a rajongóknak a Mercedes az idei Monacói Nagydíj előtt, hiszen az istálló két rangidős mérnökével, Peter Bonningtonnal és Andrew Shovlinnal felidézték Michael Schumacher 2012-es monacói pole-körét. A hétszeres világbajnok 43 évesen a semmiből rántotta elő első és egyetlen időmérős elsőségét a Mercedesszel, másnap viszont nem rajtolhatott az élről (lehet jobb is, mert később az üzemanyagpumpa hibája miatt kiesett, és az első helyről ez még fájóbb lett volna), lévén az előző futamon, Barcelonában ütközött Bruno Sennával, a felügyelők pedig ezért 5 helyes rajtbüntetéssel sújtották Monacóra.

Azt azonban így sem veheti el senki Schumachertől, hogy szombaton mindenkinél gyorsabbnak bizonyult, ami különösen annak tükrében nagy fegyvertény, hogy a Mercedes korántsem számított topautónak. Még úgy sem, hogy Kínában Nico Rosberg és Schumacher kibérelte vele az első sort, majd előbbi megnyerte a versenyt.
A 2012-ben a Mercedes vezető versenymérnökeként dolgozó Shovlin szerint Sanghaj egyszerűen feküdt a W03-asnak. „Nem volt könnyű év. A fénypontja nyilván a Kínában szerzett győzelem, ami viszonylag a szezon elején született (a harmadik versenyen – a szerk.). Akkor még boldog tudatlanságban voltunk azzal kapcsolatban, hogy ez lesz az idény nagyon kevés fénypontjának egyike” – mondta a mérnök a csapat által közzétett videóban, amire a 2012-ben még Schumachert, utána 12 éven át Lewis Hamiltont, az idei évtől pedig Andrea Kimi Antonellit versenymérnökként segítő Peter Bonnington is helyeselt.
„Ez olyan év volt, aminek az elején elkezdtünk lendületbe jönni, de aztán hirtelen nehézségekbe ütköztünk, majd kifulladt a szezon. Michael oldalán a fénypont a monacói pole pozíció volt, de a valenciai dobogó is váratlanul ért minket” – tette hozzá Bono.
„Emlékszem, hogy Monaco előtt abban sem igazán reménykedtünk, hogy egyáltalán dobogóra állhatunk – jegyezte meg Shovlin, majd Bono felelevenítette, Schumacher miként rongált még két első szárnyat rögtön az első szabadedzésen. – Nem voltak nagy elvárásaink, és a kezdés is kicsit döcögős lett. Visszagondolok az első szabadedzésre, amelyen két első szárnyat is megrongáltunk, és kifogytunk a tartalékszárnyakból.”
Mindezt Schumacher ráadásul két egymást követő etapon hozta össze, de neki legyen mondva, utána a hétvége hátralevő részében egyszer sem csinált ilyet. A szárnyakat vissza kellett reptetni javításra Brackley-be, a Mercedes gyárába, de szerencsére akkor még csütörtökön kezdődött a monacói hétvége, így a pénteki szünnap alatt a csapat lázas munkával megjavította az elemeket, hogy szombat reggelre visszaérjenek a pályára.
Keserédes pole fél kézzel
Bonnington és Shovlin egy kicsit még nosztalgiázott az előzményekről. Megvitatták, hogy a barcelonai büntetés miatt ez egy „eléggé keserédes pole volt”, utóbbi pedig megjegyezte, hogy Schumacher „egyetlen ponton sem volt olyan gyors [mint az utolsó Q3-as körében].”
„Úgy tűnt, hogy akkor átkattant valamit, de Monacóban mindig ez van. Nem számít, hogy hány alkalommal voltál már itt, minél több megtett körre van szükséged, folyamatosan menned kell körbe, és fel kell építened az önbizalmad a hétvége folyamán” – helyeselt Bono, majd közösen megnézték a teljes kört.

Mint azt a Mercedes által közzétett fentebbi grafika is mutatja, az utolsó Q3-as körök előtt Schumacher 1:15,062-vel a 6. helyen állt, míg csapattársa 1:14,572-vel vezetett. A hétszeres világbajnoknak tehát 5 tizedet kellett gyorsulnia ahhoz, hogy egyáltalán az első próbálkozások legjobb idejeivel felvegye a versenyt, miközben nyilván a többiektől is lehetett számítani javulásra.
Végül új gumin (az első idejét használtakon érte el) ennél is többet, közel 8 tizedet talált és 1:14,301-gyel megszerezte az első helyet Mark Webber (1:14.381) és Rosberg (1:14.448) előtt.
„Itt volt szupergyors” – jegyezte meg Bono a Mirabeu-kanyar előtt, majd ahogy Schumacher egy kézzel fordította alá a kormányt a hajtűben, közölte, hogy „ez volt Michael védjegye, az egykezes hajtű.”
„Ez a legjobb rész nekem, egy kézzel át az uszodán, majd pont elég kerékvetőt használt, soha nem túl sokat, különben a falban kötött volna ki” – szólt ismét Bonnington, amikor Schumacher egy kézzel száguldott át az uszodai sikánon.
Ennek oka, hogy akkoriban még a pilótafülke bal oldalán lenyúlva kellett állítani a fékerőeloszlást, Schumacher pedig már a Ferrarinál is mindenki másnál többet játszadozott ezzel. A pole-köre alatt nem kevesebb, mint hat alkalommal nyúlt le.
Michael Schumacher tényleg ennyire gyenge volt második F1-es karrierje során?
„Az egész tényleg a semmiből jött. 7-8 tizedet talált az új gumin – mondta Shovlin. – Ez egyike azoknak a monacói dolgoknak, amikor minden összeáll és a köridő csak jön. Ami meglepő visszanézve ezeket a felvételeket, hogy mennyire manuális volt még minden a fékegyensúly állításával. Most már minden a kormányon van és könnyű állítani, mindkét kezedet a kormányon tarthatod, de akkor [Schumacher] nagyon elfoglalt volt. És Michaelnél mindig láthattuk, hogy mindkét tengelyt próbálta használni az autó fordításához úgy, hogy a megfelelő helyre pozícionálta minden kanyarban. Lenyűgöző, hogy mindig mennyire elfoglalt volt a pilótafülkében.”
„Igen, és ezen rendszerek közül számos tőle származik. Akármikor felkínáltál neki lehetőségeket, hogy csinálhatjuk ezt vagy azt, azt mondta, hogy »Nos, lehetne ezt, ezt és ezt is?«” – mutatott rá Bonnington, hozzátéve, hogy „Michaelt soha nem kellett bátorítanod, mindig motivált volt, amikor autóba ült, csak a megszokott utasításokat kellett adni neki, hogy mit csináljon, de annyi tapasztalattal rendelkezett, hogy magától is tudta ezeket.”
„Ez így is egy különleges nap volt, és a mai napig megvan az általa köszönetképp aláírt telemetria a köréről kinyomtatva. A mai napig folyton ránézek, amikor lejövök a lépcsőn” – árulta el a versenymérnök.
Átformálta a Mercedest
Évekkel ezelőtt a Beyond the Grid podcastban Shovlin, illetve Ron Meadows sportigazgató és az azóta már a Williams csapatfőnökévé váló James Vowles már felidézte, hogy Schumacher miként tette jobb csapattá a Mercedest és nyitotta fel a szemüket olyan dolgokra, amelyeket először nem csináltak. Most Bonnington és Shovlin ismét beszélt erről.
„Amikor először megjelent, te Jenson [Button] teljesítménymérnöke, én pedig a versenymérnöke voltam – mondta Shovlin. – Aztán hirtelen itt volt Michael. Emlékszem, mennyire sűrű időszak volt, hirtelen nagyon hosszú lett a teendőlistád. Mindent leírt, hogy mit kell megcsinálunk másnapra, és folyamatosan azt kérte, hogy elemezzünk az etapok alatt, próbáljunk ki különböző dolgokat. Jó volt, mert a csapat nagy része emiatt vált azzá a csapattá, ami ma. Lenyűgöző volt látni, hogy mennyire más volt, mint bármelyik másik pilóta.”
„Átformálta azt, ahogyan dolgoztunk, ami új munkamódszert tanított Nico [Rosbergnek], ez pedig folyamatosan megy tovább a versenyzőkkel. Mindig, amikor érkezik egy új pilóta, ennek az örökségnek, ennek a munkamorálnak egy része tovább él” – erősítette meg Bonnington
A teljes videó alább nézhető meg: