A Barum Rallyval harmadik aszfaltos és idei hetedik versenyéhez érkezik a nyolc futamos ERC szezon. Összegyűjtöttünk néhány információt az augusztus 18-20. között megrendezendő cseh versenyről.
A verseny története
A verseny központja Zlín, mely akkor kezdett el nagyvárossá válni, amikor Tomás Bata cipőgyárat alapított a városban 1894-ben. A Barum gumiabroncs gyártó céget a Bata cég leányvállalataként hozták létre 1948-ban. A Bata család irányította cég gumitalpú csizmákat gyártott, a vasúti szállítás igen magas költsége pedig a vállalatot arra kényszerítette, hogy 1934-ben létrehozza saját járműparkját, amivel meg tudja oldani a közúti szállítmányozást. 1948-ban a három nagy csehszlovák gumigyártó, a zlíni Bata, a náchodi Rubena és a Hrádek nad Nisou városban található Mitas egyesítve lett. A z újjonan létrejött cég irányítását a cseh állam elvette a Bata családtól. 1953-ban az üzem a Rudy rijen (Vörös Október) nevet kapta az 1917-es októberi orosz forradalom után, majd 1966-ban egy új üzem építése kezdődött Otrokovicében, 1967-ben pedig már a zlíni gyárban megkezdődött a radiál gumiabroncs gyártása is. 1971-ben a Vörös Október cég elindította Otrokovicében a félüzemi gumigyártást, aminek ünnepségére az autósportot is szerető tulajdonosok autóversenyt hirdettek Zlínbe (1949-89 közötti nevén Gottwaldov, Csehszlovákia első kommunista elnöke, Klement Gottwald után).
A verseny már az első alkalomtól nagy sikernek örvendett, 1984-ben pedig az Európa-Bajnokság naptárába is bekerült, onnantól kezdve folyamatosan ad otthont az ERC mezőnynek. A verseny szervizparkja Ottrokovicében található, a Barum cég gyárának és elosztó központjának közelében.
Érdekesség, hogy Tomás Bata irodája ma is megtalálható egy mozgó liftben a Regionális Hatóság 21-es épületében, melyben a Barum Rally irányítási központja is helyet kap évről évre.
A szurkolók által is igen kedvelt verseny jellemzően gyors aszfaltos szakaszokon zajlik, melyek tele vannak bukkanókkal, a versenyzők dolgát pedig bármikor nehezítheti egy-egy zápor.
A Barum Rally legsikeresebb versenyzője Jan Kopecky, aki 10 alkalommal tudott az első helyen zárni és 2015 óta folyamatosan szerzi a győzelmeket. A korábbi győztesek között található a néhai Ferjáncz Attila is, aki dr. Tandari János navigálásával 1987-ben tudott nyerni Audival.
A Barum Rally legutóbbi győztesei
2007. Nicolas Vouilloz – Nicolas Klinger (FRA) Peugeot 207 S2000
2008: Freddy Loix – Robin Buysmans (BEL) Peugeot 207 S2000
2009: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2010: Freddy Loix – Frédéric Miclotte (BEL) Skoda Fabia S2000
2011: Jan Kopecky – Petr Stary (CZE) Skoda Fabia S2000
2012: Juho Hanninen – Mikko Markkula (FIN) Skoda Fabia S2000
2013: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia S2000
2014: Václav Pech jun – Petr Uhel (CZE) Mini Cooper S2000 1.6T
2015: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2016: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2017: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2018: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2019: Jan Kopecky – Pavel Dresler (CZE) Skoda Fabia R5
2021: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
2022: Jan Kopecky – Jan Hlousek (CZE) Skoda Fabia Rally2 evo
A 2023-as ERC bajnokság
Hayden Paddon úgy érkezhet Csehországba, hogy ha 55 pontos előnyéből legalább 35-öt megőriz Martins Sesaks előtt, történelmet ír és az első nem európai Európa-bajnok lesz. Az új-zélandi versenyzőnek azonban korántsem lesz könnyű dolga, hiszen több győzelemre is esélyes versenyző lesz a mezőnyben. Jan Kopecky megcélozhatja a 11. győzelmét, de Mads Ostberg, Alexey Lukyanuk, Filip Mares, Erik Cais és Chris Ingram is megnehezítheti ebben dolgát. Hayden Paddon feltehetőleg a biztonságos versenyzésre törekszik majd és nem feltétlenül hajt a győzelemre.
A cseh versenyen öt magyar párosnak szurkolhatunk: Csomós Miklós és Bán Viktor, valamint László Martin és Berendi Dávid az ERC-mezőnyében, László Zoltán és Zsíros Gábor az Eb értékelésen kívül indul Skoda Fabia Rally2 evóval, míg Vogel Adrienn és Maricsek Miklós a cseh Peugeot Kupában hajt majd a jó eredményre Rally4-es 208-assal. Bartha Nándor és Farkas Martin pedig egy Peugeot 206-al áll rajthoz.
A Barum Rally útvonala
Idén 13 szakasz és 200.43 km versenytáv vár a 110 nevezőre, köztük a 25.64 km-es Troják szakasz szombaton, valamint a meglepetéseket tartogató Semetin gyorsasági vasárnap.
Barum Rally 2023, időterv
Augusztus 18., péntek
08:00 Shakedown 3.14 km
21:00 SS1 SSS Zlín 9.57 km
Augusztus 19., szombat
09:28 SS2 Slušovice 1 12.73 km
10:36 SS3 Katerinice 1 10.86 km
11:39 SS4 Troják 1 25.64 km
15:02 SS5 Slušovice 2 12.73 km
16:10 SS6 Katerinice 2 10.86 km
17:13 SS7 Troják 2 25.64 km
Augusztus 20., vasárnap
08:23 SS8 Semetin 1 11.51 km
09:21 SS9 Pindula 1 18.00 km
10:35 SS10 Halenkovice 1 16.69 km
13:13 SS11 Semetin 2 11.51 km
14:11 SS12 Pindula 2 18.00 km
16:05 SS13 Halenkovice 2 (Power Stage) 16.69 km
Időjárás
Zlín környékén csupán péntek napközben lehet esély némi csapadékra, azonban a verseny további részében száraz idő várható, 29-31 fok közötti hőmérséklettel.
Nevezési lista
Teljes élő közvetítés (fizetős): Rally.tv – Rallysport mindennap 24 órában
Bajnokság állása
Élő eredmények