A 2023-as Rally Hungaryn is szerepel a programban az a szuperspeciál szakasz a Rabócsiringen, amely az előző években óriási közönségsikert aratott. Nem is csoda, hiszen a helyszín már sok autósport eseményen bizonyította, hogy a pálya évtizedes története során felgyűlt tapasztalatot felhasználva, tökéletes környezetet nyújt a koncentrált autósport élményhez.
A Rally Hungary szuperspeciál szakaszát nem csak a versenyzők teszik élvezetessé. Az őszi estét a vizuáltechnika, a fényeffektek és a szervezők által évről évre megújított attrakciók varázsolják egyedivé. Az élményt belülről már többször átélte Herczig Norbert is, aki a nemzetközi versenyeken már számtalanszor vett részt különféle szuperspeciálokon.
„Azért tartom jó kezdeményezésnek, mert közel hozza a nézőket, a rajongókat. Az, amikor bent vannak az erdő közepén és látnak bennünket elszáguldani, másfajta élmény. Nyilván szakmai szemmel az a rally csúcsa, az igazi adrenalinbomba. A szuperspeciál ahogy a nevében is benne van, speciálisabb. Itt nem feltétlenül kell az időre figyelni, nem akkora baj, ha egy páros egy-két másodpercet feláldoz a szépség oltárán és kiszolgálja a nézőket” – mondja Norbi.
Persze ezeken az eseményeken a hangulat akkor az igazi, ha a versenyzők és a show mellett a nézők is minél többen eljönnek, a rajongók jelenlétét ilyenkor még inkább érzik a versenyzők is, a helyszín stadion jellege pedig fokozza a hangulatot.
„Jó volt az látni, hogy nálunk is rengetegen voltak a Rabócsiringen amikor a Rally Hungary része volt ez a szuperspeciál. Most valami hasonlót éreztem a portugál vb futamon is. A második nap utolsó gyorsaságiját ott is egy rallycross arénában rendezték, és ott is egymás mellől rajtoltak az autók. A domboldal és a nézőtér tele volt emberrel. Ezek az arénaszerű helyszínek ideálisak, biztonságos, jól tudnak elhelyezkedni a nézők, sokkal többet látnak, mint egy erdőben, és a tempó is alacsonyabb, így többször és hosszabb ideig figyelhetik az autókat.”
A szuperspeciál abban különbözik a prológtól, hogy mérik a versenyzők idejét és az bele is számít a verseny értékelésébe, mig a prológ esetében ha mérik is az időt, az nem számít bele a végeredménybe.
„Nekünk versenyzőknek annyiban nehezebb, hogy kétfelé kell megfelelnünk, akár magunknak is. Egyrészt szeretnénk kiszolgálni a nézőket, a másik oldalon viszont az idő is fontos, vagy nem akarjuk eldobni az addig keservesen megszerzett előnyt, vagy ha a verseny elején van a szuperspeciál, nem szeretnénk hátrányból indulni. Látjuk, hogy az Eb és a vb is elképesztően szoros, a tizedmásodperceknek is jelentősége van. Én azt gondolom, hogy végső soron emiatt is nyernek a nézők, mert egy idő után már nem annyira érdekes, ha csak pörögnek-forognak az autók. A tét miatt valódi versenyt is látnak, aki pedig megteheti, az kicsit jobban színezi” – mondja Herczig Norbert, az ideális időpontot illetően viszont ő inkább a nappali szakaszokat kedveli.
„Szerintem nappal jobban követhető az esemény, többet látnak a nézők. Az viszont kétségtelen, hogy este más a hangulat, hangsúlyosabb a körítés. Az esti futamoknál a versenyautók extra lámpái vakítanak, bár az is igaz, hogy ha a nézők feljebb helyezkednek el, mint ahogy a Rabócsiringen is, akkor ez nem akkora probléma.”
Sokak számára a legendás Bajnokok Tornáját idézi az, amikor a versenyzők párban indulnak a szuperspeciálon. A riválisok vetélkedése ugyan mindig érdekes, ugyanakkor nem annyira meglepő, hogy a profi versenyzők ekkor sem egymásra figyelnek.
„A saját feladatomra koncentrálok, a következő kanyart figyelem. Ha a másik párost is nézném akkor az kizökkent a koncentrációból. A végén persze megnézzük, ki volt a gyorsabb” – teszi hozzá Herczig Norbi.
A szuperspeciál szakaszok ideálisak arra, hogy azok a szurkolók akik nem, vagy kevéssé ismerik a rallyt megismerkedjenek a szakággal. Érdemes családdal, vagy baráti társasággal érkezni az eseményre, mert itt ők is képet kaphatnak a rally szépségeiről, megérthetik azt a lelkesedést, ami miatt egy rajongó elzarándokol a pályák szélére. A versenyzők is tudják ezt, így a Skoda Rally Team Hungaria is népes csapattal érkezik a Rally Hungary szuperspeciáljára.
„Ideális közeg arra, hogy a barátokat elhozzuk egy versenyre, de nekünk az is fontos, hogy a döntéshozók is látványos közegben, jól követhetően látják a rallyt. Itt a rally szépségei mellett azt is meg tudjuk mutatni, hogy mennyi embert vonz ez a sport. Az is fontos, hogy mivel a pálya szinte minden pontja látható, mindenki látja az eseményeket, senki sem marad le egy-egy akcióról. Az én tippem az, hogy érdemes úgy helyezkedni, hogy lássuk a pilóta és a navigátor arcát, tekintetét, én, ha vb futamot néztem, mindig ilyen pontot kerestem.”
A szuperspeciál szakaszok remek lehetőséget nyújtanak arra is, hogy az egyes kategóriák közötti különbséget szemléltessék. A pályán jól érzékelhető, hogy egy Rally2-es autó mennyivel gyorsabb az egyenesben, mint a Rally3-as, vagy Rally4-es, és a kanyarsebességek közötti különbség is szemléletesebb. A pilóták közötti differencia viszont már kevésbé árulkodó. Lehet, hogy valaki nagyon gyors az alacsonyabb tempójú, szlalom jellegű szakaszokon, de a hosszú, gyors szakaszokon már fordulhat a kocka.
Október 6-8. között a Rally Hungaryn ismét lehetőségük lesz a nézőknek, hogy testközelből is lássák az autókat. A Nyíregyháza belvárosában rendezett gyorsasági szakasz mellett a Máriapócson a Rabócsiringen is sor kerül a hagyományos szuperspeciálra.