A Red Bull több óvást is benyújtott George Russell ellen a Mercedes brit pilótájának győzelmével záruló Kanadai Nagydíj után, de ezt végül elutasították a felügyelők.
A versenyt lezáró biztonsági autós fázis során Max Verstappen azzal vádolta Russellt, hogy kétféle módon is szabályt szegett.
A Mercedes versenyzője egy alkalommal az utolsó sikán előtti egyenesben haladva a fékbe taposott, majd miután Verstappen ettől egy pillanatra elé került, jelentette a rádióban, hogy „Verstappen éppen megelőzött engem a biztonsági autó alatt”, majd hozzátette: „Nem tudom, mit csinált Verstappen, amikor a biztonsági autó mögött haladtam.”
Verstappen rögtön jelentette a rádióban, hogy „George hirtelen agresszívan fékezett”, mire mérnöke, Gianpiero Lambiase azt felelte, megvizsgálják, hogy Russell nem helyénvaló módon vezetett-e. GP ezután arra utalt, hogy Russell csőbe akarta húzni Verstappent, hátha kap egy büntetőpontot és eltiltják a következő versenytől.
Az eset, amiért az óvás történt:
Two opposing views on this moment between George Russell and Max Verstappen 👇#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/nqcypxzjWH
— Formula 1 (@F1) June 15, 2025
„Szerintem mindeketten próbáltuk jelezni a safety carnak, hogy gyorsítson, mert csak 120 km/órás sebességgel ment. De talán azért tette ezt, hogy több időt hagyjon a pályabíróknak, hátha megtehetünk még versenyben egy kört – nyilatkozta Verstappen a Sky-nak. – Úgyhogy szerintem George megpróbálta felgyorsítani a biztonsági autót, én ugyanezt próbáltam, majd amint ő is ezzel próbálkozott, után visszavett és kisebb zavart okozott.”
A történtek után Verstappen háromszor is arra panaszkodott a rádióban, hogy Russell a megengedett 10 autós távolságnál jobban lemaradt a safety cartól. Ilyenért Sergio Pérez, a Red Bull korábbi pilótája a 2023-as Szingapúri Nagydíjon 5 másodperces időbüntetést kapott.
Red Bull: világosak a szabályok
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke elmondta, hogy két dolgot kifogásoltak, számolt be róla Adam Cooper újságíró az X-en. Az egyik a nem megfelelő vezetés, a másik pedig a túlságosan nagy safety cartól való távolság.
„Egyértelműen nem George-nak szól ez – felelte Horner arra a felvetésre, hogy a Red Bull öt verseny alatt harmadszor óv Russell ellen. – De a szabályok nagyon világosak a safety carról. Ha emlékeznek, Checo 2022-ben Szingapúrban két büntetőpontot kapott. Két óvást nyújtottunk be. Az első a biztonsági autó mögötti nem megfelelő vezetéssel kapcsolatos, amikor George keményen fékezett és közben a tükörben figyelte Maxot.”
„A második esetben nagyon egyértelmű, hogy a biztonsági autótól hagyott távolság jóval túlment, azt hiszem, háromszor akkora volt, mint a megengedett távolság. Jogunkban áll megóvni ezt, ezért be is nyújtottunk az óvást.”
Nem jártak sikerrel
Mint kiderült, a Red Bull végül a safety carhoz viszonyított túl nagy távolség miatt nem óvott, csak azt kifogásolta a sportszabályzatra és az FIA Nemzetközi Sportkódexére hivatkozva, hogy Russell szükségtelenül és kiszámíthatatlan módon fékezett, és amikor jelentette a rádióban, hogy Verstappen megelőzte őt, az „sportszerűtlen szándékról” árulkodott. Magyarán, ezzel akarta elérni, hogy megbüntessék a hollandot.
A Red Bull telemetriai adatokat is csatolt az óváshoz, illetve kiemelte, Russell a tükörbe nézett a fékezés előtt, ami további bizonyíték arra, hogy Verstappen csőbe húzása volt a cél. A bikás istálló emellett azt is felhozta, Russellnek tudnia kellett, hogy nem lesz újraindítás, ezért szükségtelen a fékek és gumik melegítése.
A Mercedes viszont azzal védekezett, hogy általánis eljárás a fékek és gumik hőmérsékleten tartása, Russell pedig korábban azért mutogatott a safety carnak, hogy gyorsítson, mert nem volt biztos benne, hogy nem lesz újraindítás. A Russell féknyomását mutató telemetrai a csapat szerint nem volt kiemelkedően nagy, a pilótájuk pedig nem Verstappent akarta beugrasztani a tükörbe nézéssel, csak megbizonyosodott róla, hogy a holland nem fog belerohanni, ha fékez.
Miután a felek 45 percet töltöttek a felügyelőknél, helyi idő szerint este 9 óra 5 perckor, 5 és fél órával a leintés után megszületett az ítélet: a felügyelők megalapozatlannak találták a Red Bull óvását, így Russell megtarthatta a győzelmet.
„Elfogadjuk a 63-as autó versenyzőjének magyarázatát és elégedettek vagyunk azzal, hogy a 63-as autó vezetője nem vezetett problémásan azzal, hogy ott fékezett, ahol, és annyi ideig, amennyi ideig. Azzal, hogy egyszerűen jelentette a csapatának, hogy az egyes autó megelőzte őt, nem követett el sportszerűtlenséget. Még ha az óvás nem is állította ezt, azt is megállapítottuk, hogy a fékezéssel a 63-as autó nem követett el sportszerűtlenséget” – állt a felügyelők indoklásában.
Így látja utólag Norris és Piastri a kanadai futam végén történt ütközésüket