back to top
2025. június 07. 07:05
Többi

    KezdőlapF1Eljött az ideje, hogy a Forma–1 választ találjon a „Verstappen-problémára”?

    Eljött az ideje, hogy a Forma–1 választ találjon a „Verstappen-problémára”?

    -

    Amellett, hogy Max Verstappen kétségtelenül már most ott van minden idők legjobb versenyzői között, a Spanyol Nagydíjon nem először világított rá saját maga sötét oldalára. A sportfelügyelők által kiosztott büntetés azonban nem feltétlenül tükrözi az elkövetett szabálytalanság súlyosságát.

    Max Verstappen kétségtelenül egy kiváló pilóta, amit alighanem még a legelvakultabbak sem vitatnak. Ezt már számtalanszor bebizonyította akár minden idők egyik legszorosabb bajnoki csatájában, akár azokban az években, amikor az autója kiemelkedett a mezőnyből. Vagy, ha csak a közelmúltat nézzük, három pole pozíciót és két futamgyőzelmet szerzett egy olyan évben, amikor egyértelműen nem az övé a legjobb autó.

    Verstappen a végén bukta el a dobogót, míg a McLaren simán nyert Barcelonában

    Azonban Fabien Gaillard az Autosporton megjelent cikkében felhívja rá a figyelmet, hogy a négyszeres világbajnok egy sötét oldallal is rendelkezik, és ezt a médiának, a csapatának, illetve a szurkolótáborának egy része hajlamos letagadni. Pedig a Spanyol Nagydíjon ez ismét megmutatkozott, sőt, talán minden korábbinál egyértelműbben jelent meg.

    Persze a George Russellnek való, bevallottan szándékos nekiütközés nem az első eset volt a Red Bull versenyzőjének karrierjében, amikor átlépte a sportszerűség határait. Elég csak a 2021-es Szaúd-arábiai Nagydíjra gondolni, amikor szándékosan „féktesztelte” Lewis Hamiltont (hozzá kell tenni, hogy ebben a brit pilóta is ludas volt, hiszen könnyedén elmehetett volna ellenfele mellett), vagy éppen meg lehet említeni az az évi interlagosi vagy a tavalyi mexikóvárosi futamot, amikor direkt kiterelte a hétszeres világbajnokot, illetve Lando Norrist, csak hogy megőrizze pozícióját velük szemben.

    Van, aki kizárta volna, de lehet, hogy így is el lesz tiltva a bosszút álló Verstappen

    Persze Verstappen mindig is ilyen volt, vagy legalábbis hosszú ideje ilyen: a végletekig próbálja a maga javára fordítani a szabályokat, és sokszor elmegy a szürkezónába. Ez egy bizonyos szintig becsülendő tulajdonság, és enélkül aligha lenne akkora alakja a sportágnak, mint amekkorává az elmúlt években kinőtte magát. Mostanra viszont egyértelművé vált, hogy mind a szabályalkotóknak, mind a sportfelügyelőknek kezdeniük kell valamit a helyzettel.

    A Russell-lel történt incidens során például a döntéshozók indoklásában szerepelt, hogy Verstappen „egyértelműen nem örült”, hogy el kell engednie a Mercedes versenyzőjét, vagyis helyesen utaltak rá, hogy az indulat vezérelte. Ennek ellenére csak a szokásos 10 másodperces büntetést rótták ki neki, és az egyetlen különbséget az jelentette, hogy a 2 helyett 3 büntetőpontot kapott.

    Itt a beismerés Verstappentől: direkt ment neki Russellnek

    A holland pilóta tettét a legtöbben Sebastian Vettel incidenséhez hasonlítják, aki a 2017-es Azeri Nagydíjon szándékosan ment neki Hamiltonnak. Nos, őt stop & go szankcióval sújtották, amely átszámítva 30 másodpercet jelent. Más szempontból pedig Russell egy héttel korábbi monacói esetét lehetne felhozni, aki az 5 vagy 10 másodperc helyett áthajtásos büntetésben részesült, miután a pályát levágva előzött, mindezt azért, mert bevallottan szándékosan csinálta.

    Itt az árulkodó jel arról, hogy a Red Bull is védhetetlennek tartja Verstappen tettét

    Persze az egy érvényes vita lehet, hogy ilyen esetben mennyire lehet hagyni, hogy a pilóták adott esetben visszaéljenek a szabályok adta lehetőségekkel. Azonban egyfelől egy pályaátvágást nem lehet összehasonlítani egy ütközéssel, másfelől a sportszabályzat ebből a szempontból rendkívül hiányos: a „deliberate” (szándékos), illetve „deliberately” (szándékosan) szavak összeadva egyszer szerepelnek a dokumentumban, és akkor is egy egészen másik témában.

    Verstappen montmelói esete tehát leginkább arra világított rá, hogy a Forma–1-nek, illetve az FIA-nak véget kell vetnie az eseti jellegű ítélkezésnek, és minél jobban le kell fedni a különböző eseteket. Persze ezt 100 százalékig lehetetlen megoldani, de például az egyértelműen szándékos cselekedeteket általában könnyű megkülönböztetni a véletlen, hibából fakadó incidensektől. És amíg ez nem történik meg, addig Verstappen és az övéhez hasonló mentalitással rendelkező versenyzők rendszeresen ki fogják használni a kiskapukat.

    Verstappen elvesztette a fejét, de a Red Bull óriási hibája sodorta őt ebbe a helyzetbe

    Friss