vasárnap, augusztus 14, 2022
KezdőlapF1Agykárosodás veszélyezteti a pilótákat, Wolff szerint ezért kell lépnie az FIA-nak

Agykárosodás veszélyezteti a pilótákat, Wolff szerint ezért kell lépnie az FIA-nak

-

- Hirdetés -

A Mercedes csapatfőnökének olyasmit mutatott az FIA elnöke a Magyar Nagydíjon, ami után Toto Wolff szerint nem kérdés, hogy valamit kezdeni kell a delfinezéssel.

Az idei szezon egyik slágertémája a 2022-es szabályok szerint épült autókra jellemző pattogás, avagy delfinezés, illetve annak versenyzőkre gyakorolt hatása. Mivel korábban sok pilóta panaszkodott arra, hogy igencsak káros az egészségükre, amikor nagy sebességnél folyamatosan az aszfalthoz verődnek, az FIA lépett, és bejelentette, hogy a Belga Nagydíjtól maximalizálja az autók pattogását.

- Hirdetés -

Mindez több csapatnak nem tetszik, a leghangosabban pedig a Red Bull tiltakozik, amelynek idei autója nem pattog, mégis hátrányosan érinthetik a kötelező jelleggel bevezetendő változtatások.

Am pedig ennél is jobban kicsapta a biztosítékot sok istállónál, hogy a 2023-as szezonra további változtatásokat tervez az FIA, amely 25 mm-rel megemelné a padlólemez szélét, így elejét véve a delfinezésnek. A csapatok azonban attól tartanak, hogy mindez szerintük szükségtelen és drága újratervezéshez vezetne, és próbálják meggyőzni Mohammed bin Szulajm FIA-elnököt, hogy változtasson az eredeti elképzelésen. A sportvezető ugyanakkor egyáltalán nem biztos, hogy kötélnek áll, ez esetben az Autosport szerint pedig jogi lépések sem zárhatóak ki a csapatok részéről.

- Hirdetés -

Toto Wolff és a Mercedes viszont az FIA mellett van, az osztrák üzletember ugyanis a Magyar Nagydíj szombati napján olyan bizonyítékot kapott az elnöktől, ami után kétsége sincs a változtatások szükségességéről. „Folyton a mindenféle irányba történő lobbizásról van szó, de alapvetően miről is beszélünk? Az FIA orvosi szempontból feltérképezte a delfinezést, az orvosok jelentése pedig azt írja, hogy néhány percen át tartó 1-2Hz frekvencia agykárosodáshoz vezethet. A pilótáknak viszont 6-7Hz-t kell elviselniük órákon át. Úgyhogy a válasz nagyon egyszerű: az FIA-nak tennie kell valamit ezzel.”

Ilyen, amikor egy F1-es autó igazán pattog

Az orvosi jelentés azonban nem győzte meg az összes csapatot, és a Ferrari például úgy véli, az idei Belga Nagydíjon bevezetett mérőszám elég lesz ahhoz, hogy kordában tartsák a jelenséget. „Szerintem nagyon óvatosnak kell lennünk, amikor biztonsági kockázatról beszélünk – nyilatkozta Laurent Mekies, a Scuderia versenyigazgatója, aki úgy véli, inkább a bukókeret és a glória megerősítéséről kell tanácskozniuk, a delfinezést pedig majd a Spától életbe lépő szabályok megoldják.

Az való igaz, hogy az utóbbi futamokon senkinek sem okozott nagy gondot a pattogás, Wolff szerint azonban hiba lenne azt gondolni, hogy megszűnt a probléma. „Továbbra is úgy gondolom, hogy nekünk és az FIA-nak sincs választása azzal kapcsolatban, hogy tegyünk-e valamit. Nem akarom, hogy Spában, vagy valamelyik későbbi helyszínen, ahol nem olyan sima az aszfalt, visszajöjjön a delfinezés, mi pedig nem tettünk semmit, és az emberek majd azt mondják, hogy »most már túl késő«.”

„Arról folyik a vita, hogy az elmúlt futamokon nem delfineztünk, de ez nem számít, mert Silverstone, Paul Ricard és Ausztria amúgy sem olyan helyszínek, ahol pattognánk.”

- Hirdetés -
SourceAutosport

Friss