2024. május 03. 08:28

KezdőlapERCMinden energiáját mozgósította Vincze Ferenc a Rally Hungaryn

Minden energiáját mozgósította Vincze Ferenc a Rally Hungaryn

-

Betegen versenyzett pilóta és navigátor a Rally Hungaryn és így értek el hatalmas sikert: első közös ERC futamukon második helyen végeztek! Vincze Ferenc és Percze Nándor a gyorsasági szakaszokon az utolsó csepp energiáját is mozgósította, hogy maximálisan koncentráljon. Annyira kimerültek, hogy a pilóta hétfőn már magas lázzal feküdt otthon és beszélni sem tudott, így csak ma tudtuk közösen felidézni a versenyt és az eredmény hátterét.

Nagyon nehéz verseny volt – kezdte Vincze Ferenc. Nem tudom milyen nehezek az Eb futamai, mert még nem jártam kint, de többen azt mondták, hogy a Rally Hungary nagyon nehéz forduló. Szerintem két gyorsasági kiemelkedően kemény feladat volt, az Újhuta és az Abaújvár–Füzér. Ezekben volt minden, szűk aszfalt, széles aszfalt, jó minőség, dobálós út, és ugye murva is, ahol aszfalt gumikkal nem volt egyszerű menni. Aki ezeket a gyorsaságikat jól teljesítette, az tudott az elejében lenni, és így is volt, mert a nagyobb időkülönbségek ott alakultak ki.

Térjünk vissza erre a murva kérdésre. A rally lényege valahol éppen az, hogy alkalmazkodni kell a körülményekhez, nem így van?

Igaz, arról szól, hogy mindent meg kell oldani, minden körülményhez alkalmazkodni kell. Picit én is tartottam tőle, a rajtokban úgy álltam, hogy volt bennem egy kis gyomorgörcs, hogy hogyan fogjuk teljesíteni. Komoly kihívás volt, de szerencsére jól tudtuk kezelni, mert mi hárman ezeken a szakaszokon tudtunk meglógni a többiektől. A többi, picit sterilebb, egységesebb pályán jóval kisebb időkülönbségek alakultak ki. Emellett az is kulcsfontosságú volt, hogy nem kaptunk defektet, hiszen többen kaptak, bár volt aki szerencsésen, például Ostberg a gyorsasági legvégén, így nem veszített sok időt. Nekünk is volt egy szerencsétlen esetünk a mádi körgyorson, ahol előttünk rajtolt egy elsőkerekes Rally4-es Peugeot, annak a porában tettük meg a második kört és a végén utol is értük. Ha az nincs, talán harcolhattunk volna a győzelemért is.

Vincze
foto: @World / Red Bull Content Pool

Ez az alkalmazkodóképesség kellett ahhoz is, hogy egy új abronccsal rögtön az első évben magyar bajnokok legyetek és a hazai ERC futamon is második helyen érjetek célba?

Ezen már sokat gondolkodtam én is. Ugye most Mixi és Mads is más gumikon ment, nem voltak egyenlőek a feltételek ezen a téren. Az is látszik, hogy Hankookkal még nem sokan versenyeznek, de mivel látszik, hogy ezzekkel a gumikkal tudtunk ilyen eredményeket elérni, biztos, hogy jó abroncsok. Az évek során mentem többféle gumival, azt pontosan tudom, hogy nagyban meg tudják határozni egy verseny végeredményét. Azt is láttuk, hogy Ostberg eddig nem volt a top 5-ben aszfalton, most pedig nyert. A gumi szerintem nagyon jó, és valóban nekem is van egy olyan tulajdonságom, hogy bármit kapok, annak nagyon hamar, viszonylag magas százalékát ki tudom autózni. Ráadásul az autónk is új volt idén, ezt is meg kellett tanulni. Összességében ezek miatt tudtuk elérni ezeket az eredményeket, és ahogy mondtam, a hétvégén is gyorsan és jól tudtunk alkalmazkodni a változó körülményekhez.

Amikor reggel kiderült, hogy betegen rajtoltok el a Rally Hungaryn, mit mondtatok egymásnak Nándival? Te a top5-be vártad magatokat, Nándi merészebb volt és a dobogót célozta meg, nem fordult meg a fejetekben, hogy ilyen állapotban nincs értelme küzdeni?

Hú, ez nagyon nehéz volt. Szerencsére akkor nem voltam ilyen rosszul, mint most, hétfőn beszélni sem tudtam, a lázam is magas. Biztos a kialvatlanság is közrejátszik ebben, és az energiáinkat is elhasználtuk a hétvégén. Talán épp ez volt a kulcs, hogy a maradék energiáinkat sikerült a gyorsasági szakaszokra koncentrálni. Meg hát egy esélyünk volt, nem lehetett szenvedni, teljesíteni kellett, és az adrenalin is sokat segített. Az etapok talán emiatt nehezebbek is voltak, mert ott hirtelen jött a fáradság. Azt hiszem viszonylag jól összeszedtük magunkat, nagy hibát nem követtünk el. Kisebb hibák pedig mindig vannak egy ilyen hosszú versenyen, de ez természetes.

Vincze
foto: @World / Red Bull Content Pool

Ostberg azt mondta, hogy próbált nyomást helyezni Mixire. Ti próbáltatok nyomást helyezni Ostbergre, vagy megelégedtetek azzal, hogy első közös ERC futamotokon egy csodálatos dobogós eredmény felé haladtok?

Nem tudtunk dönteni, hogy mit csináljunk. Lehet, hogy ha a körgyorson jóváírják az időnket, akkor az utolsó gyorsaságira egálban fordulhattunk volna, és akkor megpróbálhattunk volna nagyobb nyomást helyezni rá. Mivel nem így történt, neki már volt 8-9 másodperc előnye, és megbeszéltük, hogy ha nincs hibája, úgysem érhetjük utol, így az volt a taktika, hogy próbáljunk meg elkerülni a defektet. A verseny elején viszont még csak azzal foglalkoztunk, hogy próbáljunk a saját nagyon jó tempónkat autózni és meglátjuk, ez mire elég. Így is tettünk, ott nem volt helye a taktikázásnak.

Az ERC-ben sokszor előfordul, hogy a helyi versenyzők alaposan feladják a leckét az Eb menőknek, ez valahol természetes is. Ostberget kivételével ti is alaposan elvertétek az ERC menőit. Az, hogy ez a hazai pályának köszönhető e, csak jövőre derül ki, ha indultok a többi Eb futamon is?

Nem gondolom, hogy ez a hazai pályának köszönhető, és nem is gondolom, hogy alaposan elvertük őket, hiszen nekik voltak problémáik, de valóban elég komoly előnyünk volt a többiekkel szemben. Murván biztosan nem így lenne a helyzet, ott például Sesks ugyanilyen különbséggel előzne meg minket. Szerintem a Rally Hungary fényében aszfalton lehetne esélyünk, fel tudnánk készülni a külföldi aszfaltos versenyekre is. Murván van még elmaradásom az élmezőnyhöz képest, ott sokat kellene fejlődnöm, de azt meg csak sok teszttel lehet.

Meg is határoztad a jövő évi irányt, amit már csak be kell jelenteni?

Nagyon nehéz. December-január környékén látjuk majd jobban. Az a terv, hogy ERC futamokon tudjunk menni, de látom, hogy nem lesz olyan egyszerű. Két éve ezt tervezzük, de egyszer sem jött össze. Ettől függetlenül próbálok optimista maradni, és bízok benne, hogy most sikerül.

Vincze
foto: @World / Red Bull Content Pool

 

 

Friss