Súlyos hibát követett el egy görög versenyző az Akropolisz Rallyn szombat reggel, aminek következtében akár tömegtragédia is történhetett volna. Szerencsére nem történt.
Az Akropolisz Rally szombat reggeli második, összességében a verseny kilencedik szakaszának végén a stopállomás helyére csapódott a 60-as rajtszámú Rally3-as Ford Fiestával versenyző görög Stephanos Theocharopoulos – Giorgos Katsalis páros.
Mint kiderült a páros nem fékezett, hanem gyorsított a szakaszt célvonalát követően, majd elvesztette uralmát autója felett, ami hatalmas szerencsére minden, az állomáson dolgozó személyt elkerülve egy sziklának ütközve állt meg. A balesetből akár tömegtragédia is lehetett volna, azonban szerencsére senki sem sérült meg.
Szombat este a verseny felügyelői meghallgatásra idézték be a görög kettőst, valamint csapatuk képviselőjét.
A felügyelők által kiadott közlemény az eset vizsgálatáról így hangzik:
“A meghallgatásra 2025. június 28-án, szombaton 20:25-kor került sor a 60-as rajtszámú autó versenyzőjének, navigátorának és csapatképviselőjének jelenlétében.
A vizsgált incidens az SS9 – Karoutes 1 – szakasz végén történt.
A versenyigazgató jelentése szerint, amelyet a Stop állomás biztonsági tisztviselőjének (Mr. Tsironis Andreas) írásbeli nyilatkozata is alátámaszt, a 60-as rajtszámú autó nem lassított megfelelően a célvonal átlépése után, és ezt követően elvesztette uralmát az autó felett a célvonal és a Stop állomás közötti lassító zónában. Ennek eredményeként az autó a Stop állomásra sodródott, majd egy közeli sziklának ütközve állt meg. Az incidens során egy médiakamera megsemmisült. Szerencsére a csapat, a nézők vagy a tisztviselők körében nem történt személyi sérülés.
A meghallgatás során a versenyző kezdetben azt állította, hogy fékezési probléma akadályozta meg abban, hogy lelassítsa az autót. A felügyelők azonban bemutattak olyan nyomkövetési adatokat, amelyek azt mutatták, hogy az autó sebessége a célvonal után röviddel 108 km/h-ról 124 km/h-ra nőtt a lassítási zónában – ez a növekedés nem egyeztethető össze a fékezési hiba magyarázatával, mivel ez jellemzően lassulást, vagy legalábbis további gyorsulás elmaradását eredményezné.
Miután a páros kezdetben fékproblémának tulajdonította az esetet, a pilóta a nyomkövetési adatok megismerése után megváltoztatta magyarázatát, kijelentve, hogy valójában rosszul mérte fel a célvonal helyzetét, és elnézést kért a hibájából eredő incidensért.
A pilóta a meghallgatáson azt is kijelentette, hogy a szabályoknak megfelelően kétszer teljesítette a 9-es gyorsasági szakasz pályabejárását. A hivatalos nyomkövetési adatok azonban megerősítik, hogy a pályabejárás során csak egy áthaladás történt. Ez az ellentmondás tovább fokozta a felügyelők aggodalmát a pilóta által adott magyarázatok pontosságával és megbízhatóságával kapcsolatban. A navigátor megerősítette, hogy a szokásos megjegyzést tette a célvonalról, de aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a lassítási zóna túl rövid. Az itiner szerint azonban a célvonal és a megállóhely közötti távolság 270 méter volt, ami hasonló a rali más szakaszaihoz.
A csapat képviselője jelezte, hogy két fedélzeti kamera volt az autóban, de felvételt nem tudták bemutatni azok állítólagos túlmelegedése miatt. Bár ezt a magyarázatot tudomásul vették, az ellenőrizhető fedélzeti felvételek hiánya sajnálatos módon megfosztotta a felügyelőket a potenciálisan kritikus bizonyítékoktól, amelyek tisztább képet adhattak volna az incidensről. A felvételek hiánya sajnálatos, különösen a helyzet súlyosságát tekintve.
Tanakot is elérte a probléma, de így is nyerte az Akropolisz Rallyt
A felügyelők elismerik, hogy a versenyzőnek korábbi tapasztalata is van az Akropolisz Ralin. A célvonal és a Stop állomás közötti megfelelő irányítás és figyelem fenntartásának elvárása minden versenyzőre egyformán vonatkozik, az autó biztonságos irányításának elmulasztása a lassítási zónában nagyon veszélyes helyzetet teremtett egy olyan helyszínen, ahol több sportbíró és médiaszemélyzet is jelen volt.
A felügyelők hangsúlyozzák, hogy a biztonság minden FIA versenyen a legfontosabb. A kontroll elvesztése olyan területeken, mint például a Stop állomás előtti zóna, jelentős potenciális kockázatot hordoz. Bár ebben az esetben nem történt személyi sérülés, a helyzet súlyosságát nem szabad alábecsülni.”
A felügyelők ezt követően kizárták a görög párost, és 2 000 euró pénzbüntetést szabtak ki számukra.