back to top
2025. június 06. 22:29
Többi

    KezdőlapF1Annyira rossz az Aston Martin, hogy Alonsónak szakítania kellett az alapvetésekkel a...

    Annyira rossz az Aston Martin, hogy Alonsónak szakítania kellett az alapvetésekkel a pontszerzéshez

    -

    Fernando Alonso elárulta, az Emilia-romagnai, valamint a Spanyol Nagydíjon is olyan helyen előzött, ahol az nem szokványos, mivel az autó erre kényszerítette. Az Aston Martin ugyanis gyenge az egyenesekben, ráadásul a gumikat sem kezeli jól.

    Fernando Alonso és az Aston Martin házassága álomszerűen indult, hiszen a kétszeres F1-es világbajnok 2023-ban az első nyolcból hat futamon dobogós helyen végzett. Ehhez képest két év alatt odáig jutottak, hogy a spanyol pilóta csak a kilencedik futamán tudta megszerezni első 2025-ös pontjait, ráadásul a Spanyol Nagydíj esetében is csak Max Verstappen büntetése miatt beszélhetünk többes számról.

    Itt a beismerés Verstappentől: direkt ment neki Russellnek

    Pedig a 43 esztendős versenyző idén háromszor is bejutott az időmérő harmadik szakaszába, ami azt mutatja, hogy az autó szombaton jobban működik, mint vasárnap. Ez még akkor is igaz, ha csapattársa, Lance Stroll – aki a kvalifikációkon általában gyengén teljesít, de a futamokon sokszor előre tud jönni – részben elfedi ezt a jelenséget, de a háromszoros dobogósra is igaz, hogy egyetlen idei Q3-as szereplése után mindössze tizenötödikként ért célba Imolában.

    Ebből is látszik, hogy a versenytempóval alapvető gondok vannak. Nem véletlen, hogy Alonsónak mind Imolában, mind Montmelóban olyan helyen kellett előznie, amely finoman szólva sem szokványos. A spanyol versenyző elégedett a vasárnapi eredménnyel, de ő is tisztában van vele, hogy a jelenlegi helyzet messze van az ideálistól.

    Nem volt elég jó a végsebességünk, így az egyenesekben sokat veszítettünk – idézi az Autosport. – A DRS segítségével egyetlen előzést sem tudtam végrehajtani. Mindegyik a hármas kanyarban lett meg kívülről, amely nem egy normális előzési pont, de ilyen megmozdulásokat kell kitalálnunk. Imolában is a hetes kanyar külső ívén előztem hármat az utolsó körökben. Szóval meg kell oldanunk ezt a szituációt, és el kell kezdenünk az egyenesekben, DRS-sel előzni, miként azt mindenki csinálja. Kicsit az egyenesbeli sebességünkön és a [gumik] kopásán is javítanunk kell. Ahogyan mondtam, szombatonként elég versenyképesek vagyunk, a vasárnapokon pedig a jelek szerint visszalépünk. Nagyon örülök, megvannak az első pontok, a végén jól jött ki a biztonsági autós [fázis], meg ilyesmi. Ha viszont visszamennénk csütörtökig, és újra teljesítenénk a hétvégét, akkor valamit változtatnunk kellene az autón, hogy kicsit jobban vasárnapra legyen állítva a szombathoz képest.”

    Mind Alonso, mind Mike Krack, az Aston Martin pálya menti feladatokért felelős főigazgatója egyetértett benne, hogy az autó egyensúlya nem volt jó, hiszen alulkormányzottnak bizonyult. Persze ezen a helyszínen a csapatok gyakran állítják be úgy a kocsit, hogy alulkormányzott kegyen, hiszen ez segít megóvni a hátsó abroncsokat, amelyek itt kritikusak, ám a 32-szeres F1-es futamgyőztes szerint nem ez a szemlélet okozta a problémát.

    Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában

    A silverstone-i istállónál már tavaly is komoly gondok voltak, hiszen a fejlesztések többsége nem hozta meg a várt eredményt. Az idei autó még szintén az előző mérnöki gárdához köthető, és az imolai, a padlólemezt és a karosszériát érintő csomag volt az első újítás, amely már a jelenlegi alakulathoz, illetve az új szélcsatornához fűződik. Éppen ezért fogalmazott úgy Andy Cowell csapatfőnök, hogy ez lényegében egy laboratóriumi kísérlet, hogy éles körülmények között is teszteljék az eszközeiket és az eljárásaikat.

    Az első kilenc hétvége láttán annyit mindenképpen meg lehet állapítani, hogy az AMR25-ös eleje gyenge, de a hátulja sem az igazi, ráadásul a légellenállás szempontjából sem hatékony. Ennek következtében a leszorítóerőt sem lehet csökkenteni, mivel akkor az autó elkezd csúszkálni. Ez a kombináció elsősorban a futamokon jelent komoly problémát.

    Az időmérő és a verseny közötti különbség nagyon egyszerű – jelentette ki Krack. – A kvalifikáción az ember rendre új gumikat tesz fel. Ezzel egy csomó problémát elfed, amellyel az autók küzdenek. Ez nemcsak a mi kocsinkra vonatkozik, hanem mindegyikre. Ezért is láthatunk kis különbségeket az időmérőkön, mert az új abroncs, az új felület a kocsik minden gyengeségét elfedi. Amint a gumik két-három-négy körösek lesznek, egyre inkább jelentkeznek a gyengeségek. Ezért látjuk, hogy az élmezőny autói csak mennek. Ezért szóródik szét ennyire a mezőny.”

    Az Aston Martinnál hosszú ideje megfigyelhető, hogy a versenygumikat rendre „hőkezelik”, vagyis az edzéseken is felteszik egy-két kör erejéig, hogy kevésbé legyenek érzékenyek a szemcsésedésre és a hőtani kopásra. Ennek következtében ugyan a csúcsteljesítmény alacsonyabb lesz, ám cserébe hosszabb ideig kitart, és nyilvánvalóan ez utóbbi a cél.

    Azonban valószínű, hogy a rossz gumikezelés sokkal inkább okozat, mintsem ok, és a probléma gyökerét a mechanikai és aerodinamikai tervezésnél kell keresni. Ez már csak azért is igaz lehet, mert az Aston Martinnak az abroncsok teljesítményéért felelős főmérnöke a korábban a Bridgestone-nál dolgozó Jun Matsuzaki. Ő volt az, akinek a segítségével az akkoriban a Force Indiánál versenyző Sergio Pérezt egy időben mindenki gumimágusnak tartotta, 2013-ban pedig ő jött rá elsőként, hogy ha a hátsó abroncsokat megcserélik, akkor hosszabb etapokat is kibírnak.

    Friss