back to top
2025. december 14. 23:57
Többi

    KezdőlapF1„Nagyon nehéz lesz” – a franciák legendája szerint hosszú időre kiírta magát az...

    „Nagyon nehéz lesz” – a franciák legendája szerint hosszú időre kiírta magát az F1-es sikerekből a Renault

    -

    Alain Prost pályafutása ezer szállal kötődik a Forma–1-től az idei szezon végén ismét búcsúzó Renault-hoz, és bár a négyszeres világbajnok 2021-ben viharos körülmények között távozott tanácsadói pozíciójából, elmondása szerint a mai napig vannak közös projektjei a gyártóval. Ennek ellenére a Professzor úgy látja, a mostani döntéssel a Renault hosszú távra elvágta magát a sikeres F1-es szereplés lehetőségétől.

    A franciák legendája az 1985-ben nyert első világbajnoki címét ünneplő Motor Sport-gálaesten beszélt arról, hogy mit jelentett számára a márka, és miért szomorú amiatt, hogy a Renault 2026-tól már csak az Alpine-istálló szponzoraként lesz jelen a száguldó cirkuszban, hiszen a Viry-Châtillonban működő motorgyár erőforrásait átcsoportosítják, és a továbbiakban az Alpine WEC-programjának hajtásláncait fejleszti és gyártja.

    Prost már fiatal versenyzőként kapcsolatba került a Renault-val, hiszen 1976-ban megnyerte a francia Formula Renault-bajnokságot, majd egy évvel később Európa-bajnok lett, ezután pedig a francia és európai F3-as szereplései során szintén Renault-motoros autókkal versenyzett. Az F1-ben 1980-ban a McLaren színeiben debütált, de aztán 1981-től már a Renault gyári istállójának tagja volt, ahol három szezon alatt összesen 9 futamot nyert, 1983-ban pedig kis híján világbajnok lett.

    „A Renault-val akkor kerültem kapcsolatba, amikor még versenyiskola volt, majd jött a Formula Renault – ez körülbelül 50 évvel ezelőtt volt – ezért mindig figyelemmel kísérem őket, mindig dolgoztam nekik. Még ma is csinálok velük dolgokat – nyilatkozta a Professzor a Motorsport Magazine-nak. – Sajnálatos döntés [a kiszállás]. Pénzügyi szempontból értem, mert ha Franciaországban működtetsz egy csapatot, a költségek magasabbak, mint ha például Angliában tennéd ezt. Természetesen nagyon szomorú vagyok, mert ez egy hosszú történet, és úgy tűnik, egyszerűen eltűnnek anélkül, hogy bárki igazán beszélne erről. De ha ma itt vagyok, az miattuk van. Amiatt a történet miatt, amit a motorsportban, az F1-ben létrehoztak – mi ennek a történelemnek a részei vagyunk.”

    NE HASZNÁLD!
    Prost 1981-ben, a Renault F1-es gyári istállójánál töltött első évében | Fotó: DPPI

    A Renault évtizedeken át meghatározó szereplője volt az F1-nek: 1977-ben ők vezették be a turbómotort a sportágban, majd a 90-es években öt egyéni és hat konstruktőri bajnoki címet nyertek az immár szívómotoros erőforrásaik. Legutóbbi sikerkoszakukat a Red Bull-lal élték, hiszen 2010 és 2013 között az ő V8-asaik hajtották Sebastian Vettel és Mark Webber autóját, és bár nem számítottak a mezőny legerősebb erőforrással rendelkező gyártójának, a befújt diffúzor és egyéb technikai újítások tökéletesítésével oroszlánrészt vállaltak a sikerekből.

    A 2014-ben induló hibrid korszakot azonban nagyon rosszul kezdték, és bár azóta fejlődtek, ezt a hátrányt soha nem sikerült ledolgozniuk. A 2026-os új motorszabályok nagy lehetőséget kínáltak a felzárkózásra, ám ahelyett, hogy megpróbáltak volna visszatérni, elkaszálták az F1-es motorprogramot, így az Alpine jövőre Mercedes erőforrásokkal fog versenyezni. Prost pedig úgy véli, hogy amennyiben a jövőben úgy döntenek, hogy ismét szerencsét próbálnak, nagyon nehéz dolguk lesz. „Nagyon nehéz lesz visszatérniük. Talán nagyon hosszú idő múlva, de túl nehéz – talán csak valamilyen más formában” – mondta az utolsó vb-címét 1993-ban Renault-motorral nyerő (nyitóképünkön) négyszeres világbajnok.

    Könnyen elképzelhető, hogy a most 70 esztendős Professzor ebben a visszatérésben – amennyiben lesz – már nem vállal majd szerepet, noha Laurent Rossi, az Alpine korábbi vezérigazgatója már rég nincs képben. Ő volt az a személy, akivel Prostnak nézeteltérése támadt, sé végül nem fogadta el a 2022-es szezonra kapott tanácsadói szerződéshosszabbítást. Az azonban biztos, hogy még ha egy új projektben talán már nem is lesz benne, ő lesz a Renault egyik legnagyobb szurkolója, ha a legendás márka egyszer visszatérne a világ legnagyobb motorsportos színpadára.

    Prost alkalmatlannak nevezte korábbi főnökét, és beleállt az ismét tisztogató egykori csapatába

    Friss